Brak poprawnego PIT-11 od pracodawcy

Pytanie:

"Jeśli pracodawca źle wystawił PIT-11, bo uwzględnił w nim wynagrodzenie, które nie zostało wypłacone w danym roku, to w jaki sposób mam się rozliczyć i na jakiej podstawie? Jakie wynagrodzenie jest brane do rozliczenia netto, czy brutto? Jak się rozliczyć, jeśli PIT-11 wystawiony przez pracodawcę jest nieprawidłowy?"

Odpowiedź prawnika: Brak poprawnego PIT-11 od pracodawcy

Informacja o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11), jak sama jej nazwa wskazuje, powinna obejmować dochody oraz pobrane zaliczki. Zatem, jeśli pracodawca nie wypłacił (lub nie postawił do dyspozycji pracownika) wynagrodzenia i nie pobrał zaliczki, nie może ich ujmować w informacji PIT-11. W przeciwnym bowiem razie pracownik-podatnik zapłaciłby podatek od dochodów, których nie uzyskał (tak: G.J. Leśniak, Wirtualne dochody w PIT-11, w: „Rzeczpospolita” z 25 marca 2005 r.). Wynika to z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że przychodem są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Mimo iż dane zawarte w informacji PIT-11 stanowią dla większości pracowników podstawę do sporządzenia rocznego zeznania podatkowego (odpowiednie kwoty uwzględnione przez pracodawcę w PIT-11 podatnik przepisuje do odpowiednich rubryk zeznania rocznego), otrzymanie nieprawidłowego PIT-11 od pracodawcy nie zwalnia pracownika z obowiązku prawidłowego rozliczenia dochodów rocznych. Do rozliczenia bierze się oczywiście kwotę brutto, którą pomniejsza się o koszty i o ewentualne odliczenia.

Jeśli pracownik otrzymał taką nieprawidłową informację PIT-11 (tj. obejmującą niewypłacone wynagrodzenia) to przykładowo przy rozliczeniu rocznym może poinformować urząd skarbowy (na piśmie), z czego wynikają różnice między dochodami wykazanymi w składanym PIT a informacją pracodawcy przekazaną na druku PIT-11 (tzn. że w zeznaniu rocznym podatnik-pracownik wykazał faktycznie otrzymane w roku podatkowym przychody, natomiast pracodawca wykazał w PIT-11 wynagrodzenia nigdy pracownikowi niewypłacone). Powinno to zabezpieczyć podatnika przed ewentualnymi sankcjami za niewłaściwe wypełnienie zeznania rocznego. W takich przypadkach organy podatkowe mogą przeprowadzić kontrolę podatkową pracodawcy. W pierwszej kolejności warto jednak skontaktować się z pracodawcą dlaczego ujął w PIT-11 niewypłacone wynagrodzenie.


Piotr Geliński

Doradca podatkowy

Doradca podatkowy nr 10841; magister prawa (absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego).

Od 2002 r. zdobywał doświadczenie jako współpracownik znanych kancelarii prawnych i kancelarii doradztwa podatkowego. Od 2008 r. wykonuje zawód doradcy podatkowego obecnie w formie spółki doradztwa podatkowego;

Specjalizuje się w: udzielaniu porad, opinii i wyjaśnień z zakresu obowiązków podatkowych; analizie obciążeń podatkowych i ich optymalizacji, planowaniu podatkowym; ocenie umów pod względem wynikających z nich obowiązków podatkowych; doradztwie w sporach z organami podatkowymi, podczas kontroli podatkowej i skarbowej oraz w postępowaniach z zakresu zobowiązań podatkowych, w tym także w postępowaniach sądowoadministracyjnych.

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika