Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Sprzedawca co do zasady nie ma żadnego obowiązku przyjęcia zwrotu sprawnego, nieuszkodzonego towaru od klienta, który wcześniej dokonał zakupu takiego towaru. Jeżeli taki obowiązek sprzedawcy nie został określony w samej umowie sprzedaży (np. sprzedawca w umowie zobowiązał się do przyjęcia zwrotu nieuszkodzonego towaru w okresie 2 tygodni od zawarcia umowy), tego typu zwrot nie będzie możliwy. Tylko i wyłącznie jeżeli rzecz sprzedana miała wadę, która powstała przed przejściem niebezpieczeństwa na kupującego, sprzedawca będzie odpowiedzialny wobec kupującego z tytułu rękojmi za wady takiej rzeczy. Kupującemu będą wówczas przysługiwały wobec sprzedawcy uprawnienia z tytułu rękojmii za wady rzeczy. Również uprawnienia z tytułu gwarancji, jeżeli kupujący otrzymał od sprzedawcy dokument gwarancyjny, będą przysługiwały kupującemu tylko i wyłącznie w sytuacji, jeżeli rzecz będąca przedmiotem sprzedaży ma wady, a wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w dokumencie gwarancyjnym. Jeżeli jednak sprzedana rzecz nie ma żadnych wad, jest całkowicie sprawna uprawnienia z tytułu rękojmi za wady i gwarancji jakości nie będą przysługiwały kupującemu, a sprzedawca nie będzie miał żadnego obowiązku przyjęcia zwrotu takiej rzeczy.