Brak uzasadnienia postanowienia po rozpoznaniu skargi na czynność komornika zgodny z konstytucją
Zgodnie z art. 357 § 2 k.p.c. postanowienie wydane na posiedzeniu niejawnym sąd uzasadnia tylko wtedy, gdy na takie postanowienie przysługuje zażalenie. W postępowaniu egzekucyjnym zażalenie przysługuje tylko wtedy, gdy jakiś przepis wyraźnie tak stanowi. W efekcie wiele postanowień w sprawach ze skargi na czynność komornika (np. na zajęcie wierzytelności) nie zawiera zawiera uzasadnienia (tu przepis art. 357 § 2 k.p.c. stosuje się w związku z art. 13 § 2 k.p.c.). W dniu 22 października 2013 r. Trybunał Konstytucyjny rozpoznał skargę konstytucyjną w tym przedmiocie, złożoną przez dłużnika, który otrzymał postanowienie o oddaleniu jego skargi na czynność komornika bez uzasadnienia.

Trybunał orzekł, że
brak obowiązku sporządzenia przez sąd uzasadnienia postanowienia rozstrzygającego skargę na czynności komornika, na które nie przysługuje zażalenie, jest zgodny z konstytucją.
Trybunał doszedł do wniosku, że na etapie postępowania egzekucyjnego uzasadnienie pełni głównie rolę informacyjną. Tymczasem w postępowaniu egzekucyjnym największe znaczenie mają efektywność i szybkość, zwłaszcza gdy wierzyciel uzyskał tytuł wykonawczy po długim i kosztownym procesie. W jednej sprawie egzekucyjnej można złożyć nie dającą się z góry określić liczbę skarg, a zgodnie z art. 767[2] § 1 k.p.c. sąd powinien każdą z nich rozpoznać w terminie siedmiu dni (w praktyce zostają mu trzy dni, bo musi jeszcze uzyskać stanowisko komornika i akta komornicze). Gdyby każde postanowienie w przedmiocie skargi sąd musiał uzasadniać, powodowałaby to nadmierne obciążenie dla sądu i wpływałoby na przedłużenie postępowania egzekucyjnego.
Według Trybunału brak obowiązku sporządzenia uzasadnienia po rozpoznaniu skargi na czynność komornika usprawiedliwiony jest ochroną praw i wolności osób osób żądających szybkiego i efektywnego zakończenia postępowania egzekucyjnego, a także ochroną porządku publicznego - sprawności funkcjonowania sądownictwa i wykonywania prawomocnych orzeczeń. Przed tymi wartościami konstytucyjnymi obowiązek sporządzenia uzasadnienia o funkcji informacyjnej musi ustąpić.
Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 22 października 2013 roku, sygn. akt SK 14/11, www.trybunal.gov.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?