Zwrot nieuszkodzonego towaru

Pytanie klienta:

""Czy sprzedawca ma obowiązek przyjąć zwrot sprawnego, nieuszkodzonego towaru od klienta, który wcześniej dokonał zakupu tego towaru? Czy można zwrócić sprawny towar do sklepu? Czy jest przepis, który to reguluje? ""

Odpowiedź prawnika:

Sprzedawca co do zasady nie ma żadnego obowiązku przyjęcia zwrotu sprawnego, nieuszkodzonego towaru od klienta, który wcześniej dokonał zakupu takiego towaru. Jeżeli taki obowiązek sprzedawcy nie został określony w samej umowie sprzedaży (np. sprzedawca w umowie zobowiązał się do przyjęcia zwrotu nieuszkodzonego towaru w okresie 2 tygodni od zawarcia umowy), tego typu zwrot nie będzie możliwy. Tylko i wyłącznie jeżeli rzecz sprzedana miała wadę, która powstała przed przejściem niebezpieczeństwa na kupującego, sprzedawca będzie odpowiedzialny wobec kupującego z tytułu rękojmi za wady takiej rzeczy. Kupującemu będą wówczas przysługiwały wobec sprzedawcy uprawnienia z tytułu rękojmii za wady rzeczy. Również uprawnienia z tytułu gwarancji, jeżeli kupujący otrzymał od sprzedawcy dokument gwarancyjny, będą przysługiwały kupującemu tylko i wyłącznie w sytuacji, jeżeli rzecz będąca przedmiotem sprzedaży ma wady, a wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w dokumencie gwarancyjnym. Jeżeli jednak sprzedana rzecz nie ma żadnych wad, jest całkowicie sprawna uprawnienia z tytułu rękojmi za wady i gwarancji jakości nie będą przysługiwały kupującemu, a sprzedawca nie będzie miał żadnego obowiązku przyjęcia zwrotu takiej rzeczy.

 

Michał Włodarczyk - Radca prawny

Zajmuje się sprawami osób fizycznych jak również przedsiębiorców. Posiada rozległe doświadczenie w poradnictwie w sprawach życiowych osób fizycznych jak również profesjonalnych problemów prawnych przedsiębiorców. Bazując na swoim doświadczeniu skutecznie doradza w sprawach osób fizycznych jak i przedsiębiorców zawsze dbając o praktyczną stronę problemów prawnych z jakimi zwracają się do niego jego klienci.