Pomieszczenia higienicznosanitarne dla fryzjerów - wymagania prawne i obowiązki pracodawcy

Pytanie klienta:

""Prowadzę zakład fryzjerski, w którym nie byłem zobowiązany wydzielić pomieszczenia socjalnego. Chcę zatrudnić 1 lub 2 osoby do pracy w charakterze fryzjera(-ki). Będę zobowiązany do wydzielenia pomieszczenia socjalnego z umywalką. W zakładzie jest ogólnodostępne WC i osobno umywalka. Jaki przepis określa powierzchnię i wyposażenie pomieszczenia socjalnego przy zatrudnieniu 1 lub 2 osób? Czy musi być osobne WC? Czy będą na mnie ciążyły dodatkowe obowiązki, jeżeli zatrudnię dwie osoby różnej płci?""

Odpowiedź prawnika:

Podstawowe wymagania prawne

Zgodnie z § 111 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (aktualne w 2025 roku), pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom pomieszczenia i urządzenia higienicznosanitarne, których rodzaj, ilość i wielkość powinny być dostosowane do liczby zatrudnionych pracowników, stosowanych technologii i rodzajów pracy oraz warunków, w jakich ta praca jest wykonywana.

Kluczowa informacja: Przepisy nie określają konkretnej powierzchni pomieszczenia socjalnego, lecz wymagają aby było ono "odpowiednie" do potrzeb pracowników i rodzaju wykonywanej pracy.

Wymagania dla zakładów zatrudniających do 20 pracowników

W przypadku zatrudnienia 1-2 fryzjerów, Pana zakład będzie podlegał przepisom dotyczącym pracodawców zatrudniających do 20 pracowników. Zgodnie z aktualnymi przepisami, pracodawca zatrudniający do 20 pracowników powinien zapewnić im co najmniej ustępy i umywalki, a także warunki do:

1. Higienicznego przechowywania odzieży

Odzież własna (domowa), robocza i ochronna

2. Higienicznego spożywania posiłków

Miejsce do jedzenia przynoszonych posiłków

3. Podstawowej higieny osobistej

Dostęp do umywalki z ciepłą i zimną wodą

Ważne: Jeżeli w zakładzie fryzjerskim nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia i prace brudzące oraz nie ma szczególnych wymagań sanitarnych, miejsca do spożywania posiłków, przechowywania odzieży oraz umywalki mogą znajdować się w jednym pomieszczeniu.

Wymagania techniczne pomieszczeń

Wysokość pomieszczeń

Wysokość pomieszczeń higienicznosanitarnych nie powinna być w świetle mniejsza niż 2,5 m. Dopuszcza się zmniejszenie wysokości do 2,2 m w przypadku usytuowania w suterenie, piwnicy lub na poddaszu.

Lokalizacja

Pomieszczenia higienicznosanitarne powinny znajdować się w budynku, w którym odbywa się praca, albo w budynku połączonym z nim obudowanym przejściem. W przypadku przechodzenia z ogrzewanych pomieszczeń pracy, przejście powinno być również ogrzewane.

Wyposażenie i standardy

  • Podłoga i ściany umożliwiające łatwe utrzymanie czystości
  • Ściany do wysokości co najmniej 2 m pokryte materiałami gładkimi, nienasiąkliwymi i odpornymi na wilgoć
  • Odpowiednie ogrzewanie, oświetlenie i wentylacja
  • Dostęp do bieżącej wody ciepłej i zimnej

Rozdzielenie według płci

Do 10 pracowników na zmianie

Szatnie, umywalnie, pomieszczenia z natryskami i ustępy nie muszą być oddzielne dla kobiet i mężczyzn. Wystarczy zapewnienie możliwości osobnego korzystania z tych pomieszczeń (np. system rezerwacji czasowej).

Powyżej 10 pracowników na zmianie

Wymagane jest fizyczne oddzielenie pomieszczeń sanitarnych dla kobiet i mężczyzn.

Odpowiedź na Pana pytanie: Przy zatrudnieniu 1-2 osób różnej płci nie ma obowiązku tworzenia osobnych toalet. Wystarczy zapewnienie możliwości osobnego korzystania z istniejących pomieszczeń (np. poprzez ustalenie reguł korzystania).

Minimalne wymagania ilościowe

Dla zakładu fryzjerskiego zatrudniającego 1-2 osoby wystarczy zapewnić:

  • Jedna miska ustępowa (może być istniejąca)
  • Jedna umywalka z dostępem do ciepłej i zimnej wody
  • Miejsce do przechowywania odzieży (może być w tym samym pomieszczeniu)
  • Miejsce do spożywania posiłków (może być w tym samym pomieszczeniu)

Praktyczne rozwiązania

Opcja 1: Adaptacja istniejących pomieszczeń

Wykorzystanie obecnego WC i umywalki z dodaniem miejsca na odzież i spożywanie posiłków w tym samym pomieszczeniu (jeśli pozwalają wymiary).

Opcja 2: Wydzielenie dodatkowego pomieszczenia

Utworzenie wielofunkcyjnego pomieszczenia socjalnego łączącego funkcje szatni, jadalni i higieniczne.

Konsultacje z Państwową Inspekcją Pracy

Ze względu na brak ścisłych wymogów powierzchniowych w przepisach, zaleca się skontaktowanie z Państwową Inspekcją Pracy w celu:

  • Ustalenia optymalnej powierzchni dla konkretnego przypadku
  • Przeprowadzenia kontroli zgodności planowanego rozwiązania z wymogami prawnymi
  • Uzyskania pisemnej opinii zabezpieczającej przed przyszłymi problemami

Uwaga prawna: Brak określenia konkretnej powierzchni nie oznacza dowolności pracodawcy. Pomieszczenie musi być rzeczywiście odpowiednie do liczby pracowników i charakteru pracy.

Dodatkowe obowiązki przy zatrudnieniu kobiet

Jeśli w przyszłości zatrudni Pan więcej niż 20 kobiet, będzie obowiązek urządzenia pomieszczenia z miejscami do wypoczynku w pozycji leżącej dla kobiet w ciąży i karmiących matek (co najmniej jedno miejsce na każde 300 kobiet, lecz nie mniej niż jedno).

Michał Włodarczyk - Radca Prawny

Zajmuje się sprawami osób fizycznych jak również przedsiębiorców. Posiada rozległe doświadczenie w poradnictwie w sprawach życiowych osób fizycznych jak również profesjonalnych problemów prawnych przedsiębiorców. Bazując na swoim doświadczeniu skutecznie doradza w sprawach osób fizycznych jak i przedsiębiorców zawsze dbając o praktyczną stronę problemów prawnych z jakimi zwracają się do niego jego klienci.