Zarząd przymusowy we wspólnocie mieszkaniowej
Pytanie:
"W jakiej formie należy złożyć wniosek o ustanowienie zarządcy przymusowego wspólnoty mieszkaniowej oraz który sąd będzie właściwym do rozpatrzenia tego wniosku?"
Odpowiedź prawnika: Zarząd przymusowy we wspólnocie mieszkaniowej
Zarząd przymusowy może być wprowadzony na wniosek zainteresowanego właściciela. W sprawach z zakresu prawa rzeczowego właściwy jest sąd położenia rzeczy. Sprawy dotyczące zarządu przymusowego są rozpatrywane w postępowaniu nieprocesowym, dla którego właściwy jest sąd rejonowy. Wniosek należy więc złożyć do sądu rejonowego miejsca położenia rzeczy. Do wniosków dotyczących nieruchomości ujawnionych w księdze wieczystej lub dla których prowadzony jest zbiór dokumentów, należy dołączyć odpis z księgi wieczystej albo zaświadczenie o stanie prawnym, jaki wynika ze zbioru dokumentów. Wniosek o wszczęcie postępowania nieprocesowego powinien zawierać wszystkie elementy, które są konieczne dla każdego pisma procesowego, a ponadto wszystkie elementy, jakie musi zawierać pozew. Jednakże na gruncie postępowania nieprocesowego zachodzi taka zmiana, że zamiast pozwanego należy wymienić we wniosku wszystkich zainteresowanych w danej sprawie.
Pisma procesowe wnosi się do sądu w sposób „tradycyjny”, tzn. napisane odręcznie, na maszynie, w formie wydruku komputerowego, podpisane przez strony i złożone na dzienniku podawczym danego sądu. Można również składać pisma wnoszone na urzędowych formularzach lub na elektronicznych nośnikach informatycznych (tylko wówczas gdy przepis szczególny tak stanowi).
Każde pismo procesowe powinno zawierać:
-
oznaczenie sądu, do którego jest skierowane, imię i nazwisko lub nazwę stron, ich przedstawicieli ustawowych i pełnomocników,
-
oznaczenie rodzaju pisma,
-
osnowę wniosku lub oświadczenia oraz dowody na poparcie przytoczonych okoliczności (osnowa to zasadnicza część pisma procesowego, w której strona wyraża swoje żądanie - np. wnoszę o wyłączenie sędziego, wnoszę o przeprowadzenie dowodu, wnoszę o zawezwanie XY do próby ugodowej w sprawie o itd.),
-
podpis strony albo jej przedstawiciela ustawowego lub pełnomocnika,
-
wymienienie załączników.
Gdy pismo procesowe jest pierwszym pismem w sprawie, powinno ponadto zawierać oznaczenie zawodu i miejsca zamieszkania lub siedziby stron, ich przedstawicieli ustawowych i pełnomocników oraz przedmiotu sporu. Natomiast pisma składane w dalszej kolejności - już tylko sygnaturę akt nadaną sprawie przez sąd. Jeżeli pismo wnosi pełnomocnik, który przedtem nie złożył pełnomocnictwa, to wówczas do pisma należy dołączyć jego pełnomocnictwo.
Do pisma procesowego należy dołączyć jego odpisy i odpisy załączników dla doręczenia ich uczestniczącym w sprawie osobom. Ponadto, jeżeli w sądzie nie złożono załączników w oryginale, należy dołączyć po jednym odpisie każdego załącznika do akt sądowych.
Pozew powinien czynić zadość warunkom pisma procesowego, a ponadto powinien zawierać:
-
dokładnie określone żądanie, a w sprawach o prawa majątkowe także oznaczenie wartości przedmiotu sporu. Ustawodawca stwierdza, że nie ma potrzeby oznaczania wartości przedmiotu sporu, gdy przedmiotem sprawy jest oznaczona kwota pieniężna (co nie wyłącza obowiązku strony, by w treści pozwu tę kwotę wskazać).
-
przytoczenie okoliczności faktycznych uzasadniających żądanie, a w miarę potrzeby także okoliczności, które będą uzasadniały również właściwość sądu.
Te dwa elementy, to elementy obligatoryjne, bez których pozew nie będzie złożony w sposób prawidłowy.
Istnieją także pewne elementy, które można zawrzeć w pozwie, ale nie trzeba tego czynić.
Pozew może zawierać wnioski o zabezpieczenie powództwa, nadanie wyrokowi rygoru natychmiastowej wykonalności i przeprowadzenie rozprawy w nieobecności powoda oraz wnioski służące do przygotowania rozprawy (w szczególności wnioski o wezwanie na rozprawę wskazanych przez powoda świadków i biegłych, dokonanie oględzin, polecenie pozwanemu dostarczenia na rozprawę dokumentu będącego w jego posiadaniu, a potrzebnego do przeprowadzenia dowodu, lub przedmiotu oględzin, zażądanie na rozprawę dowodów znajdujących się w sądach, urzędach lub u osób trzecich).
Jeżeli pismo procesowe nie może otrzymać prawidłowego biegu wskutek niezachowania warunków formalnych, przewodniczący wzywa stronę, do poprawienia lub uzupełnienia go w terminie tygodniowym. Po bezskutecznym upływie terminu przewodniczący zwraca pismo stronie. Pismo zwrócone nie wywołuje żadnych skutków, jakie ustawa wiąże z wniesieniem pisma procesowego do sądu. Jeżeli natomiast pismo zostanie poprawione lub uzupełnione w terminie, to wówczas wywołuje skutki od chwili jego wniesienia.
Należy jednakże zwrócić uwagę, że mylne oznaczenie pisma procesowego lub inne oczywiste niedokładności nie stanowią przeszkody do nadania pismu biegu i rozpoznania go w trybie właściwym. Dotyczy to, gdy np. nazwiemy pismo „wnioskiem”, a będzie ono faktycznie pozwem i będzie spełniało wszystkie cechy pozwu.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?