Związanie ofertą, odstąpienie od umwoy
Pytanie:
"Podmiotami stosunku prawnego są dwie firmy. Nasza firma wysłała ofertę na kupno gadżetów reklamowych, po ustaleniu ich specyfikacji z firmą sprzedającą drogą mailową. Oficjalna oferta kupna, z określeniem ilości towaru, ceny, terminu realizacji, została wysłana faksem do firmy sprzedającej. Pomimo upływu terminu do realizacji zamówienia, nie otrzymaliśmy od firmy sprzedającej żadnego potwierdzenia przyjęcia zamówienia, tylko droga telefoniczną informację, że faks doszedł. Już po upływie terminu wyznaczonego do zrealizowania oferty, zadzwoniliśmy do firmy sprzedającej i uzyskaliśmy odpowiedź, iż z winy ich pracownika przygotowanie dla nas towaru uległo opóźnieniu. Przesłano nam projekt (zgodnie z faktami ustalonymi w rozmowie) nadruku na gadżetach reklamowych i zapewnienie, iż zamówienie zostanie niezwłocznie zrealizowane. Zaakceptowaliśmy projekt i czekaliśmy na kontakt. Niestety, do dnia dzisiejszego nie skontaktowano się z nami, pomimo iż od dnia rozmowy telefonicznej upłynął już ponad tydzień. Zamówienie miało być zrealizowane w terminie trzech tygodni od wysłania przez nas oferty, sprzedający spóźnia się dwa tygodnie. Naszym celem jest odstąpienie od stosunku prawnego z niekompetentną firmą sprzedającą. W ofercie nie było mowy o "prawie odstąpienia". dodam iż zamówienie w chwili obecnej utraciło dla nas większe znaczenie, ponieważ mieliśmy rozdać gadżety maturzystom (naszym klientom, jesteśmy szkołą prywatną), lecz mimo wszystko nie chcielibyśmy być zmuszeniu wdawać się w spór sądowy i to udowadniać. Dodam jeszcze, że nie otrzymaliśmy żadnej faktury za towar, ani żadnego innego dokumentu od firmy sprzedającej. Czy oferta przez nas złożona nas wiąże w myśl artykułu 66 kc? Czy możemy ofertę odwołać skutecznie w myśl art. 66 [2)]kc? Czy jeżeli oferta nas nie wiąże to czy powinniśmy wysłać do firmy sprzedającej oficjalne pismo w tej sprawie, że tak ją traktujemy? A jeżeli nie możemy uznać, iż nasza oferta straciła ważność lub nie możemy jej odwołać, to: Czy można założyć, że między stronami istnieje zobowiązanie wzajemne, a w konsekwencji, żeby skutecznie odstąpić od istniejącego stosunku prawnego, czy możemy skorzystać z dyspozycji art. 491 kc i powinniśmy wysłać raczej pismo wyznaczające dodatkowy termin realizacji zamówienia z zagrożeniem odstąpienia od umowy w myśl art. 491 kc? Jaki to powinien być termin, czy wystarczy jednodniowy? "
Odpowiedź prawnika: Związanie ofertą, odstąpienie od umwoy
Zakładamy, iż obie firmy nie współpracują ze sobą na stałe, a zamówienie folderów miało charakter incydentalny. W takim wypadku nie znajdzie zastosowania przepis, zgodnie z którym brak niezwłocznej odpowiedzi poczytuje się za przyjęcie oferty. W związku z tym, dla zawarcia umowy konieczne jest oświadczenie o przyjęciu oferty. A w stosunkach między przedsiębiorcami, przed wysłaniem oświadczenia o przyjęciu oferty można ofertę odwołać. Za oświadczenie o przyjęciu ofert trudno uważać telefoniczne potwierdzenie, że faks dotarł w czytelnej formie do odbiorcy. Nawet jeśli kontrahent podnosiłby takie twierdzenia, to trudno mu będzie udowodnić treść rozmowy telefonicznej. Natomiast za oświadczenie o przyjęciu ofert można poczytywać przesłanie Państwu projektu nadruku. Proszę bowiem pamiętać, że oświadczenie kontrahenta nie musi mieć formy pisemnej – może być wyrażone w formie także np. dorozumianej. Naszym zdaniem nie ma tu niestety podstaw do odwołania oferty. Dlaczego? Co prawda oferta nie została przyjęta w czasie, w którym kontrahent mógł w zwykłym toku czynności wysłać odpowiedź (przyjęcie ofert) bez nieuzasadnionego opóźnienia. Za taki termin w tego rodzaju działalności trudno uznać trzy tygodnie. Można by więc powiedzieć, iż oferta przestała wiązać. Jednakże Państwa telefon do kontrahenta należałoby traktować jako powtórne złożenie oferty, a ta została przyjęta poprzez wysłanie projektu.
Warto jeszcze zwrócić uwagę na fakt, iż strony prowadziły wcześniej korespondencję mailową, czyli w zasadzie negocjacje. A zgodnie z art. 72 kodeksu cywilnego, jeżeli strony prowadzą negocjacje w celu zawarcia oznaczonej umowy, umowa zostaje zawarta, gdy strony dojdą do porozumienia co do wszystkich jej postanowień, które były przedmiotem negocjacji. Nie wiemy dokładnie, co uzgodniły strony poprzez maile, ale nie można wykluczyć, iż już wtedy zawarto umowę, że kontrahent w ewentualnym sporze się na to powoła.
W opisanej sytuacji wydaje się wskazane wyznaczenie kontrahentowi dodatkowego terminu na wykonanie zobowiązania, z którym obecnie jest w zwłoce, z zastrzeżeniem odstąpienia. Należy jednak pamiętać, iż dodatkowy termin wykonania zaległych dostaw należy uznać za odpowiedni, jeżeli umożliwia dostawcy pozostającemu w zwłoce wywiązanie się z przyjętego zobowiązania. Termin ten winien więc być dostosowany do konkretnej sytuacji. Nie może to być termin nierealnych, w którym nawet przy dołożeniu należytej, usilnej staranności kontrahent nie mógłby wywiązać się ze swego obowiązku. Nie może to być więc termin jednodniowy.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?