Nadmierne wymagania urzędników przy wydawaniu pozwoleń na budowę zgłoszeń

Przepisy ustawy prawo budowlane określają jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku o wydanie pozwolenia na budowę a jakie do zgłoszenia budowy. Przepisy w tej kwestii nie zawsze są nieprecyzyjne czy niejasne. Mimo to urzędnicy interpretują je odmiennie.

Na skutek tej odmiennej interpretacji lub wręcz nieznajomości przepisów urzędnicy starostw powiatowych wymagają dokumentów, odpisów i zaświadczeń, których nie mają prawa się domagać.

– Najczęstszym grzechem starostw jest żądanie od inwestorów dokumentów potwierdzających tytuł prawny do nieruchomości, na której planowana jest budowa, czyli najczęściej aktu notarialnego lub odpisu z księgi wieczystej – wyjaśnia Krzysztof Antczak, dyrektor Departamentu Rynku Budowlanego i Techniki w Ministerstwie Infrastruktury w wywiadzie udzielonym Rzeczpospolitej. Tymczasem przepisy prawa budowlanego wyraźnie stanowią, iż wystarczy, aby inwestor złożył oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Do tego służy nawet osobny formularz.

Porady prawne

Nagminnie także urzędnicy starostwa domagają się od spółek przedstawiania odpisów KRS za ostatnie 3, 6 miesięcy.  Tymczasem prawo mówi, że jeżeli nic się nie zmieniło w danych zawartych w KRS, to wypis jest ważny, nawet jeśli minęło więcej czasu – wskazuje Mariola Berdysz, dyrektor fundacji Wszechnica Budowlana dla Rzeczpospolitej.


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika