Zepsuty laptop a odstąpienie od umowy sprzedaży

Pytanie klienta:

""Zepsuł mi się laptop, poinformowałem o tym sprzedawcą, bo chciałem odstąpić od umowy, lecz ten kazał mi odesłać komputer do serwisu. Ja nie chce, żeby był naprawiany, chce po prostu go zwrócić i dostać pieniądze, które za niego zapłaciłem, czy sprzedawca może mi tego odmówić?""

Odpowiedź prawnika:

W zadanym przez Pana pytaniu sprzedający de facto nie zapoznał się fizycznie z usterkami komputera zatem jego propozycja przesłania sprzętu do sklepu celem diagnostyki jest uzasadniona. Dopiero, gdy strona sprzedająca stwierdzi, że naprawa jest niemożliwa lub wiąże się z nadmiernymi kosztami, dopuszczalnym byłoby ewentualne odstąpienie od umowy w trybie art. 8 ust. 4 ustawy  o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej . Skorzystanie przez kupującego z uprawnienia do odstąpienia od umowy ma charakter wyjątku i jest uwarunkowane szeregiem okoliczności. W naszej ocenie dobrym wyjściem jest skorzystanie z możliwości oddania laptopa do serwisu prowadzonego przez sprzedającego i poczekanie na odpowiedź ze strony sprzedawcy jak przedstawia się kwestia jego naprawy. Jeśli nie chce Pan korzystać z tej możliwości, to przepisy dają też prawo żądania wymiany sprzętu na nowy. Dopiero w sytuacji, gdy ani wymiana komputera ani jego naprawa nie będą możliwe lub wiązać się będą z nadmiernymi kosztami, pojawi się możliwość wyboru pomiędzy żądaniem obniżenia ceny albo odstąpieniem od umowy.