Kurczą się miejsca "na papieroska"?

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych przewiduje rozszerzenie katalogu miejsc objętych zakazem palenia tytoniu oraz całkowity zakaz reklamy wyrobów tytoniowych.

Oznacza to radykalne ograniczenie swobody palaczy. Stąd uzasadnione niezadowolenie palaczy z planowanych rozwiązań. Projektodawcy uzasadniają jednak swe propozycje danymi o szkodliwości palenia, również dla tzw. biernych palaczy. Wskazują, iż w polskim ustawodawstwie brak jest teraz kompleksowych uregulowań chroniących osoby niepalące przed dymem tytoniowym. Dotychczasowy zakaz palenia w miejscach publicznych oraz miejscach pracy nie zapewnia pełnej realizacji praw osób niepalących. Klienci restauracji, barów, pubów czy dyskotek - miejsc będących obiektami użyteczności publicznej, są narażeni w dużym stopniu na działanie dymu tytoniowego. Wydzielenie miejsc dla palących w środkach transportu i związanych z nimi obiektach tylko częściowo ograniczało to narażenie, ale już w obiektach sportowych i rekreacyjnych znajdujących się na wolnym powietrzu brak jest jakiejkolwiek ochrony przed dymem tytoniowym.

Porady prawne

Proponowana nowelizacja miałaby wejść w życie po upływie 3 miesięcy od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Gdzie nie będzie wolno palić?

Zgodnie z proponowanym brzmieniem przepisów, zabronione ma być palenie wyrobów tytoniowych:

  1. na terenie zakładów opieki zdrowotnej,

  2. na terenie szkół, w tym szkół wyższych, oraz placówek oświatowo-wychowawczych, niezależnie od wieku uczniów i rodzaju działalności edukacyjnej,

  3. w pomieszczeniach zakładów pracy innych niż wymienione wyżej,

  4. w pomieszczeniach obiektów kultury i wypoczynku i innych dostępnych do użytku publicznego,

  5. w środkach pasażerskiego transportu publicznego i związanych z nimi obiektach (stacje, dworce kolejowe i autobusowe, porty lotnicze, a w granicach miejscowości - także przystanki),

  6. w obiektach sportowych,

  7. w odległości mniejszej niż 10 metrów od wejścia do obiektów, o których mowa w ww. pkt. 1-6,

  8. w prywatnych środkach transportu samochodowego:

    • w związku z wykonywaniem zarobkowoego przewozu osób,      

    • gdy pasażerami są dzieci do lat 13,

    • przez kierowcę pojazdu w trakcie jazdy.

Większość polityków popiera wprowadzenie zakazu palenia papierosów w niektórych miejscach, problem dotyczy jednak określenia katalogu takich miejsc. Poza tym trudno będzie egzekwować taki zakaz.

Zgodnie z proponowanymi przepisami, właściciel lub zarządzający obiektem bądź środkiem transportu byłby zobowiązany jest do odpowiedniego oznakowania miejsc, w których palenie jest zabronione, poprzez umieszczenie międzynarodowego znaku „zakaz palenia”, a także wskazanie miejsca i sposobu zgłaszania ewentualnych naruszeń tego zakazu.

Gdzie będzie można urządzać palarnie?

W związku z powyższym zakazem palenia w niektórych miejscach projekt nowelizacji przewiduje, iż właściciel lub zarządzający może wyłączyć spod tego zakazu:

  • indywidualne pokoje w obiektach służących celom mieszkalnym (hotelach, schroniskach, domach studenckich, domach zakonnych);

  • wyodrębnione i odpowiednio przystosowane pomieszczenia (palarnie) w szpitalach psychiatrycznych, hospicjach, domach spokojnej starości;

  • wyodrębnione i odpowiednio przystosowane pomieszczenia (palarnie) w zakładach pracy innych niż szkoły (inne placówki edukacyjne) i zakłady opieki zdrowotnej;

  • wyodrębnione wagony w pociągach dalekobieżnych;

  • indywidualne cele i pokoje mieszkalne w obiektach podległych ministrowi właściwemu do spraw obrony narodowej, ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych oraz ministrowi właściwemu do spraw sprawiedliwości

Ponadto w szczególnych przypadkach lekarz prowadzący leczenie będzie mógł zezwolić pacjentowi przebywającemu w zakładzie opieki zdrowotnej na odstępstwo od zakazu palenia wyrobów tytoniowych.

W lokalach gastronomiczno-rozrywkowych dopuszczalne będzie odstępstwo od zakazu palenia wyrobów tytoniowych jedynie w odrębnych pomieszczeniach, służących wyłącznie jako palarnie, spełniających wymogi, o których mowa w załączniku nr 1 do ustawy.

Palarnie oraz pozostałe pomieszczenia wyłączone zgodnie z obowiązującymi przepisami spod zakazu palenia proponowana nowelizacja nakazuje oznaczać w sposób widoczny międzynarodowym znakiem zezwalającym na palenie.

Proponowana nowelizacja przewiduje ponadto zniesienie obowiązku tworzenia palarni w zakładach pracy przewidziany w odrębnych przepisach, a palarnie istniejące utworzone na podstawie tych przepisów, niespełniające wymogów, o których mowa w załączniku nr 1 do ustawy, podlegać mają likwidacji w ciągu miesiąca od dnia wejścia w życie ustawy.

Wysokie kary!

Projekt przewiduje, że karze grzywny aż do 20 000 zł ma podlegać:

  1. sprzedający wyroby tytoniowe wbrew zakazom  sprzedaży wyrobów tytoniowych małoletnim czy w automatach,

  2. dopuszczający na podległym mu terenie do palenia wyrobów tytoniowych wbrew  zakazom palenia,

  3. nie oznaczający miejsc, objętych zgodnie z przepisami ustawy zakazem palenia oraz zwolnionych z tego zakazu.

  4. dopuszczający na podległym mu terenie do palenia wyrobów tytoniowych bez zachowania wymagań określonych tą ustawą lub bez posiadania wymaganych ustawą badań.

Kto zaś pali wyroby tytoniowe w miejscach objętych zakazem palenia ma podlegać karze grzywny do 100 zł.

W obu przypadkach orzekanie ma następować w trybie przepisów o postępowaniu w sprawach o wykroczenia.

Zakaz reklamy wyrobów tytoniowych

Nowelizowane przepisy będą generalnie zabraniać reklamowania i promocji wyrobów tytoniowych, rekwizytów tytoniowych i produktów imitujących wyroby lub rekwizyty tytoniowe oraz symboli związanych z używaniem tytoniu we wszelkiej formie. Należy tu zwrócić uwagę, iż eksponowanie wyrobów tytoniowych w punkcie sprzedaży będzie objęte nową definicją reklamy i jako takie ma być zabronione.

Podstawa prawna:

  • Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (sejmowy druk nr 1735);

  • Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. 1996 r., Nr 10, poz. 55, ze zm.)


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika