Formy porozumień ograniczających konkurencję
Przedsiębiorcy mogą naśladować zachowania konkurentów. Jeżeli jednak istnieje dowód, że wcześniej wszystko ze sobą uzgodnili, może to zostać uznane za porozumienie ograniczające konkurencję, a ich samych spotkają dotkliwe kary finansowe.
Katarzyna Dolińska, pracownik Departamentu Ochrony Konkurencji w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Celem polityki antymonopolowej jest eliminacja zachowań, które poprzez celowe zniekształcanie swobodnej konkurencji wymuszają na innych nieefektywne społecznie decyzje ekonomiczne. Przykładem są porozumienia gospodarcze przedsiębiorców, które mają ich upewnić, jak zachowają się pozostali uczestnicy rynku, na skutek czego ich ekonomiczne decyzje pozbawione zostają ryzyka i nie uwzględnia się w nich oczekiwań konsumentów.
Dla przedsiębiorców działających w Polsce zasadnicze znaczenie mają przepisy art. 5 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, a gdy mają oni wpływ na handel między państwami UE - również art. 81 traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?