Pomoc de minimis - kolejne lata

Pytanie:

"Jestem małym podatnikiem. W latach 2008-2010 skorzystałem z jednorazowej amortyzacji. Łącznie w ciągu 3 lat nie przekroczyłem 200 tyś euro (zamortyzowałem łącznie 148 tys. euro). Amortyzację dokonywałem zgodnie z przepisami, ale nie informowałem o tym Urzędu Skarbowego. 31 grudnia miną 3 lata stosowania przeze mnie amortyzacji jednorazowej de minimis. Czy od 1 stycznia 2011 będę mógł skorzystać ponownie z amortyzacji jednorazowych i czy liczy mi się kolejny termin 3-letni nie więcej niż 200 tys. euro w latach 2011-2013?"

Odpowiedź prawnika: Pomoc de minimis - kolejne lata

Limit dla pomocy de minimis (200 tys. EUR) jest określony na trzy lata. Okres trzech lat należy oceniać w sposób ciągły, zatem dla każdego przypadku nowej pomocy de minimis należy ustalić łączną kwotę pomocy de minimis przyznaną w ciągu danego roku budżetowego oraz dwóch poprzedzających go lat. Zatem w roku 2011 przedsiębiorca będzie musiał brać pod uwagę pomoc uzyskaną także w latach 2009-2010.

Należy zauważyć, iż  w 2011 roku najprawdopodobniej nastąpi powrót do niższego limitu amortyzacji jednorazowej, czyli limitu 50 000 euro. Po przeliczeniu według kursu euro z dnia 1 października limit ten wynosi 197 000 zł. W latach 2009-2010 mali podatnicy oraz rozpoczynający działalność gospodarczą uzyskali prawo do korzystania z jednorazowej amortyzacji do kwoty 100 000 euro rocznie. Wysokość progu została podwojona, ale jedynie przejściowo. Przepisy te przestaną obowiązywać z dniem 31 grudnia 2010 r.


Piotr Geliński

Doradca podatkowy

Doradca podatkowy nr 10841; magister prawa (absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego).

Od 2002 r. zdobywał doświadczenie jako współpracownik znanych kancelarii prawnych i kancelarii doradztwa podatkowego. Od 2008 r. wykonuje zawód doradcy podatkowego obecnie w formie spółki doradztwa podatkowego;

Specjalizuje się w: udzielaniu porad, opinii i wyjaśnień z zakresu obowiązków podatkowych; analizie obciążeń podatkowych i ich optymalizacji, planowaniu podatkowym; ocenie umów pod względem wynikających z nich obowiązków podatkowych; doradztwie w sporach z organami podatkowymi, podczas kontroli podatkowej i skarbowej oraz w postępowaniach z zakresu zobowiązań podatkowych, w tym także w postępowaniach sądowoadministracyjnych.

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika