Zgłoszenie likwidacji do urzędu skarbowego

Pytanie klienta:

""Spółka z o.o. została postawiona w stan likwidacji w dniu 17.10.2008 r. W jakim terminie powinna w związku z tym zgłosić do urzędu skarbowego aktualizację NIP-2 i VAT-R - 14 dni po uchwaleniu likwidacji, czy dopiero po rejestracji tego faktu w KRS?""

Odpowiedź prawnika:

Zgodnie z art. 272 Kodeksu spółek handlowych, rozwiązanie spółki następuje po przeprowadzeniu likwidacji, z chwilą wykreślenia spółki z rejestru. Do tego czasu spółka ciągle ma osobowość prawną, a jedynie do nazwy ma dodane oznaczenie "w likwidacji". Dodanie tego oznaczenia powoduje, że trzeba zawiadomić o tym urząd skarbowy i ZUS. W urzędzie skarbowym należy złożyć NIP-2 w ciągu 14 dni. Natomiast w ZUS powinien być złożony druk ZUS ZIPA.

 

Jak stanowi z art. 290 Kodeksu spółek handlowych, o rozwiązaniu spółki likwidator albo syndyk zawiadamia właściwy urząd skarbowy, przekazując odpis sprawozdania likwidacyjnego.

Piotr Geliński - Doradca podatkowy

Doradca podatkowy nr 10841; magister prawa (absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego).

Od 2002 r. zdobywał doświadczenie jako współpracownik znanych kancelarii prawnych i kancelarii doradztwa podatkowego. Od 2008 r. wykonuje zawód doradcy podatkowego obecnie w formie spółki doradztwa podatkowego;

Specjalizuje się w: udzielaniu porad, opinii i wyjaśnień z zakresu obowiązków podatkowych; analizie obciążeń podatkowych i ich optymalizacji, planowaniu podatkowym; ocenie umów pod względem wynikających z nich obowiązków podatkowych; doradztwie w sporach z organami podatkowymi, podczas kontroli podatkowej i skarbowej oraz w postępowaniach z zakresu zobowiązań podatkowych, w tym także w postępowaniach sądowoadministracyjnych.