Łatwiej o legalizację samowoli budowlanej
Czego dotyczą proponowane zmiany w zakresie budownictwa?
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane, który po przeyjęciu przez Sejm trafil teraz pod obrady Senatu, dotyczy realizacji wyroku Trybunału Konstytucyjnego.
Nowelizacja umożliwia ubieganie się o legalizację samowoli budowlanej w przypadku braku planu miejscowego, po przedstawieniu ostatecznej decyzji o warunkach zabudowy bez względu na termin jej uzyskania.
Nowe przepisy mają wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Jakie zmiany przewidziano w Prawie budowlanym?
Przewidziano zmiany w art. 48 Prawa budowlanego. Właściwy organ administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego nakazuje w drodze decyzji, rozbiórkę obiektu budowlanego, lub jego części, będącego w budowie albo wybudowanego bez wymaganego pozwolenia na budowę. Wedle zaś znowelizowanych przepisów, jeżeli taka budowa:
będzie zgodna z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, a w szczególności:
ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo
ustaleniami ostatecznej decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, w przypadku braku obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (dotychczas w przepisie tym była mowa o: ustaleniach ostatecznej, w dniu wszczęcia postępowania, decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, w przypadku braku obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego),
nie będzie naruszać przepisów, w tym techniczno-budowlanych, w zakresie uniemożliwiającym doprowadzenie obiektu budowlanego lub jego części do stanu zgodnego z prawem
- właściwy organ wstrzyma postanowieniem prowadzenie robót budowlanych.
W postanowieniu o wstrzymaniu robót ustali wymagania dotyczące niezbędnych zabezpieczeń budowy oraz nałoży obowiązek przedstawienia, w wyznaczonym terminie:
zaświadczenia wójta, burmistrza albo prezydenta miasta o zgodności budowy z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo ostatecznej decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, w przypadku braku obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego (obecnie przepis ten wymaga: zaświadczenia wójta, burmistrza albo prezydenta miasta o zgodności budowy z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo ostatecznej, w dniu wszczęcia postępowania, decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, w przypadku braku obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego);
dokumentów, o których mowa w art. 33 ust. 2 pkt 1, 2 i 4 oraz ust. 3; do projektu architektoniczno-budowlanego nie stosuje się przepisu art. 20 ust. 3 pkt 2.
W przypadku zaś niespełnienia w wyznaczonym terminie ww. obowiązków wydana zostanie decyzja o rozbiórce. Przedłożenie natomiast w wyznaczonym terminie podanych wyżej dokumentów, traktuje się jak wniosek o zatwierdzenie projektu budowlanego i pozwolenie na wznowienie robót budowlanych, jeżeli budowa nie została zakończona.
Podstawa:
- Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane (sejmowy druk nr 959)
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?