Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Warunki formalne tytułu wykonawczego zawiera art. 27 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Zgodnie z nim tytuł wykonawczy zawiera:
oznaczenie wierzyciela,
wskazanie imienia i nazwiska lub firmy zobowiązanego i jego adresu, a także określenie zatrudniającego go pracodawcy i jego adresu, jeżeli wierzyciel posiada taką informację,
treść podlegającego egzekucji obowiązku, podstawę prawną tego obowiązku oraz stwierdzenie, że obowiązek jest wymagalny, a w przypadku egzekucji należności pieniężnej - także określenie jej wysokości, terminu, od którego nalicza się odsetki z tytułu niezapłacenia należności w terminie, oraz rodzaju i stawki tych odsetek,
wskazanie zabezpieczenia należności pieniężnej hipoteką przymusową albo przez ustanowienie zastawu skarbowego lub rejestrowego lub zastawu nieujawnionego w żadnym rejestrze, ze wskazaniem terminów powstania tych zabezpieczeń,
wskazanie podstawy prawnej pierwszeństwa zaspokojenia należności pieniężnej, jeżeli należność korzysta z tego prawa i prawo to nie wynika z zabezpieczenia należności pieniężnej,
wskazanie podstawy prawnej prowadzenia egzekucji administracyjnej,
datę wystawienia tytułu, podpis z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego podpisującego oraz odcisk pieczęci urzędowej wierzyciela,
pouczenie zobowiązanego o skutkach niezawiadomienia organu egzekucyjnego o zmianie miejsca pobytu,
pouczenie zobowiązanego o przysługującym mu w terminie 7 dni prawie zgłoszenia do organu egzekucyjnego zarzutów w sprawie prowadzenia postępowania egzekucyjnego,
klauzulę organu egzekucyjnego o skierowaniu tytułu do egzekucji administracyjnej,
wskazanie środków egzekucyjnych stosowanych w egzekucji należności pieniężnych.
Organ egzekucyjny bada z urzędu dopuszczalność egzekucji administracyjnej. W tym jednak wypadku wierzyciel jest jednocześnie organem egzekucyjnym, nie miała więc miejsca kontrola wystawionego tytułu wykonawczego. Nie zmienia to jednak faktu, że tytuł wykonawczy zawiera błędy formalne, których skutkiem było nieskuteczne doręczenie upomnienia.
Egzekucja administracyjna może być wszczęta, jeżeli wierzyciel, po upływie terminu do wykonania przez zobowiązanego obowiązku, przesłał mu pisemne upomnienie, zawierające wezwanie do wykonania obowiązku z zagrożeniem skierowania sprawy na drogę postępowania egzekucyjnego. Postępowanie egzekucyjne może być wszczęte dopiero po upływie 7 dni od dnia doręczenia tego upomnienia. Ponieważ upomnienie zostało wysłane pod błędny adres, nie został spełniony warunek formalny wszczęcia postępowania egzekucyjnego.
Dłużnik przeciwko któremu toczy się postępowanie egzekucyjne może wnieść zarzuty w sprawie toczącego się przeciw niemu postępowaniu egzekucyjnemu. Podstawy wniesienia zarzutów wymienia art. 33 w/w ustawy:
wykonanie lub umorzenie w całości albo w części obowiązku, przedawnienie, wygaśnięcie albo nieistnienie obowiązku,
odroczenie terminu wykonania obowiązku albo brak wymagalności obowiązku z innego powodu, rozłożenie na raty spłaty należności pieniężnej,
określenie egzekwowanego obowiązku niezgodnie z treścią obowiązku wynikającego z orzeczenia,
błąd co do osoby zobowiązanego,
niewykonalność obowiązku o charakterze niepieniężnym,
niedopuszczalność egzekucji administracyjnej lub zastosowanego środka egzekucyjnego,
brak uprzedniego doręczenia zobowiązanemu upomnienia,
zastosowanie zbyt uciążliwego środka egzekucyjnego,
prowadzenie egzekucji przez niewłaściwy organ egzekucyjny,
niespełnienie wymogów określonych w art. 27.
Należy jednak pamiętać, że wniesienie zarzutów nie wstrzymuje toczącego się postępowania egzekucyjnego.