Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Jeżeli pracodawca stwierdzi, że zachodzi uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa, określonego w art. 286 § 1 Kodeksu karnego, czyli przestępstwa oszustwa, może on o tym fakcie powiadomić stosowne organy (np. policję). Jego obowiązek ma jednak charakter tylko społeczny, nie zaś prawny co oznacza, że ewentualne jego niedopełnienie nie powoduje jakichkolwiek sankcji prawnych. Dodać również należy, że przestępstwem natomiast jest: niedopełnienie przez osobę odpowiedzialną za bezpieczeństwo i higienę pracy wynikającego stąd obowiązku i przez to narażenie pracownika na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, a także nie zawiadomienie we właściwym terminie wbrew obowiązkowi stosownego organu o wypadku przy pracy lub chorobie zawodowej albo brak sporządzenia lub przedstawienia wymaganej dokumentacji. Osoba ubiegająca się o wypłatę świadczeń z tytułu wypadku przy pracy powinna przedstawić protokół powypadkowy lub kartę wypadku. Brak tych dokumentów spowoduje, że zakład odmówi przyznania świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego. Odmowa przyznania świadczeń następuje w drodze decyzji Zakładu. Pracownik musi udowodnić, że do wypadku doszło. Jeśli pracodawca twierdzi, że wypadku nie było i nie sporządził z tego powodu protokołu powypadkowego powinien to udowodnić. Po stronie pracownika jest natomiast obowiązek przedstawienia dowodów, że taki wypadek miał miejsce.