Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Co do regulaminu pracy, to przepisy Kodeksu pracy ograniczają się do stwierdzenia, iż pracodawca jest obowiązany zapoznać pracownika z treścią regulaminu pracy przed rozpoczęciem przez niego pracy (art. 104 [3] § 2 kp). Żadne przepisy nie regulują natomiast szczegółowo, jak owo "zapoznanie" ma wyglądać. Nie wydaje się, by konieczne było wydawanie pracownikowi kopii regulaminu; warunek "zapoznania" wypełnia samo "udostępnienie do wglądu" (co oczywiście nie wyklucza przyjęcia w danym zakładzie pracy innej formy, w tym i wydawania kopii).
Odnośnie zaś regulaminu wynagradzania, to tu już przepisy wyraźnie stanowią, iż pracodawca ma jedynie obowiązek "na żądanie pracownika udostępnić do wglądu tekst i wyjaśnić jego treść” (art. 241[12] § 2 pkt 3, do którego odsyła art. 77[2] § 5 Kp dotyczący regulaminu wynagradzania). Nie nakazują natomiast wydawania kopii.