Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Na wstępie należy zaznaczyć, iż wszelkie dokumenty pracownicze mają być przechowywane przez pracodawcę przez okres 50 lat. Upływ czasu w niniejszej sytuacji nie powoduje zwolnienia pracodawcy od obowiązku wystawienia takiego zaświadczenia byłemu pracownikowi. W związku z tym, Pani mąż ma obowiązek wystawić taki dokument.
Natomiast zgodnie z par. 20 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 lutego 1983 r. w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno-rentowe i zasad wypłaty tych świadczeń, stanowiący, iż środkiem dowodowym stwierdzającym wysokość zarobku lub dochodu stanowiącego podstawę wymiaru emerytury lub renty są dla pracowników - zaświadczenia zakładów pracy wystawione według wzoru ustalonego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych albo legitymacja ubezpieczeniowa zawierająca wpisy dotyczące okresów zatrudnienia i wysokości osiąganych zarobków.
Dokumentem potwierdzającym wysokość zarobków jest właśnie druk RP7. Wzór dokumentu można uzyskać na stronie internetowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Jednocześnie pragniemy wskazać, iż przepisy nie przewidują obowiązku pisemnego zwracania się do pracodawcy z wnioskiem o wydanie zaświadczenia. Korzystne dla Pani męża będzie jednak uzyskanie potwierdzenia pracownika (pisemnego oświadczenia z podpisem), iż dokument taki został mu wydany.