Czy powołanie nowej komisji sejmowej jest zgodne z prawem?

Jest podstawową zasadą państwa prawa, że ogranicza kompetencje swych organów i ściśle je reglamentuje. Państwo może bowiem używać przymusu i właśnie dlatego jego organy nie mogą robić wszystkiego, na co mieliby ochotę kierujący. Mają tylko te uprawnienia, które są im przyznane na mocy konstytucji.

(...)Art. 111 konstytucji wyraźnie mówi o tym, że "Sejm może powołać komisję śledczą do zbadania określonej sprawy". Taką określoną sprawą była prywatyzacja Orlenu lub PZU. Mniej precyzyjnie określoną, ale konkretną sprawą była tzw. afera Rywina. Ale zbadanie prawidłowości i efektywności działania prezesa NBP i Komisji Nadzoru Bankowego w ciągu siedemnastu lat na pewno nie jest "określoną sprawą". Bardziej szczegółowo nazwane zadania komisji, wymienione w art. 2 projektu uchwały, także są zbyt ogólne, by uznać je za "określoną sprawę". Ponadto badanie takich spraw należy do kompetencji Najwyższej Izby Kontroli, która (zgodnie z art. 203 konstytucji) kontroluje działalność m.in. NBP "z punktu widzenia legalności, gospodarności, celowości i rzetelności".

Rzeczpospolita 16.03.2006 r.