Cały rok na światłach
17 kwietnia 2007 r. wchodzi w życie ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym.
Dotyczy ona usunięcia niespójności art. 73 ust. 3 ustawy (dotyczącego restracji pojazdów kontroli skarbowej i Służby Celnej) oraz daje możliwość kontroli skarbowej dokonywania rejestracji samochodów wykorzystywanych przez wywiad skarbowy w trybie przewidzianym dla rejestracji samochodów wykorzystywanych do celów operacyjno-rozpoznawczych. Tryb ten dotychczas nie obejmował kontroli skarbowej.
Cały rok na światłach
Zamiarem ustawodawcy było ustanowienie obowiązku używania przez kierującego pojazdem świateł mijania podczas jazdy bez względu na porę roku, dnia i przejrzystość powietrza. Przepis art. 51 ust. 1 w brzmieniu nadanym przez Senat wskazuje więc jednoznacznie, że kierujący pojazdem zawsze podczas jazdy musi używać świateł mijania - a więc przez cały rok i przez całą dobę.
Jednakże kierowcy jeżdżący samochodami wyprodukowanymi do 31 grudnia 1970 r. podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza od świtu do zmierzchu nie będą musieli używać świateł mijania. Uzasadnieniem proponowanego rozwiązania jest zabytkowy charakter pojazdów wyprodukowanych przed 1971 r. oraz ich niewielka liczba. Ponadto senatorzy wskazali, iż instalacje elektryczne w tych pojazdach nie są dostosowane do ciągłego używania świateł mijania.
Wymóg ten nie będzie również dotyczył kierującego pojazdem, który nie jest wyposażony w światła mijania, drogowe lub światła do jazdy dziennej. Kierujący takim pojazdem w czasie od zmierzchu do świtu lub w tunelu będzie zaś obowiązany używać świateł stanowiących obowiązkowe wyposażenie pojazdu. Można więc jednak używać świateł do jazdy dziennej zamiast świateł mijania.
Jazda bez włączonych świateł mijania lub świateł do jazdy dziennej stanowi zaś od 17 kwietnia 2007 r. wykroczenie.
Jak jeździć w tunelach?
Nowelizacja przewiduje też, że poza obszarem zabudowanym w tunelach o długości przekraczającej 500 m, kierujący pojazdem będzie obowiązany utrzymywać odstęp od poprzedzającego pojazdu nie mniejszy niż:
- 50 m - jeżeli kieruje pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 t lub autobusem;
- 80 m - jeżeli kieruje zespołem pojazdów lub pojazdem niewymienionym wyżej.
Według przepisów nowelizacji, organ zarządzający ruchem na drogach będzie mógł zmniejszyć lub zwiększyć za pomocą znaków drogowych ww. dopuszczalny odstęp w zależności od obowiązującej w tunelu dopuszczalnej prędkości.
Kierujący pojazdem w tunelu, podczas zatrzymania wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego, będzie obowiązany zachować odstęp od poprzedzającego pojazdu nie mniejszy niż 5 m.
Restracja pojazdów kontroli skarbowej i Służby Celnej
Organy kontroli skarbowej i Służba Celna zobowiązane są do samodzielnej rejestracji pojazdów, ale nie ma określonych w przepisach warunków i trybu rejestracji tych pojazdów. Przewidziano, iż delegacja do wydania rozporządzenia określającego warunki i tryb rejestracji oraz wzory dowodu rejestracyjnego i tablic rejestracyjnych - zawarta w art. 76 ust. 3 - obejmie również kontrolę skarbową i Służbę Celną.
Art. 76 ust. 4 (przewidujący wydanie niejawnego zarządzenia Prezesa Rady Ministrów określającego warunki i tryb utajnionej rejestracji pojazdów wykorzystywanych do prowadzenia czynności operacyjno-rozpoznawczych) ma objąć także tzw. wywiad skarbowy. Tryb ten (w dotychczasowym brzmieniu art. 76 ust. 4 pkt 1) dotyczy wszystkich służb uprawnionych do wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych, z wyjątkiem kontroli skarbowej. W ramach kontroli skarbowej, zgodnie ustawą o kontroli skarbowej, funkcjonują komórki uprawnione do wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych (wywiad skarbowy). Formy i metody pracy, a także środki (w tym również pojazdy), jakimi posługują się pracownicy wykonujący czynności wywiadu skarbowego powinny być chronione. Niejawny tryb rejestracji jest niezbędny do dokonywania rejestracji samochodów, które są używane przez pracowników wywiadu skarbowego do wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych w celu ochrony ich bezpieczeństwa oraz ochrony informacji, które z samochodów kontroli skarbowej są wykorzystywane do celów operacyjnych.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 marca 2007 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. 2007 r., Nr 57, poz. 381);
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. 2005 r., Nr 108, poz. 908, ze zm.);
- Ustawa z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. 2004 r., Nr 8, poz. 65, ze zm.)
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?