Nowelizacja prawa lotniczego. Cywilne samoloty będą lądowały na lotniskach wojskowych
Podczas 95. posiedzenia Sejmu posłowie rozpatrzyli w drugim czytaniu rządową propozycję nowelizacji ustawy - Prawo lotnicze. Projekt umożliwi cywilnym samolotom transportowym (polskim i obcym) start i lądowanie na polskich lotniskach wojskowych, jeśli wymagają tego zadania realizowane na potrzeby polskich Sił Zbrojnych np. przewóz żołnierzy lub ładunku.
Zmiana jest konieczna z uwagi na zobowiązania sojusznicze w ramach NATO i Unii Europejskiej, w wyniku których Polska powinna posiadać zdolność do tzw. strategicznego transportu, czyli zapewnienia transportu sprzętu wojskowego i ludzi na odległość co najmniej 4 tys. km.
Ponieważ polska armia nie dysponuje takimi maszynami, najczęściej czarteruje samoloty cywilne. Zgodnie z aktualnymi przepisami samoloty cywilne mogą lądować wyłącznie na obiektach wpisanych do rejestru lotnisk cywilnych, co powodowało szereg kłopotów natury logistycznej.
Projekt znosi te bariery. Zgodnie z projektem nie będzie obowiązku wpisywania lotniska wojskowego do rejestru lotnisk cywilnych. W celu zapewnienia bezpieczeństwa operacji lotniczej Minister Obrony Narodowej będzie miał obowiązek przekazywania aktualnych danych technicznych i eksploatacyjnych lotniska wojskowego. Dane będą udostępnione w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczej (AIP).
W projekcie przyjęto też, że do badania wypadków lotniczych samolotów cywilnych realizujących zadania na potrzeby wojska, właściwa będzie Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych.
Zgodnie z proponowanymi regulacjami, udostępnienie lotniska wojskowego samolotom cywilnych za każdym razem będzie wymagało zgody Dowódcy Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych RP, wydanej w porozumieniu z dowódcą jednostki organizacyjnej lub związku organizacyjnego Sił Zbrojnych, który użytkuje lotnisko wojskowe.
Komisja Obrony Narodowej przyjęła sprawozdanie z poprawkami, głównie o charakterze legislacyjno-doprecyzowującym. Ponadto komisja zaproponowała m.in. zmianę zasad uzgadniania tzw. planów generalnych. Są to sporządzane przez zarządcę lotniska cywilnego plany rozwoju obiektu w perspektywie co najmniej 20 lat. Obecnie są one uzgadniane - w zakresie dopuszczalnych gabarytów obiektów oraz koncepcji rozwoju przestrzennego wraz z zagospodarowaniem stref wokół lotniska - z gminami, na których terenie są położone. Komisja proponuje, by były one jedynie konsultowane z samorządami.
Kolejna zmiana wprowadza do ustawy zasady wycinki drzew i krzewów stanowiących zagrożenie dla ruchu lotniczego. Przyjęty przez komisję przepis zobowiązuje Lasy Państwowe do ich nieodpłatnej wycinki i uprzątnięcia, z prawem przejęcia na własność pozyskanego w ten sposób drewna. W przypadku drzew i krzewów w wieku do 20 lat, koszty ich usunięcia obciążyć mają zarządcę lotniska lub Polską Agencję Żeglugi Powietrznej. Sprawozdanie z prac komisji przedstawił poseł Bartłomiej Bodio. Trzecie czytanie odbędzie się w bloku głosowań.
Źródło: sejm.gov.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?