Prowadzenie podsłuchu w zakładzie pracy

Pytanie klienta:

""Czy pracodawca musi powiadomić pracownika o podsłuchiwaniu (rejestracji) rozmów prowadzonych z telefonu służbowego? Czy zdarzenie podsłuchiwania rozmowy musi być sygnalizowane pracownikowi?""

Odpowiedź prawnika:

Pracodawca musi mieć zapewnioną możliwość nadzorowania swoich pracowników. Może chodzić tutaj na przykład o przestrzeganie pewnych zasad korzystania z narzędzi należących do pracodawcy lub o ochronę tajemnicy przedsiębiorstwa. Z drugiej strony każdemu obywatelowi Konstytucja RP przyznaje prawo do tajemnicy komunikowania się (art. 49 Konstytucji) oraz ochrony prywatności (art. 47 Konstytucji). Może tutaj wchodzić w grę również naruszenie pewnych dóbr osobistych chronionych na podstawie art. 23 i 24 kodeksu cywilnego. Mamy więc w tej sytuacji nierozstrzygnięty żadnym przepisem prawa konflikt wartości.

Wydaje się, że w przedstawionej sytuacji pierwszeństwo należałoby przyznać prawom pracownika. Świadczy o chociażby statut aktu prawnego (Konstytucji), w którym wypowiedziane zostały powyższe zasady. Powszechnie jednak uważa się, że w pewnych wypadkach pracodawca ma prawo kontrolować pracowników - czy to przez podsłuchiwanie ich rozmów czy też przez monitorowanie ich pracy. Jedną z takich sytuacji jest zgoda pracownika na takie utrwalanie. Nie musi być ona wyrażana indywidualnie. Odpowiednie zasady mogą zostać umieszczone w regulaminie pracy.

Należy zaznaczyć, że za naruszenie powyższych przepisów oprócz odpowiedzialności określonej w kodeksie cywilnym (obowiązek usunięcia skutków naruszenia dobra osobistego, zapłaty odszkodowania lub zadośćuczynienia) grozić może również sankcja karna. Chodzi o przestępstwa określone w Rozdziale XXXIII (Przestępstwa przeciwko ochronie informacji).