Rezygnacja z wyjazdu do hotelu w związku z koronawirusem

W ostatnim czasie konsumenci mają problem m.in. z rezygnacją z wyjazdu do hotelu w związku z koronawirusem.

Wykupiłam nocleg w hotelu. W związku z koronawirusem chcę bezkosztowo odstąpić od umowy. Czy mam taką możliwość?

Mamy tu do czynienia z samym noclegiem, a nie z imprezą turystyczną, dlatego ustawa o imprezach turystycznych nie będzie miała zastosowania. Mimo to konsument może odstąpić od umowy, chociaż na innej podstawie prawnej. Jeśli strony się nie porozumieją, może o tym zdecydować sąd, który uwzględni nadzwyczajną zmianę stosunków (klauzula rebus sic stantibus określona w art. 357(1) Kodeksu cywilnego) i, ustalając zasady wzajemnych rozliczeń, rozważy interesy obu stron. Władze zalecają, aby unikać niepotrzebnego podróżowania i, na ile to możliwe, pozostać w domu. W korespondencji do przedsiębiorcy konsument powinien się powołać na te okoliczności.

Zarezerwowałem wyjazd do hotelu w Polsce. Okazało się, że w terminie wyjazdu wyłączona jest możliwość korzystania z restauracji (w tym śniadań) i basenu. Czy w takiej sytuacji mogę bezkosztowo zrezygnować z wyjazdu?

W tym przypadku do niewykonania umowy dochodzi z przyczyn, za które żadna ze stron nie ponosi odpowiedzialności (mamy nadzwyczajną sytuację epidemiologiczną).

Zarezerwowałam wyjazd do hotelu w Polsce i wpłaciłam zadatek. Chcę zrezygnować z wyjazdu - czy stracę wpłacony zadatek?

Jeżeli jedno ze świadczeń wzajemnych (realizacja rezerwacji) stało się niemożliwe wskutek okoliczności, za które żadna ze stron odpowiedzialności nie ponosi (sytuacja epidemiologiczna), strona, która miała to świadczenie spełnić, nie może żądać świadczenia wzajemnego (zapłaty), a w wypadku, gdy je już otrzymała, obowiązana jest do zwrotu według przepisów o bezpodstawnym wzbogaceniu (art. 495 §1 kodeksu cywilnego). Dlatego nie ma podstawy do tego, aby konsument tracił zadatek – powinien dostać go z powrotem.

Kupiłam wyjazd do polskiego hotelu na Grouponie. W związku z koronawirusem chcę odstąpić od umowy. Otrzymałam z tego serwisu informację, że oferta jest bezzwrotna i nie mogę odstąpić od umowy. Czy to prawda?

Konsument zawarł umowę z hotelem. Serwis Groupon jest jedynie pośrednikiem pomiędzy klientem a hotelem. Dlatego wszelkie roszczenia trzeba kierować do hoteli. W tej sytuacji konsument ma prawo bezkosztowo zrezygnować z wyjazdu.

Na portalu booking.com zarezerwowałam pokój w hotelu w Rzymie w terminie 29-31 marca br. Niestety oferta była bezzwrotna. Czy mimo to jest szansa, żeby z tego zrezygnować i odzyskać pieniądze? Nie czułabym się tam bezpiecznie, zresztą nie mam jak dojechać.

Jeśli zarezerwowaliśmy pobyt w ofercie nieodwoływalnej, możemy skorzystać z opcji wprowadzonej przez booking.com. Szczegóły w linku: https://partner.booking.com/en-gb/help/legal-security/important-information-regarding-coronavirus (w jez. angielskim).

Przez Airbnb.com zarezerwowałam mieszkanie w Oslo. Nie pojechałam, bo linia lotnicza odwołała mi lot. Ani operator, ani właściciel wynajmowanego mieszkania nie chce oddać pieniędzy. Co mogę zrobić? 

Warto zapoznać się z „Polityką okoliczności wyjątkowych” zamieszczoną na stronie Airbnb.com. Regułą jest, że rezerwacje pobytów i atrakcji dokonane najpóźniej 14 marca 2020 r. z datą zameldowania przypadającą między 14 marca a 14 kwietnia 2020 r. można anulować przed zameldowaniem i uzyskać pełny zwrot kosztów: https://www.airbnb.pl/help/article/2701/polityka-okoliczno%C5%9Bci-wyj%C4%85tkowych-wobec-koronawirusa-covid19

Bardzo możliwe, że po 14 kwietnia platforma wystosuje kolejne komunikaty w zależności od aktualnej sytuacji.

Źródło: uokik.gov.pl


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika