Zarzut na postępowanie egzekucyjne w administracji

Pytanie:

"Wpłacony z jednodniowym opóźnieniem przelew tytułem podatku VAT został zaksięgowany w części na odsetki, o czym US powiadomił stosownym postanowieniem o zaksięgowaniu przelewu (wysłanym na prawidłowy adres prowadzenia działalności i odebranym). Pozostała drobna zaległość podatkowa. Ponieważ te brakujące kilkanaście złotych nie zostało dopłacone, wszczęto egzekucję administracyjną i US zajął firmowy rachunek bankowy. Upomnienie o zaległości US wysłał, ale na błędny adres, a dokładnie był to adres punktu przyjmowania zleceń (nie siedziby i nie zamieszkania) nieaktualny od 3 lat. Na ostatnim zgłoszeniu NIP-1 skierowanym do US nie był wskazany jako miejsce prowadzenia działalności, był za to podany inny adres. Wszelkie pisma z US wysyłane na właściwy adres dochodzą bez problemu, ale akurat upomnienie wysłano na stary, nieaktualny adres. Oczywiście przesyłki awizowane i nieodebrane US traktuje jako dostarczone. Późniejsza osobista wizyta poborcy skarbowego pod tym starym adresem poskutkowała urzędową notatką, że firma nie istnieje. Zajęto więc rachunek bankowy, o czym poinformowano dłużnika wysyłając na adres domowy zawiadomienie o zajęciu wraz z odpisem tytułu wykonawczego. Tytuł wykonawczy też chyba może być podstawą zarzutów ponieważ nie spełnia wymogów. Na podanym w nim adresie zobowiązanego widnieje ten stary i nieaktualny punkt usługowy, czyli tytuł wykonawczy wskazuje imię i nazwisko zobowiązanego z nieprawidłowym adresem zamieszkania, albo też wskazuje adres działalności, ale z kolei bez podania firmy. Czy można złożyć zażalenie na postępowanie egzekucyjne dokonywane bez uprzedniego skutecznego zawiadomienia dłużnika i na co się jednak w takim wypadku powoływać oraz czy można też wnosić o umorzenie wraz z cofnięciem dokonanych czynności egzekucyjnych? Czy aby na pewno tytuł wykonawczy jest prawidłowy?"

Odpowiedź prawnika: Zarzut na postępowanie egzekucyjne w administracji

Warunki formalne tytułu wykonawczego zawiera art. 27 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Zgodnie z nim tytuł wykonawczy zawiera:

  1. oznaczenie wierzyciela,

  2. wskazanie imienia i nazwiska lub firmy zobowiązanego i jego adresu, a także określenie zatrudniającego go pracodawcy i jego adresu, jeżeli wierzyciel posiada taką informację,

  3. treść podlegającego egzekucji obowiązku, podstawę prawną tego obowiązku oraz stwierdzenie, że obowiązek jest wymagalny, a w przypadku egzekucji należności pieniężnej - także określenie jej wysokości, terminu, od którego nalicza się odsetki z tytułu niezapłacenia należności w terminie, oraz rodzaju i stawki tych odsetek,

  4. wskazanie zabezpieczenia należności pieniężnej hipoteką przymusową albo przez ustanowienie zastawu skarbowego lub rejestrowego lub zastawu nieujawnionego w żadnym rejestrze, ze wskazaniem terminów powstania tych zabezpieczeń,

  5. wskazanie podstawy prawnej pierwszeństwa zaspokojenia należności pieniężnej, jeżeli należność korzysta z tego prawa i prawo to nie wynika z zabezpieczenia należności pieniężnej,

  6. wskazanie podstawy prawnej prowadzenia egzekucji administracyjnej,

  7. datę wystawienia tytułu, podpis z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego podpisującego oraz odcisk pieczęci urzędowej wierzyciela,

  8. pouczenie zobowiązanego o skutkach niezawiadomienia organu egzekucyjnego o zmianie miejsca pobytu,

  9. pouczenie zobowiązanego o przysługującym mu w terminie 7 dni prawie zgłoszenia do organu egzekucyjnego zarzutów w sprawie prowadzenia postępowania egzekucyjnego,

  10. klauzulę organu egzekucyjnego o skierowaniu tytułu do egzekucji administracyjnej,

  11. wskazanie środków egzekucyjnych stosowanych w egzekucji należności pieniężnych.

Organ egzekucyjny bada z urzędu dopuszczalność egzekucji administracyjnej. W tym jednak wypadku wierzyciel jest jednocześnie organem egzekucyjnym, nie miała więc miejsca kontrola wystawionego tytułu wykonawczego. Nie zmienia to jednak faktu, że tytuł wykonawczy zawiera błędy formalne, których skutkiem było nieskuteczne doręczenie upomnienia.

Egzekucja administracyjna może być wszczęta, jeżeli wierzyciel, po upływie terminu do wykonania przez zobowiązanego obowiązku, przesłał mu pisemne upomnienie, zawierające wezwanie do wykonania obowiązku z zagrożeniem skierowania sprawy na drogę postępowania egzekucyjnego. Postępowanie egzekucyjne może być wszczęte dopiero po upływie 7 dni od dnia doręczenia tego upomnienia. Ponieważ upomnienie zostało wysłane pod błędny adres, nie został spełniony warunek formalny wszczęcia postępowania egzekucyjnego.

Dłużnik przeciwko któremu toczy się postępowanie egzekucyjne może wnieść zarzuty w sprawie toczącego się przeciw niemu postępowaniu egzekucyjnemu. Podstawy wniesienia zarzutów wymienia art. 33 w/w ustawy:

  1. wykonanie lub umorzenie w całości albo w części obowiązku, przedawnienie, wygaśnięcie albo nieistnienie obowiązku,

  2. odroczenie terminu wykonania obowiązku albo brak wymagalności obowiązku z innego powodu, rozłożenie na raty spłaty należności pieniężnej,

  3. określenie egzekwowanego obowiązku niezgodnie z treścią obowiązku wynikającego z orzeczenia,

  4. błąd co do osoby zobowiązanego,

  5. niewykonalność obowiązku o charakterze niepieniężnym,

  6. niedopuszczalność egzekucji administracyjnej lub zastosowanego środka egzekucyjnego,

  7. brak uprzedniego doręczenia zobowiązanemu upomnienia,

  8. zastosowanie zbyt uciążliwego środka egzekucyjnego,

  9. prowadzenie egzekucji przez niewłaściwy organ egzekucyjny,

  10. niespełnienie wymogów określonych w art. 27.

Należy jednak pamiętać, że wniesienie zarzutów nie wstrzymuje toczącego się postępowania egzekucyjnego.


Zespół prawników
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika