Kiedy musisz powołać komisję bhp i prowadzić konsultacje w zakresie bhp?

Komisję bezpieczeństwa i higieny pracy ma obowiązek powołać pracodawca zatrudniający więcej niż 250 pracowników. Jest to organ doradczy i opiniodawczy pracodawcy. Natomiast zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2004 r. w sprawach związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy, pracodawca ma obowiązek prowadzenia konsultacji z pracownikami lub ich przedstawicielami.

Kiedy pracodawca ma obowiązek przeprowadzania konsultacji z pracownikami?

Pracodawca ma obowiązek konsultowania z pracownikami lub ich przedstawicielami wszystkie działania związane z bezpieczeństwem i higieną pracy. W szczególności dotyczy to:

  1. zmian w organizacji pracy i wyposażeniu stanowisk pracy, wprowadzania nowych procesów technologicznych oraz substancji i preparatów chemicznych, jeżeli mogą one stwarzać zagrożenie dla zdrowia lub życia pracowników,
  2. oceny ryzyka zawodowego występującego przy wykonywaniu określonych prac oraz informowania pracowników o tym ryzyku,
  3. tworzenia służby bhp lub powierzania wykonywania zadań tej służby innym osobom oraz wyznaczania pracowników do udzielania pierwszej pomocy,
  4. przydzielania pracownikom środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego,
  5. szkolenia pracowników w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy.

Jeżeli natomiast u pracodawcy powołana jest komisja bhp, konsultacje mogą być prowadzone w ramach tejże komisji.
W trakcie prowadzonych konsultacji pracownicy lub ich przedstawiciele mogą przedstawiać pracodawcy wnioski w sprawie eliminacji lub ograniczenia zagrożeń zawodowych. Pracodawca ma natomiast obowiązek zapewnić odpowiednie warunki do przeprowadzenia konsultacji. W szczególności pracodawca ma zapewnić, aby konsultacje odbyły się w godzinach pracy. Za czas nie przepracowany w związku z udziałem w konsultacjach pracownicy lub ich przedstawiciele zachowują prawo do wynagrodzenia.

Jeżeli warunki pracy zagrażają życiu lub zdrowiu pracowników, pracownicy lub ich przedstawiciele zostali wyposażeni w szczególne uprawnienie. Otóż na umotywowany wniosek pracowników lub ich przedstawicieli dotyczący spraw zagrożenia zdrowia i życia pracowników inspektorzy pracy Państwowej Inspekcji Pracy przeprowadzają kontrole oraz stosują środki prawne przewidziane w przepisach o Państwowej Inspekcji Pracy


Komisja bezpieczeństwa i higieny pracy

Kto powinien wchodzić w skład komisji bhp?

Do komisji powinni zostać powołani w równej liczbie:

  1. przedstawiciele pracodawcy, w tym:
    • pracownicy służby bhp i
    • lekarz sprawujący profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami,
  2. przedstawiciele pracowników, w tym:
    • społeczny inspektor pracy,

Przedstawiciele pracowników wybierani są przez zakładowe organizacje związkowe.

W przypadku, gdy u pracodawcy nie działają zakładowe organizacje związkowe, przedstawiciele pracowników powinni zostać wybrani przez pracowników, w trybie przyjętym w danym zakładzie pracy.

Przewodniczącym komisji jest pracodawca lub osoba przez niego upoważniona, a wiceprzewodniczącym - społeczny inspektor pracy lub przedstawiciel pracowników.

Co należy do zadań komisji bhp?

Komisja bhp ma za zadanie:

  • dokonywanie przeglądu warunków pracy,
  • dokonywanie okresowej oceny stanu bezpieczeństwa i higieny pracy,
  • opiniowanie podejmowanych przez pracodawcę środków zapobiegających wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym,
  • formułowanie wniosków dotyczących poprawy warunków pracy,
  • współdziałanie z pracodawcą w realizacji jego obowiązków w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

W związku z wykonywaniem tych zadań, komisja może korzystać z ekspertyz lub opinii specjalistów spoza zakładu pracy na koszt pracodawcy. Jednak takie przypadki muszą być uzgadniane z pracodawcą.

Jak często powinny odbywać się posiedzenia komisji bhp?

Komisja powinna odbywać posiedzenia co najmniej raz w kwartale. Posiedzenia te odbywają się w godzinach pracy.
Pracownik, który bierze w nich udział zachowuje prawo do wynagrodzenia za czas nie przepracowany w związku z udziałem w posiedzeniu komisji.

W związku z tym, że komisja bezpieczeństwa i higieny pracy jest wyłącznie organem opiniodawczym i doradczym pracodawcy, to właściwie nie jest wyposażona w uprawnienia władcze zarówno w stosunku do pracodawcy, jak i w stosunku do pracowników.

Pamiętaj, że:

  • Pomimo nałożenia na pracodawcę obowiązku powołania komisji bezpieczeństwa i higieny pracy, nie została określona sankcja za naruszenie tego obowiązku,
  • Zadania komisji bezpieczeństwa i higieny pracy pokrywają się z zadaniami służby bezpieczeństwa i higieny pracy,
  • Pracodawca nie został obciążony przez kodeks pracy żadnymi obowiązkami informacyjnymi wobec komisji bhp,
  • Pomimo, iż komisja może korzystać z ekspertyz i opinii sporządzonych przez specjalistów spoza zakładu pracy, to nie może w ogóle zawrzeć z nimi umowy o sporządzenie opinii lub ekspertyzy, gdyż nie ma zdolności prawnej i nie może zaciągać zobowiązań.

    Stroną umowy może być tylko pracodawca,

  • Częstotliwość i terminy posiedzeń komisji ustala pracodawca stosownie do potrzeb,
  • Pracownicy lub ich przedstawiciele nie mogą ponosić jakichkolwiek niekorzystnych da nich konsekwencji z tytułu działalności w ramach konsultacji lub w związku z wnioskowaniem do PIP o przeprowadzenie kontroli.

Podstawa prawna:

Potrzebujesz porady prawnej?

Zapytaj prawnika:

Dodaj załącznikDodaj załącznik

Oświadczenia i zgody RODO:


FORUM POMOCY PRAWNEJ

praca w warunkach szkodliwych

30.8.2019 przez: orim74

Bezpieczenstwo w pracy

18.7.2018 przez: Pracownikk

odkurzanie i sprzątanie w biurze

6.5.2018 przez: KasiaKatarzyna

Niska temperatura w pracy

4.4.2018 przez: 214420