Założenie agencji pośrednictwa pracy
Pytanie:
"Jakie dokumenty trzeba złożyć ubiegając się o wpis do rejestru agencji pośrednictwa pracy za granicą?"
Odpowiedź prawnika: Założenie agencji pośrednictwa pracy
Rejestr agencji zatrudnienia prowadzi Minister właściwy do spraw pracy. Dokonanie wpisu potwierdza wydaniem certyfikatu. Minister właściwy do spraw pracy określił, w drodze rozporządzenia, tryb dokonywania wpisu do rejestru agencji zatrudnienia, wzór wniosku o wpis, rodzaje dokumentów wymaganych do uzyskania wpisu, zakres składanych informacji oraz wzory formularzy składanych informacji. Wpis do rejestru agencji zatrudnienia, jest dokonywany w formie elektronicznej w księdze rejestrowej, odpowiednio w jednym z trzech działów dotyczących:
1) dział pierwszy - agencji pośrednictwa pracy:
-
w zakresie pośrednictwa pracy na terenie Rzeczypospolitej Polskiej,
-
w zakresie pośrednictwa do pracy za granicą;
2) dział drugi - agencji doradztwa personalnego;
3) dział trzeci - agencji pracy tymczasowej.
Wpis do rejestru jest dokonywany na podstawie wniosku podmiotu ubiegającego się o wpis do rejestru złożonego wraz z kompletem wymaganych dokumentów. Wniosek, zawierać powinien następujące dane dotyczące podmiotu ubiegającego się o wpis do rejestru:
-
nazwę podmiotu;
-
adres siedziby podmiotu oraz adresy oddziałów (filii);
-
oznaczenie formy prawnej prowadzonej działalności;
-
określenie rodzaju agencji zatrudnienia, o wpis której podmiot się ubiega;
-
wskazanie daty rozpoczęcia działalności agencji zatrudnienia;
-
informację o wysokości oraz formie zabezpieczenia finansowego - w przypadku ubiegania się o wpis do rejestru jako agencja pracy tymczasowej lub agencja pośrednictwa pracy w zakresie pośrednictwa do pracy za granicą;
-
numer identyfikacji podatkowej NIP;
-
numer identyfikacyjny nadany w krajowym rejestrze podmiotów gospodarki narodowej REGON.
Do wniosku dołącza się:
-
kopię zaświadczenia o wpisie podmiotu do ewidencji działalności gospodarczej albo aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego, albo kopię innego właściwego dokumentu określającego rodzaj, zakres działalności i organy lub osoby upoważnione do występowania w imieniu wnioskodawcy;
-
kopię zaświadczenia o nadaniu numeru identyfikacyjnego w krajowym rejestrze podmiotów gospodarki narodowej REGON;
-
zaświadczenie właściwego urzędu skarbowego o niezaleganiu przez podmiot z realizacją zobowiązań podatkowych, wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku;
-
zaświadczenie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o niezaleganiu przez podmiot z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku;
-
oświadczenie o niekaralności za naruszenie przepisów ustawy;
-
potwierdzenie dokonania jednorazowej wpłaty w wysokości przeciętnego wynagrodzenia, z wyjątkiem:
-
organizacji pożytku publicznego, o ile działalność w zakresie pośrednictwa pracy jest zgodna z celami statutowymi tych organizacji,
-
podmiotów wpisanych do rejestru, z wyłączeniem podmiotów, które uzyskały wpis z mocy prawa, ubiegających się o wpis innego rodzaju agencji.
W przypadku ubiegania się o wpis do rejestru jako agencja pracy tymczasowej lub agencja pośrednictwa pracy w zakresie pośrednictwa do pracy za granicą do wniosku dołącza się informację o zabezpieczeniu zobowiązań finansowych w wysokości co najmniej 50-krotności przeciętnego wynagrodzenia; dane o formach zabezpieczenia finansowego mogą być przekazane w postaci kopii umowy poręczenia udzielonego przez bank, gwarancji bankowej, umowy gwarancji ubezpieczeniowej lub umów ubezpieczenia składanych przez podmioty ubiegające się o wpis do rejestru, lub w formie wyciągów wskazujących:
-
bank lub zakład ubezpieczeniowy udzielający zabezpieczenia finansowego;
-
sumę gwarancji lub sumę gwarancyjną w umowie ubezpieczenia;
-
termin ważności zabezpieczenia finansowego oraz termin, do którego jest możliwe składanie żądania wypłaty środków z zabezpieczenia finansowego.
Podmiot ubiegający się o wpis do rejestru jako agencja pośrednictwa pracy w zakresie pośrednictwa do pracy za granicą dołącza do wniosku umowę uwiarygodniającą zamiar współpracy wnioskodawcy z pracodawcami zagranicznymi w zakresie kierowania obywateli polskich do pracy za granicą, określającą w szczególności:
-
nazwę pracodawcy zagranicznego;
-
liczbę miejsc pracy;
-
okres zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej;
-
rodzaj oraz warunki pracy, a także przysługujące osobie podejmującej pracę świadczenia;
-
zakres odpowiedzialności cywilnej stron w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania umowy zawartej między pracownikiem a pracodawcą oraz tryb dochodzenia związanych z tym roszczeń.
Podmioty wpisane do rejestru informują ministra właściwego do spraw pracy o zmianach danych, o otwarciu i likwidacji oddziałów (filii), zaprzestaniu działalności, o postawieniu podmiotu w stan upadłości lub likwidacji - nie później niż w terminie 30 dni od dnia powstania tych zmian oraz składają odpowiednie dokumenty potwierdzające te zmiany.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?