Założenie agencji pośrednictwa pracy

Pytanie klienta:

""Jakie dokumenty trzeba złożyć ubiegając się o wpis do rejestru agencji pośrednictwa pracy za granicą?""

Odpowiedź prawnika:

Rejestr agencji zatrudnienia prowadzi Minister właściwy do spraw pracy. Dokonanie wpisu potwierdza wydaniem certyfikatu. Minister właściwy do spraw pracy określił, w drodze rozporządzenia, tryb dokonywania wpisu do rejestru agencji zatrudnienia, wzór wniosku o wpis, rodzaje dokumentów wymaganych do uzyskania wpisu, zakres składanych informacji oraz wzory formularzy składanych informacji. Wpis do rejestru agencji zatrudnienia, jest dokonywany w formie elektronicznej w księdze rejestrowej, odpowiednio w jednym z trzech działów dotyczących:

1) dział pierwszy - agencji pośrednictwa pracy:                                                       

  • w zakresie pośrednictwa pracy na terenie Rzeczypospolitej Polskiej,                       

  • w zakresie pośrednictwa do pracy za granicą;

2) dział drugi - agencji doradztwa personalnego;

3) dział trzeci - agencji pracy tymczasowej.

Wpis do rejestru jest dokonywany na podstawie wniosku podmiotu ubiegającego się o wpis do rejestru złożonego wraz z kompletem wymaganych dokumentów. Wniosek, zawierać powinien następujące dane dotyczące podmiotu ubiegającego się o wpis do rejestru:

  1. nazwę podmiotu;

  2. adres siedziby podmiotu oraz adresy oddziałów (filii);

  3. oznaczenie formy prawnej prowadzonej działalności;

  4. określenie rodzaju agencji zatrudnienia, o wpis której podmiot się ubiega;

  5. wskazanie daty rozpoczęcia działalności agencji zatrudnienia;

  6. informację o wysokości oraz formie zabezpieczenia finansowego - w przypadku ubiegania się o wpis do rejestru jako agencja pracy tymczasowej lub agencja pośrednictwa pracy w zakresie pośrednictwa do pracy za granicą;

  7. numer identyfikacji podatkowej NIP;

  8. numer identyfikacyjny nadany w krajowym rejestrze podmiotów gospodarki narodowej REGON.

Do wniosku dołącza się:

  1. kopię zaświadczenia o wpisie podmiotu do ewidencji działalności gospodarczej albo aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego, albo kopię innego właściwego dokumentu określającego rodzaj, zakres działalności i organy lub osoby upoważnione do występowania w imieniu wnioskodawcy;

  2. kopię zaświadczenia o nadaniu numeru identyfikacyjnego w krajowym rejestrze podmiotów gospodarki narodowej REGON;

  3. zaświadczenie właściwego urzędu skarbowego o niezaleganiu przez podmiot z realizacją zobowiązań podatkowych, wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku;

  4. zaświadczenie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o niezaleganiu przez podmiot z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku;

  5. oświadczenie o niekaralności za naruszenie przepisów ustawy;

  6. potwierdzenie dokonania jednorazowej wpłaty w wysokości przeciętnego wynagrodzenia, z wyjątkiem:

  • organizacji pożytku publicznego, o ile działalność w zakresie pośrednictwa pracy jest zgodna z celami statutowymi tych organizacji,

  • podmiotów wpisanych do rejestru, z wyłączeniem podmiotów, które uzyskały wpis z mocy prawa, ubiegających się o wpis innego rodzaju agencji.

W przypadku ubiegania się o wpis do rejestru jako agencja pracy tymczasowej lub agencja pośrednictwa pracy w zakresie pośrednictwa do pracy za granicą do wniosku dołącza się informację o zabezpieczeniu zobowiązań finansowych w wysokości co najmniej 50-krotności przeciętnego wynagrodzenia; dane o formach zabezpieczenia finansowego mogą być przekazane w postaci kopii umowy poręczenia udzielonego przez bank, gwarancji bankowej, umowy gwarancji ubezpieczeniowej lub umów ubezpieczenia składanych przez podmioty ubiegające się o wpis do rejestru, lub w formie wyciągów wskazujących:

  1. bank lub zakład ubezpieczeniowy udzielający zabezpieczenia finansowego;

  2. sumę gwarancji lub sumę gwarancyjną w umowie ubezpieczenia;

  3. termin ważności zabezpieczenia finansowego oraz termin, do którego jest możliwe składanie żądania wypłaty środków z zabezpieczenia finansowego.

Podmiot ubiegający się o wpis do rejestru jako agencja pośrednictwa pracy w zakresie pośrednictwa do pracy za granicą dołącza do wniosku umowę uwiarygodniającą zamiar współpracy wnioskodawcy z pracodawcami zagranicznymi w zakresie kierowania obywateli polskich do pracy za granicą, określającą w szczególności:

  1. nazwę pracodawcy zagranicznego;

  2. liczbę miejsc pracy;

  3. okres zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej;

  4. rodzaj oraz warunki pracy, a także przysługujące osobie podejmującej pracę świadczenia;

  5. zakres odpowiedzialności cywilnej stron w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania umowy zawartej między pracownikiem a pracodawcą oraz tryb dochodzenia związanych z tym roszczeń.

Podmioty wpisane do rejestru informują ministra właściwego do spraw pracy o zmianach danych, o otwarciu i likwidacji oddziałów (filii), zaprzestaniu działalności, o postawieniu podmiotu w stan upadłości lub likwidacji - nie później niż w terminie 30 dni od dnia powstania tych zmian oraz składają odpowiednie dokumenty potwierdzające te zmiany.