Wykup i sprzedaż leasingowanego urządzenia
Pytanie:
"S.c. podpisała umowę leasingu operacyjnego (3-letnią) na urządzenie do parowania swetrów w sierpniu 2006. Kwota leasingu 14.000 zł. Raty leasingowe wpisywaliśmy w koszty. W maju 2007 r., w związku z planowanym wystąpieniem wspólnika (na koniec lipca) i koniecznością wyprzedaży majątku spółki, wypowiedzieliśmy umowę leasingu. Wartość wykupu urządzenia leasingodawca oszacował na 14.500 zł (wyceną obciążono nas). Wpłaciliśmy tę kwotę i w tym samym miesiącu musimy ją sprzedać. Cena, którą klient proponuje, to 8000 zł. Jak rozliczyć podatkowo taką operację i jak będą wyglądały zapisy w książce przychodów i rozchodów?"
Odpowiedź prawnika: Wykup i sprzedaż leasingowanego urządzenia
Bezpośrednim celem umowy leasingu nie jest oczywiście sprzedaż środka trwałego, będącego przedmiotem tej umowy, lecz oddanie go do używania w zamian za opłaty leasingowe. W praktyce jednak większość umów leasingowych zawiera postanowienie, na mocy którego korzystający ma prawo nabyć przedmiot umowy po jej zakończeniu (tzw. opcja zakupu). Zwykle też korzystający już zawierając umowę, wie, iż przedmiot umowy nabędzie.
Po zakończeniu umowy leasingu operacyjnego, w razie nabycia przedmiotu tej umowy przez korzystającego, mamy do czynienia z klasyczną umową sprzedaży. Ponieważ zwykle cena nabycia jest tak skalkulowana przez finansującego, aby nie musiał on określać przychodu ze zbycia w wysokości wartości rynkowej, może nie odpowiadać wartości rynkowej. Nie jest to sytuacja korzystna dla korzystającego, gdyż kwota będąca ceną nabycia jest u niego rozliczana w kosztach podatkowych.
Jeśli cena nabycia będzie wyższa niż 3.500 zł, wówczas korzystający będzie musiał amortyzować nabyty przedmiot umowy leasingu oraz ująć go w ewidencji środków trwałych. Niestety, za wartość początkową nie będzie można przyjąć wartości rynkowej, ponieważ przepisy podatkowe jasno określają, że w przypadku opłatnego nabycia wartością początkową jest cena nabycia, za którą uważa się:
-
kwotę należną zbywcy,
-
powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji,
-
oraz pomniejszoną o VAT, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek VAT nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje odliczenie podatku.
Następująca później sprzedaż maszyny jest - z punktu widzenia podatkowego - normalą sprzedażą środka trwałego. Przychody ze sprzedaży środków trwałych są zaliczane do "pozostałych przychodów", a kosztem jest wartość początkowa tego środka trwałego pomniejszona o ew. odpisy amortyzacyjne, ujmowana jako "pozostałe wydatki".
Więcej informacji na ten temat można znaleźć w poradzie: Leasing operacyjny i jego rozliczenie w podatku dochodowym
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?