Zmiana zagospodarowania a wzzt
Pytanie:
"Art. 59. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym nakazuje uzyskanie decyzji uzgadniającej warunki zabudowy dla zmiany zagospodarowania terenu w przypadku braki miejscowego planu zp. (itd.), a jednocześnie mówi o stosowaniu art. 50. 2., zgodnie z którym: Nie wymagają wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego roboty budowlane 2) niewymagające pozwolenia na budowę. Art. 59. 2. ww. ustawy mówi, że: Przepis ust. 1 stosuje się również do zmiany zagospodarowania terenu, która nie wymaga pozwolenia na budowę, z wyjątkiem tymczasowej, jednorazowej zmiany zagospodarowania terenu, trwającej do roku. Art. 64 ustawy mówi, że do decyzji uzgadniającej warunki zabudowy stosuje się tylko art. 50 ust. 3, a więc powoływany w art. 59. ust. 1 ustawy art. 50 ust. 2 nie ma zastosowania w postępowaniu o uzgodnienie warunków zabudowy. Ja twierdzę, że w postępowaniu o uzgodnienie warunków zabudowy art. 50 ust. 2 nie ma zastosowania, urząd twierdzi inaczej. Albo w ww. przepisach jest sprzeczność, albo ja niewłaściwe interpretuję pojęcia. Czy uzyskanie decyzji uzgadniającej warunki zabudowy wymagane jest również dla obiektów należących do planowanej inwestycji, dla których nie jest wymagane pozwolenie na budowę?"
Odpowiedź prawnika: Zmiana zagospodarowania a wzzt
Przepis art. 59 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym stanowi, że zmiana zagospodarowania terenu w przypadku braku planu miejscowego, polegająca na budowie obiektu budowlanego lub wykonaniu innych robót budowlanych, a także zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części wymaga ustalenia wzzt. Przepis art. 50 ust. 2 stosuje się odpowiednio. Ten ostatni z przepisów mówi między innymi, iż nie wymagają decyzji wzzt zmiany polegające na remoncie, montażu lub przebudowie, jeżeli nie powodują zmiany sposobu zagospodarowania terenu i użytkowania obiektu budowlanego oraz nie zmieniają jego formy architektonicznej, a także nie są zaliczone do przedsięwzięć wymagających przeprowadzenia postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, w rozumieniu przepisów o ochronie środowiska, albo niewymagające pozwolenia na budowę.
Z kolei ustęp 2 art. 59 stwierdza, iż przepis ust. 1 stosuje się również do zmiany zagospodarowania terenu, która nie wymaga pozwolenia na budowę, z wyjątkiem tymczasowej, jednorazowej zmiany zagospodarowania terenu, trwającej do roku. Należałoby wiec naszym zdaniem przepisy te tak interpretować, że uzyskanie wzzt jest konieczne do zmiany zagospodarowania terenu, która nie wymaga pozwolenia na budowę, z wyjątkiem tymczasowej, jednorazowej zmiany zagospodarowania terenu, trwającej do roku. Innymi słowy, z uwagi na nakaz stosowania art. 50 ust. 2 odpowiednio, jego punkt drugi nie ma w zasadzie znaczenia.
Zgodnie z art. 64 przepisy art. 51 ust. 3, art. 52, art. 53 ust. 3-5a, art. 54, art. 55 i art. 56 stosuje się odpowiednio do decyzji o warunkach zabudowy. Naszym zdaniem przepis ten nie ma tu większego znaczenia i stosuje się regulację zawartą w art. 59, a więc także artykuł 50 ust 2, z zastrzeżeniami opisanymi wyżej. Tak więc uzyskanie decyzji uzgadniającej warunki zabudowy wymagane jest również dla obiektów należących do planowanej inwestycji, dla których nie jest wymagane pozwolenie na budowę.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?