Kiedy i jaka organizacja ekologiczna może brać udział w postępowaniu administracyjnym?
Potrzebna jest taka regulacja, która zapewni konieczną kontrolę ingerencji człowieka w naturę, a jednocześnie udaremni powstawanie takich organizacji ekologicznych, które pod hasłem ochrony natury chcą osiągać zupełnie inne cele.
(...)Ogólna zasada z art. 46a ust. 6 poś doznaje jednak wyjątku przy inwestycjach mogących znacząco oddziaływać na środowisko, co do których wymagane jest uprzednie sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko (lista takich inwestycji jest obszerna i dotyczy m.in. przedsięwzięć infrastrukturalnych oraz dużych inwestycji o charakterze handlowym i usługowym).
Otóż w tym wypadku art. 53 poś stanowi, że właściwy organ powinien zapewnić udział społeczeństwa, co w myśl art. 33 ust. 1 poś prowadzi do udziału w tym postępowaniu organizacji ekologicznych.
(...)Brak precyzji we wskazanych regulacjach ustawowych nie pozwala jednak na szczegółowe określenie formy organizacyjnej podmiotu pretendującego do miana organizacji ekologicznej. Opierając się w tym zakresie na dorobku doktryny i orzecznictwa, można stwierdzić, iż organizację ekologiczną cechuje: wyodrębnienie organizacyjne; zgodność formalna z przepisami prawa; charakter korporacyjny (w przeciwieństwie do fundacyjnego); brak związków z aparatem państwa lub samorządu terytorialnego.
Rzeczpospolita 4.05.2006 r.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?