Zwrot towarów zakupionych w sklepie erotycznym

Pytanie:

Moja firma zajmuje się sprzedażą produktów erotycznych (w tym również przez internet). Dla uproszczenia podam następującą sytuację. Klientka detaliczna kupuje wibrator do użytku intymnego o wartości 500zł przez sklep internetowy. Wibrator ten ze względów higienicznych jest opakowany w folię i pudełko zabezpieczone przed otwarciem. W stanie nienaruszonym zamówiony towar zostaje wysłany do klientki. Klientka rozfoliowuje towar po czym stwierdza, że ten kształt czy kolor jej nie odpowiada i kieruje do nas żądanie zwrotu pieniędzy powołując się na możliwość odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni. Oczywiście towar jest w pełni sprawny i wartościowy - nazwijmy to, że klientka się rozmyśliła i chce nam odesłać towar. W każdym innym przypadku taki zwrot byłby przyjęty a pieniądze zwrócone - jednak w tym wypadku wibrator mógł zostać użyty przez klientkę więc można przyjąć że należy go traktować jako używany. Ze względów higienicznych nie widzimy możliwości przyjęcia takiego towaru i wysłania go innemu klientowi. Można to przyrównać do sytuacji gdy klient kupuje zafoliowaną szczoteczkę do zębów i po upływie kilku dni chce zwrócić rozfoliowaną żądając zwrotu pieniędzy. Pytanie brzmi: Czy są jakieś przepisy, które w takim przypadku chronią nas - jako sprzedających - przed tego typu praktykami?

Masz inne pytanie do prawnika?

23.12.2010

Zespół
e-prawnik.pl

Odpowiedź prawnika: Zwrot towarów zakupionych w sklepie erotycznym

W przedstawionym stanie faktycznym zastosowanie znajduje ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny.

Zgodnie z art. 7 tej ustawy Konsument, który zawarł umowę na odległość, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie w terminie dziesięciu dni. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem. 

Nie jest dopuszczalne zastrzeżenie, że konsumentowi wolno odstąpić od umowy za zapłatą oznaczonej sumy (odstępne).   W razie odstąpienia od umowy umowa jest uważana za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań.
Porady prawne
To, co strony świadczyły, ulega zwrotowi w stanie niezmienionym, chyba że zmiana była konieczna w granicach zwykłego zarządu. Zwrot powinien nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie czternastu dni. Jeżeli konsument dokonał jakichkolwiek przedpłat, należą się od nich odsetki ustawowe od daty dokonania przedpłaty. Art.10 ust. 3. Jeżeli strony nie umówiły się inaczej, prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie przysługuje konsumentowi w wypadkach:   1) świadczenia usług rozpoczętego, za zgodą konsumenta, przed upływem terminu, o którym mowa w art. 7 ust. 1,   2) dotyczących nagrań audialnych i wizualnych oraz zapisanych na informatycznych nośnikach danych po usunięciu przez konsumenta ich oryginalnego opakowania,  3) umów dotyczących świadczeń, za które cena lub wynagrodzenie zależy wyłącznie od ruchu cen na rynku finansowym,   4) świadczeń o właściwościach określonych przez konsumenta w złożonym przez niego zamówieniu lub ściśle związanych z jego osobą,   5) świadczeń, które z uwagi na ich charakter nie mogą zostać zwrócone lub których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu,   6) dostarczania prasy,   7) usług w zakresie gier hazardowych. Jeżeli zatem klient zwraca towar w stanie nie zmienionym, zachowując ustawowy termin, nie jest możliwa odmowa odstąpienia od umowy zawartej na odległość. Stan niezmieniony nie odnosi się do sytuacji, kiedy towar został rozpakowany (art. 10 ust.3 pkt 2 wskazuje na wyjątek, kiedy rozpakowanie towaru nie jest dozwolone, a skoro brak innych wyjątków tego typu to należy przyjąć, że takowe nie występują). Z uwagi na brak orzecznictwa na ten temat nie jesteśmy w stanie jednoznacznie stwierdzić, czy fakt użycia wibratora mógłby być uznany za zmianę jego stanu (np. z uwagi na kwestie higieny). Wydaje nam się jednak, że chodzi tu raczej o wyraźne i widoczne zmiany, np. wpływające na prawidłowe działanie przedmiotu lub wyraźne ślady zużycia. Należy pamiętać, że ustawodawca szczególnie chroni tutaj konsumenta i celowo postanawia przenieść ryzyko na stronę silniejszą czyli sprzedawcę. Podobnie nie sądzimy, by można się było tutaj powołać na art. 10 ust. 3 pkt 5, tj. zarzut, że świadczenie z uwagi na jego charakter nie może zostać zwrócone. Chodzi tu bowiem raczej o sytuacje, kiedy jakieś świadczenie zostało spełnione i nie można już tego odwrócić, np. gdy chodziło o wykonanie jakiejś czynności, świadczenie usługi, itp. Niestety, w tym przypadku również brak jest stosownego orzecznictwa sądów. Wiele przedsiębiorstw prowadzących podobną sprzedaż drogą internetową wyłącza w swoich regulaminach możliwość zwrotu towaru rozpakowanego lub używanego, a także tzw. przedmioty "osobistego użytku". Taki sposób ochrony przed roszczeniami konsumentów może jednak okazać się nieskuteczny. Podobny zapis ogranicza bowiem prawa konsumentów przyznane im przez ustawodawcę, może więc zatem zostać uznany na niedozwoloną klauzulę umową, a zatem nie będzie obowiązywał. W związku z powyższym zasadne wydaje się przyjęcie, że w takim wypadku to sprzedawca ponosi całe ryzyko związane z prowadzeniem sprzedaży podobnych produktów przez internet.
Porady prawne

Potrzebujesz porady prawnej?

Rusza rok szkolny. UOKiK przypomina o prawach konsumenta

Rusza rok szkolny. UOKiK przypomina o prawach konsumenta

Podręczniki, zeszyty, ubrania, kursy językowe i zajęcia pozalekcyjne – lista spraw, o które muszą zadbać rodzice, zanim rozpocznie się rok szkolny, przyprawia o zawrót głowy. Przed pierwszym dzwonkiem UOKiK przypomina konsumentom o ich prawach W przyszłym tygodniu blisko 5 mln uczniów (...)

O czym pamiętać na zakupach prezentów?

O czym pamiętać na zakupach prezentów?

Wybierasz prezenty dla najmłodszych? Szukasz upominku dla bliskich? Pamiętasz o swoich prawach w przypadku zakupu nietrafionego produktu? Poznaj porady UOKiK, aby wiedzieć, na co zwrócić uwagę wybierając zabawki, karty podarunkowe czy personalizowane podarunki. UOKiK (...)

Reklamacja, niezgodność towaru z umową, niekompletność - poznaj swoje prawa

Reklamacja, niezgodność towaru z umową, niekompletność - poznaj swoje prawa

Ograniczanie odpowiedzialności sprzedawcy i naruszanie terminów dotyczących zgłaszania zastrzeżeń odnośnie zakupionego towaru - to przykłady niezgodnych z prawem praktyk handlowców. 25 grudnia zmieniają się regulacje dotyczące reklamacji. Przypominamy jakie mamy prawa, gdy produkt kupiony (...)

Jak przygotować firmę do obsługi klientów w procedurze TAX FREE od 2022 roku?

Jak przygotować firmę do obsługi klientów w procedurze TAX FREE od 2022 roku?

Kto powinien przygotować firmę do obsługi klientów w procedurze TAX FREE od 2022 roku? Dotyczy to ciebie, jeżeli jesteś sprzedawcą oraz: prowadzisz działalność na terytorium Polski, jesteś zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzisz ewidencję sprzedaży (...)

Reklamacja towarów. Kilka rad, jak skutecznie to zrobić

Reklamacja towarów. Kilka rad, jak skutecznie to zrobić

Reklamacja, zwrot zakupionego sprzętu na podstawie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, a może rękojmia - z jakich praw przysługujących konsumentom można korzystać, gdy zakupiony towar ulegnie awarii, odbiega od tego co było nam oferowane przy jego zakupie lub po prostu (...)

Początek roku szkolnego. Sprawdź swoje prawa!

Początek roku szkolnego. Sprawdź swoje prawa!

Wadliwy plecak można reklamować u sprzedawcy. Kapcie, które okazały się za małe raczej trudno będzie oddać do sklepu, bo zwroty to wyłącznie dobra wola sprzedawcy. O czym powinien pamiętać rodzic zapisując dziecko na kurs językowy? UOKiK przypomina, na co zwrócić uwagę przed pierwszym (...)

Jak konsument będzie mógł się bronić przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi przedsiębiorców?

Jak konsument będzie mógł się bronić przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi przedsiębiorców?

Czego dotyczy projekt? Rada Ministrów skierowała do Sejmu projekt ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, przedłożony przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ochrona konsumentów, zapewnienie im realnych możliwości dochodzenia swych praw oraz zwalczanie (...)

Praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów

Praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów

Ustawa antymonopolowa, jak potocznie nazywana jest ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów ma za zadanie ochronę wolnej konkurencji na wolnym rynku, co pośrednio stanowi ochronę konsumentów – ostatniego ogniwa w łańcuchu gospodarki rynkowej. Przepisy tej ustawy zawierają jednak wprost (...)

Konsumenci uzyskają ochronę przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi

Konsumenci uzyskają ochronę przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi

Czego dotyczy nowa ustawa? Ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, która wchodzi w życie 21 grudnia 2007 r., określa nieuczciwe praktyki rynkowe w działalności gospodarczej i zawodowej oraz zasady przeciwdziałania tym praktykom w interesie konsumentów (...)

5 lat w UE - UOKiK

5 lat w UE - UOKiK

Obowiązek wprowadzania na rynek produktów bezpiecznych, lepsza ochrona konsumentów, zmiany udzielania pomocy publicznej, a także nowe możliwości organów chroniących konkurencję - UOKIK podsumowuje pięć lat w Unii. Zjednoczona Europa to 493 mln konsumentów, z wydatkami konsumpcyjnymi na poziomie (...)

Nowa ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów

Nowa ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów

Co reguluje nowa ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów?  Nowa ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów – wchodząca w życie 21 kwietnia 2007 r. - określa warunki rozwoju i ochrony konkurencji oraz zasady podejmowanej w interesie publicznym ochrony interesów przedsiębiorców (...)

Ochrona konsumentów oraz konkurencji. UOKiK przedstawia strategię

Ochrona konsumentów oraz konkurencji. UOKiK przedstawia strategię

Monitorowanie przetargów publicznych, nowe narzędzia usprawniające wykrywanie praktyk antykonkurencyjnych i jednocześnie ochrona najsłabszych uczestników rynku. To główne założenia dwóch strategii, po raz pierwszy prezentowanych razem. Wczoraj UOKiK skierował do konsultacji projekty (...)

Konferencja

Konferencja "Konsument i jego rzecznik"

W czwartek, 12 marca, o godz. 12.00, w sali konferencyjnej Pałacu Ślubów (pl. Zamkowy 6) odbędzie się konferencja pod hasłem "Konsument i jego rzecznik". Okazją do podjęcia tego tematu jest 10-lecie istnienia instytucji rzecznika konsumentów na szczeblu samorządu powiatowego (i w (...)

Ochrona konsumentów co do umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa

Ochrona konsumentów co do umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa

Niedawne orzeczenie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości dotyczyło sporu o pożyczkę hipoteczną. Zgodnie z prawem niemieckim od końca lat 80. bank finansował zakup starych mieszkań. Spółka Heinen & Biege GmbH, która pośredniczy w świadczeniu usług finansowych i usług związanych (...)

Ochrona konsumentów. UOKiK dostanie nowe ważne uprawnienia

Ochrona konsumentów. UOKiK dostanie nowe ważne uprawnienia

To będzie rewolucja. Jeśli zostaniesz oszukany, nieuczciwa firma sama o tym cię poinformuje, bo zmusi ją do tego UOKiK. Urząd będzie mógł także przeszukać jej siedzibę, podesłać tajemniczego klienta albo nałożyć kary za nieuczciwe umowy. Większość zmian wymierzonych jest w banki i (...)

Niedozwolone klauzule w umowach konsumenckich. Zobacz, jakie masz prawa

Niedozwolone klauzule w umowach konsumenckich. Zobacz, jakie masz prawa

Postanowienia umowne uznane za niedozwolone, zgodnie z zasadą określoną w kodeksie cywilnym, nie wiążą konsumentów. UOKiK przypomina o tym, czym są klauzule niedozwolone i jakie są możliwości dochodzenia roszczeń. Postanowienia umowne uznane za niedozwolone, zgodnie z zasadą określoną (...)

Bezpieczeństwo produktów jest najważniejsze

Bezpieczeństwo produktów jest najważniejsze

Unia Europejska chroni konsumentów przed niebezpiecznymi produktami.Wszyscy jesteśmy konsumentami. Za każdym razem, gdy kupujemy jakiś produkt - zarówno w sklepie, jak i w Internecie - chronią nas przepisy unijne, które gwarantują, że oferowane produkty spełniają normy w zakresie bezpieczeństwa (...)

Kiedy Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów może wycofać Twój produkt z obrotu? - postępowanie w sprawie bezpieczeństwa produktów

Kiedy Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów może wycofać Twój produkt z obrotu? - postępowanie w sprawie bezpieczeństwa produktów

Kto czuwa nad bezpieczeństwem produktów? Organem sprawującym nadzór nad ogólnym bezpieczeństwem produktów jest Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który wykonuje swoje zadania przy pomocy Inspekcji Handlowej.W zakresie swych uprawnień nadzorczych współpracuje on także z Państwową (...)

Europejscy konsumenci pod lupą

Europejscy konsumenci pod lupą

Jedna trzecia konsumentów w Europie jest niezadowolona ze spółek energetycznych i gazowych.Większość Europejczyków narzeka na usługi komunikacji miejskiej (autobusy i pociągi), a wielu z nich również na przedsiębiorstwa energetyczne i banki - takie są wyniki najnowszego sondażu UE. Europejczycy (...)

Dzień bezpiecznego Internetu – zakupy w sieci

Dzień bezpiecznego Internetu – zakupy w sieci

Zwrot towaru, który się już nie podoba? Możliwe, ale tylko przy sprzedaży przez Internet - to podstawowe prawo różniące zakupy wirtualne od tradycyjnych. W Dniu Bezpiecznego Internetu, obchodzonym w Polsce po raz piąty, UOKiK zwraca uwagę na zasady obowiązujące w Sieci.Zakupy on-line cieszą (...)

Jak konsument będzie mógł się bronić przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi przedsiębiorców?

Jak konsument będzie mógł się bronić przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi przedsiębiorców?

Czego dotyczy projekt? Rada Ministrów skierowała do Sejmu projekt ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, przedłożony przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ochrona konsumentów, zapewnienie im realnych możliwości dochodzenia swych praw oraz zwalczanie (...)

Praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów

Praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów

Ustawa antymonopolowa, jak potocznie nazywana jest ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów ma za zadanie ochronę wolnej konkurencji na wolnym rynku, co pośrednio stanowi ochronę konsumentów – ostatniego ogniwa w łańcuchu gospodarki rynkowej. Przepisy tej ustawy zawierają jednak wprost (...)

Konsumenci uzyskają ochronę przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi

Konsumenci uzyskają ochronę przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi

Czego dotyczy nowa ustawa? Ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, która wchodzi w życie 21 grudnia 2007 r., określa nieuczciwe praktyki rynkowe w działalności gospodarczej i zawodowej oraz zasady przeciwdziałania tym praktykom w interesie konsumentów (...)

5 lat w UE - UOKiK

5 lat w UE - UOKiK

Obowiązek wprowadzania na rynek produktów bezpiecznych, lepsza ochrona konsumentów, zmiany udzielania pomocy publicznej, a także nowe możliwości organów chroniących konkurencję - UOKIK podsumowuje pięć lat w Unii. Zjednoczona Europa to 493 mln konsumentów, z wydatkami konsumpcyjnymi na poziomie (...)

Nowa ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów

Nowa ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów

Co reguluje nowa ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów?  Nowa ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów – wchodząca w życie 21 kwietnia 2007 r. - określa warunki rozwoju i ochrony konkurencji oraz zasady podejmowanej w interesie publicznym ochrony interesów przedsiębiorców (...)

Ochrona konsumentów oraz konkurencji. UOKiK przedstawia strategię

Ochrona konsumentów oraz konkurencji. UOKiK przedstawia strategię

Monitorowanie przetargów publicznych, nowe narzędzia usprawniające wykrywanie praktyk antykonkurencyjnych i jednocześnie ochrona najsłabszych uczestników rynku. To główne założenia dwóch strategii, po raz pierwszy prezentowanych razem. Wczoraj UOKiK skierował do konsultacji projekty (...)

Konferencja

Konferencja "Konsument i jego rzecznik"

W czwartek, 12 marca, o godz. 12.00, w sali konferencyjnej Pałacu Ślubów (pl. Zamkowy 6) odbędzie się konferencja pod hasłem "Konsument i jego rzecznik". Okazją do podjęcia tego tematu jest 10-lecie istnienia instytucji rzecznika konsumentów na szczeblu samorządu powiatowego (i w (...)

Ochrona konsumentów co do umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa

Ochrona konsumentów co do umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa

Niedawne orzeczenie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości dotyczyło sporu o pożyczkę hipoteczną. Zgodnie z prawem niemieckim od końca lat 80. bank finansował zakup starych mieszkań. Spółka Heinen & Biege GmbH, która pośredniczy w świadczeniu usług finansowych i usług związanych (...)

Ochrona konsumentów. UOKiK dostanie nowe ważne uprawnienia

Ochrona konsumentów. UOKiK dostanie nowe ważne uprawnienia

To będzie rewolucja. Jeśli zostaniesz oszukany, nieuczciwa firma sama o tym cię poinformuje, bo zmusi ją do tego UOKiK. Urząd będzie mógł także przeszukać jej siedzibę, podesłać tajemniczego klienta albo nałożyć kary za nieuczciwe umowy. Większość zmian wymierzonych jest w banki i (...)

Niedozwolone klauzule w umowach konsumenckich. Zobacz, jakie masz prawa

Niedozwolone klauzule w umowach konsumenckich. Zobacz, jakie masz prawa

Postanowienia umowne uznane za niedozwolone, zgodnie z zasadą określoną w kodeksie cywilnym, nie wiążą konsumentów. UOKiK przypomina o tym, czym są klauzule niedozwolone i jakie są możliwości dochodzenia roszczeń. Postanowienia umowne uznane za niedozwolone, zgodnie z zasadą określoną (...)

Bezpieczeństwo produktów jest najważniejsze

Bezpieczeństwo produktów jest najważniejsze

Unia Europejska chroni konsumentów przed niebezpiecznymi produktami.Wszyscy jesteśmy konsumentami. Za każdym razem, gdy kupujemy jakiś produkt - zarówno w sklepie, jak i w Internecie - chronią nas przepisy unijne, które gwarantują, że oferowane produkty spełniają normy w zakresie bezpieczeństwa (...)

Kiedy Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów może wycofać Twój produkt z obrotu? - postępowanie w sprawie bezpieczeństwa produktów

Kiedy Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów może wycofać Twój produkt z obrotu? - postępowanie w sprawie bezpieczeństwa produktów

Kto czuwa nad bezpieczeństwem produktów? Organem sprawującym nadzór nad ogólnym bezpieczeństwem produktów jest Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który wykonuje swoje zadania przy pomocy Inspekcji Handlowej.W zakresie swych uprawnień nadzorczych współpracuje on także z Państwową (...)

Europejscy konsumenci pod lupą

Europejscy konsumenci pod lupą

Jedna trzecia konsumentów w Europie jest niezadowolona ze spółek energetycznych i gazowych.Większość Europejczyków narzeka na usługi komunikacji miejskiej (autobusy i pociągi), a wielu z nich również na przedsiębiorstwa energetyczne i banki - takie są wyniki najnowszego sondażu UE. Europejczycy (...)

Dzień bezpiecznego Internetu – zakupy w sieci

Dzień bezpiecznego Internetu – zakupy w sieci

Zwrot towaru, który się już nie podoba? Możliwe, ale tylko przy sprzedaży przez Internet - to podstawowe prawo różniące zakupy wirtualne od tradycyjnych. W Dniu Bezpiecznego Internetu, obchodzonym w Polsce po raz piąty, UOKiK zwraca uwagę na zasady obowiązujące w Sieci.Zakupy on-line cieszą (...)

Lepsza ochrona kupujących

Lepsza ochrona kupujących

Parlament zajmie się propozycją wprowadzenia obowiązujących w całej UE praw ułatwiających konsumentom zakupy przez internet oraz w punktach sprzedaży. Nowe reguły zagwarantują konsumentom, że bez względu na to gdzie w UE dokonują zakupów, przed zawarciem umowy otrzymają przejrzyste informacje (...)

Hazard on-line: państwa członkowskie odpowiedzialne za ochronę konsumentów

Hazard on-line: państwa członkowskie odpowiedzialne za ochronę konsumentów

Parlament Europejski uznał, że to nie UE, lecz państwa członkowskie powinny regulować rynki gier hazardowych on-line w celu ochrony konsumentów przed uzależnieniem, oszustwami, praniem brudnych pieniędzy i 'ustawianiem' gier sportowych.Hazard on-line, którego dostępność jest znacznie większa (...)

Produkty kosmetyczne: przede wszystkim bezpieczeństwo

Produkty kosmetyczne: przede wszystkim bezpieczeństwo

Parlament przyjął rozporządzenie, które zastąpi istniejącą dyrektywę dotyczącą produktów kosmetycznych. Głównym celem propozycji jest zwiększenie bezpieczeństwa produktów kosmetycznych poprzez wprowadzenie jasnych wymogów wobec producentów dotyczących oceny bezpieczeństwa produktów (...)

UOKiK przypomina o prawach z okazji Dnia Konsumenta

UOKiK przypomina o prawach z okazji Dnia Konsumenta

Prawo do informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji – to cztery prawa konsumentów sformułowane w 1962 r. przez Johna F. Kennedy'ego. W rocznicę jego przemówienia obchodzony jest Światowy Dzień Konsumenta.Skuteczna ochrona konsumentów jest jednym z istotnych zadań realizowanych (...)

Lepsza ochrona konsumentów - ustawa o prawach konsumenta

Lepsza ochrona konsumentów - ustawa o prawach konsumenta

Nieudana transakcja w Internecie lub od akwizytora? Każdy z nas będzie mógł w ciągu 14 dni zwrócić produkt kupiony w ten sposób. Ponadto, koszty zakupu usług i towarów w sieci nie będą już dla klientów zaskoczeniem. Nowe prawo wejdzie w życie 25 grudnia 2014 roku. O zmianach w przepisach (...)

Produkty niebezpieczne na cenzurowanym

Produkty niebezpieczne na cenzurowanym

Już 30 marca 2007 r. wchodzi w życie ustawa o zmianie ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów. Dotyczy ona określenia ogólnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa produktów, obowiązków producentów i dystrybutorów w zakresie bezpieczeństwa produktów oraz zasad i trybu sprawowania nadzoru (...)

Nowe obowiązki przedsiębiorców sprzedających usługi finansowe na odległość

Nowe obowiązki przedsiębiorców sprzedających usługi finansowe na odległość

W dniu 23 lutego 2004 r. trafił do Sejmu projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny. Przewidziane zmiany dotyczą uregulowania zasad sprzedaży usług finansowych na odległość, w wypadku gdy (...)

Zapytaj prawnika:

Dodaj załącznikDodaj załącznik

Oświadczenia i zgody RODO:


PORADY PRAWNIKA

VAT za zakup od osoby nie będącej podatnikiem

VAT za zakup od osoby nie będącej podatnikiem

Jestem osobą fizyczna prowadzącą działalność gospodarczą na zasadach ogólnych, będącą płatnikiem podatku od towarów i usług. Czy mogę kupić towar od osoby nie prowadzącej działalności gospodarczej w celach handlowych do dalszej odsprzedaży? Czy muszę do ceny zakupu naliczyć cały (...)

Rynek właściwy według ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów

Rynek właściwy według ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów

W jaki sposób ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów definiuje pojęcie: rynek właściwy? Rynek właściwy to rynek towarów, które ze względu na ich przeznaczenie, cenę oraz właściwości, w tym jakość, są uznawane przez ich nabywców za substytuty oraz są oferowane (...)

Opłata przy reklamacji z tytułu gwarancji

Opłata przy reklamacji z tytułu gwarancji

Prowadzimy serwis sprzętu komputerowego. Klient przysłał do nas komputer z żądaniem jego naprawy w ramach gwarancji. Po rozkręceniu komputera i wykonaniu diagnozy stwierdziliśmy, że sprzęt jest zalany. Przesłaliśmy do klienta pismo z odmową wykonania naprawy w ramach gwarancyjnych wraz z (...)

Rozwiązanie umowy o kredyt konsumencki

Rozwiązanie umowy o kredyt konsumencki

Moja mama lat 68 została zaproszona na prezentację produktów firmy Z.. Tam zachęcona podpisała wniosek o zakup i o zawarcie umowy kredytowej bankiem, który jest traktowany przez bank jako umowa, choć tego słowa w nagłówku nie ma. Cena umowna towaru wynosi 1.950,00 zł + odsetki. Razem wynosi (...)

Skarga na Prezesa UOKiK

Skarga na Prezesa UOKiK

Do kogo można kierować skargi na nieprawidłowe działanie Prezesa Ochrony Konkurencji i Konsumentów? Prezes Urzędu jest centralnym organem administracji rządowej właściwej w sprawach ochrony konkurencji i konsumentów. Prezes Rady Ministrów sprawuje nadzór nad działalnością (...)

Ochrona danych osobowych

Ochrona danych osobowych

Krajowy Rejestr Długów BIG S.A. ma ustawowy obowiązek prezentacji informacji konsumentom na ich wniosek. Chciałem skorzystać i zobaczyć jak wygląda taka informacja. Zarejestrowałem się na na stronie internetowej przez specjalny szyfrowany formularz podając swoje dane osobowe (w tym numer PESEL). (...)

Zasady dozwolonej krytyki w mediach

Zasady dozwolonej krytyki w mediach

Czy medium lokalne, jak gazeta, biuletyn, internetowy portal miejski, bądź radio może dokonywać recenzji usług miejscowych firm, podając ich konkretne namiary (np. Sklep odzieżowy "Ciuchy" przy ul. Bajkowej). Zwłaszcza chodzi o opublikowanie opinii i wrażeń po odbyciu tzw. mysteryshoppingu, (...)

Gwarancja a karta gwarancyjna

Gwarancja a karta gwarancyjna

Klientka w hurtowni fryzjerskiej zakupiła u mnie jakiś czas temu prostownicę do włosów. Nie załączyliśmy karty gwarancyjnej, bo gdzieś zginęła a prostownica się zepsuła. Nie ma problemów z naprawą, załatwimy to, ale klienka chce odszkodowania na czas reperacji prostownicy. Chce otrzymać (...)

Rynek właściwy według ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów

Rynek właściwy według ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów

W jaki sposób ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów definiuje pojęcie: rynek właściwy? Rynek właściwy to rynek towarów, które ze względu na ich przeznaczenie, cenę oraz właściwości, w tym jakość, są uznawane przez ich nabywców za substytuty oraz są oferowane (...)

Opłata przy reklamacji z tytułu gwarancji

Opłata przy reklamacji z tytułu gwarancji

Prowadzimy serwis sprzętu komputerowego. Klient przysłał do nas komputer z żądaniem jego naprawy w ramach gwarancji. Po rozkręceniu komputera i wykonaniu diagnozy stwierdziliśmy, że sprzęt jest zalany. Przesłaliśmy do klienta pismo z odmową wykonania naprawy w ramach gwarancyjnych wraz z (...)

Rozwiązanie umowy o kredyt konsumencki

Rozwiązanie umowy o kredyt konsumencki

Moja mama lat 68 została zaproszona na prezentację produktów firmy Z.. Tam zachęcona podpisała wniosek o zakup i o zawarcie umowy kredytowej bankiem, który jest traktowany przez bank jako umowa, choć tego słowa w nagłówku nie ma. Cena umowna towaru wynosi 1.950,00 zł + odsetki. Razem wynosi (...)

Skarga na Prezesa UOKiK

Skarga na Prezesa UOKiK

Do kogo można kierować skargi na nieprawidłowe działanie Prezesa Ochrony Konkurencji i Konsumentów? Prezes Urzędu jest centralnym organem administracji rządowej właściwej w sprawach ochrony konkurencji i konsumentów. Prezes Rady Ministrów sprawuje nadzór nad działalnością (...)

Ochrona danych osobowych

Ochrona danych osobowych

Krajowy Rejestr Długów BIG S.A. ma ustawowy obowiązek prezentacji informacji konsumentom na ich wniosek. Chciałem skorzystać i zobaczyć jak wygląda taka informacja. Zarejestrowałem się na na stronie internetowej przez specjalny szyfrowany formularz podając swoje dane osobowe (w tym numer PESEL). (...)

Zasady dozwolonej krytyki w mediach

Zasady dozwolonej krytyki w mediach

Czy medium lokalne, jak gazeta, biuletyn, internetowy portal miejski, bądź radio może dokonywać recenzji usług miejscowych firm, podając ich konkretne namiary (np. Sklep odzieżowy "Ciuchy" przy ul. Bajkowej). Zwłaszcza chodzi o opublikowanie opinii i wrażeń po odbyciu tzw. mysteryshoppingu, (...)

Gwarancja a karta gwarancyjna

Gwarancja a karta gwarancyjna

Klientka w hurtowni fryzjerskiej zakupiła u mnie jakiś czas temu prostownicę do włosów. Nie załączyliśmy karty gwarancyjnej, bo gdzieś zginęła a prostownica się zepsuła. Nie ma problemów z naprawą, załatwimy to, ale klienka chce odszkodowania na czas reperacji prostownicy. Chce otrzymać (...)

Legitymacja do wystąpienia z wnioskiem o zwrot wywłaszczonej nieruchomości

Legitymacja do wystąpienia z wnioskiem o zwrot wywłaszczonej nieruchomości

Czy jeżeli nieruchomość była przedmiotem współwłasności, to o jej zwrot może wystąpić tylko jeden współwłaściciel, czy też wszyscy łącznie? Postawioną kwestię jednoznacznie rozstrzyga orzecznictwo sądów administracyjnych: II SA/Kr 487/2009 Wyrok Wojewódzkiego Sądu (...)

Legitymacja do wystąpienia z wnioskiem o zwrot wywłaszczonej nieruchomości

Legitymacja do wystąpienia z wnioskiem o zwrot wywłaszczonej nieruchomości

Czy jeżeli nieruchomość była przedmiotem współwłasności, to o jej zwrot może wystąpić tylko jeden współwłaściciel, czy też wszyscy łącznie? Postawioną kwestię jednoznacznie rozstrzyga orzecznictwo sądów administracyjnych: II SA/Kr 487/2009 Wyrok Wojewódzkiego Sądu (...)

Zwrot opłaty od pozwu lub zażalenia od Sądu.

Zwrot opłaty od pozwu lub zażalenia od Sądu.

W ubiegłym roku mąż założył sprawę z powództwa cywilnego przeciwko Skarbowi Państwa za niesłuszny pół roczny dozór policyjny, który zasadził Sąd Okręgowy po zwolnieniu męża z półrocznego aresztu. Mąż z tytułu niesłusznego aresztowania wcześniej otrzymał odszkodowanie i zadośćuczynienie (...)

Zwrot kosztów dla świadka - postępowanie cywilne

Zwrot kosztów dla świadka - postępowanie cywilne

Kolejny raz zostałam wezwana przez sąd do złożenia zeznań w charakterze świadka. W jaki sposób mogę prosić o zwrot kosztów podróży? Do kogo mam się zgłosić i w jakiej formie prosić o zwrot? Nadal obowiązuje dekret z 26 października 1950 r. o należnościach świadków, biegłych i (...)

Zwrot nadwyżki podatku VAT przy stawce 0%

Zwrot nadwyżki podatku VAT przy stawce 0%

Osoby fizyczne planują zawiązać spółkę z o.o., będzie to firma handlowa. 100% sprzedaży będzie to eksport do krajów byłego Związku Radzieckiego (głównie Ukraina, Białoruś i Litwa). W związku z tym VAT od sprzedaży będzie 0%. Towar natomiast będzie kupowany z 22% VAT-em. Spodziewany (...)

Nabycie nowego środka transportu w Unii

Nabycie nowego środka transportu w Unii

W grudniu 2005 roku kupiłem auto od litewskiej firmy zajmującej się handlem autami. Otrzymałem fakturę, na której widniała stawka i naliczony według niej podatek VAT. W kraju niestety, jako że auto było 4 miesięczne, musiałem również zapłacić VAT. O ile mi wiadomo nie ma w Unii podwójnego (...)

Zwrot składki OC za wniewykorzystany okres

Zwrot składki OC za wniewykorzystany okres

Kiedy przysługuje zwrot składki za niewykorzystany okres ubezpieczenia OC? Art. 41. 1. ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, stanowi że: Zwrot składki za niewykorzystany okres ubezpieczenia przysługuje, (...)

Zwrot kosztu środka trwałego a amortyzacja

Zwrot kosztu środka trwałego a amortyzacja

Nasza firma podpisała umowę z ARiMR o dofinansowanie 50% projektu na zakup środków trwałych, czyli my kupujemy za swoje fundusze, później mamy zwrot w wysokości 50% kosztów zakupu. Jeżeli zwrot dotyczy środka trwałego, to czy nasza firma będzie mogła odliczać z całości projektu amortyzację, (...)

Odstąpienie od umowy sprzedaży

Odstąpienie od umowy sprzedaży

Tata koleżanki \"naciął\" się na zdrowotną kołdrę prezentowaną w sanatorium. Chciałby ją zwrócić i odzyskać pieniądze. Poleciłem napisać oświadczenie o odstąpieniu od umowy, ponieważ nie minęło jeszcze 10 dni od otrzymania towaru pocztą. Zaproponowałem jednak, żeby razem z oświadczeniem (...)

Pożyczka a dopłata

Pożyczka a dopłata

Udzieliłam naszej spółce z o.o. dość wysokiej pożyczki pieniężnej w dniu 17.03.06 r. Na zwrot w/w sumy zabezpieczyłam się w następujący sposób - Prezes spółki wystosował pismo, w którym stwierdził: "Zwrot wszystkich udzielonych dopłat i pożyczek w sumie...nastąpi z wolnych środków (...)

Pozwolenie na budowę a zwrot VAT

Pozwolenie na budowę a zwrot VAT

W 2003 r. przystąpiłam do Spółdzielni Mieszkaniowej w celu wybudowania domu mieszkalnego jednorodzinnego. Inwestorem była Spółdzielnia i na nią było wystawione pozwolenie na budowę domku. Jako członek, na podstawie podpisanej umowy, wpłacałam jedynie do Spółdzielni pieniądze za kolejne (...)

Zwrot kosztów stawiennictwa świadka

Zwrot kosztów stawiennictwa świadka

Prowadzę własną działalność gospodarczą i zostałem powołany na świadka w sprawie. Czy w związku z tym przysługuje mi zwrot kosztów związanych z koniecznością stawienia się w sądzie? Odpowiadając na pytanie przyjmujemy założenie, iż pytającemu chodzi o zwrot kosztów stawiennictwa (...)

Zwrot VAT przy braku sprzedaży

Zwrot VAT przy braku sprzedaży

Spółka z o.o. dokonała zakupów inwestycyjnych w marcu 2007 r. Aż do grudnia 2007 r. Spółka nie miała przychodów ze sprzedaży opodatkowanej VAT. W grudniu 2007 r. i kolejnych miesiącach 2008 r. przychody ze sprzedaży opodatkowanej VAT się pojawiły, jednak urząd skarbowy nie dokonał żadnych (...)

Zwrot kosztów za stawiennictwo świadka

Zwrot kosztów za stawiennictwo świadka

W jaki sposób należy ubiegać się o zwrot kosztów dojazdu na rozprawę? Wystarczy okazać przed sądem kupione bilety ? Być może koniecznym jest sporządzenie jakiegoś wniosku lub podania? Jaki jest okres oczekiwania na pieniądze? Rozumiemy, że w chodzi w tym przypadku o zwrot wydatków związanych (...)

Zwrot VAT od materiałów budowlanych

Zwrot VAT od materiałów budowlanych

Uprzejmie proszę o podanie błędów, które często są popełniane przez osoby składające podanie o zwrot uniemożliwiające im uzyskanie tegoż zwrotu. Ustawa funkcjonuje już od dłuższego czasu, więc z pewnością tego typu opracowania już się pojawiły. Zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia (...)

Zwrot nieruchomości a dziedziczenie

Zwrot nieruchomości a dziedziczenie

Jako spadkobierca poprzednich właścicieli wywłaszczonej nieruchomości wystąpiłem o jej zwrot zgodnie z art.137 ust.1, ponieważ zurbanizowana nieruchomość gruntowa niezabudowana stała się zbędna. Na podstawie decyzji administracyjnej otrzymałem jej zwrot po wpłaceniu zrewaloryzowanego odszkodowania (...)

Zwrot VAT w przypadku eksportu usług

Zwrot VAT w przypadku eksportu usług

Firma polska świadczy wyłącznie usługi poza terytorium kraju i dokonuje tu zakupów opodatkowanych VAT. W związku z tym przysługuje nam prawo zwrotu VAT. Jesteśmy zarejestrowani jako podatnik VAT unijny, nie wpłaciliśmy kaucji, działamy krócej niż 1 rok, wobec tego termin zwrotu VAT wynosi (...)