Prawo Administracyjne

Stan faktyczny:

W związku ze zmiana zameldowania chciałem wymienić prawo jazdy (bezterminowe). Urząd poinformował mnie, że otrzymał z Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego wypis z protokołu potwierdzający otrzymanie przeze mnie pozytywnego wyniku egzaminu państwowego na prawo jazdy kategorii B ale do pełnego odtworzenia akt konieczne będzie orzeczenie lekarskie wystawione przez lekarza uprawnionego do badania kierowców. Czy muszę dostarczyć orzeczenie lekarskie ,skoro moje prawo jazdy wydane zostało bezterminowo?

Podstawa prawna:

Przygotowaną dla Pana opinię oparliśmy na przepisach ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005r. nr 108, poz. 908 – tj.), a także rozporządzenia  Ministra Infrastruktury z dnia 21.01.2004r. w sprawie wydawania uprawnień do kierowania pojazdami (Dz.U.Nr 24 poz.215 z 2004r. z późniejszymi zmianami) i rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 7 stycznia 2004r. w sprawie badań lekarskich kierowców i osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami  (Dz.U. z 2004 r. nr 2 poz. 15 ze zm.).

Porady prawne

Opinia prawna:

Zgodnie z art. 98 ustawy o ruchu drogowym osoba posiadająca uprawnienie do kierowania pojazdem jest obowiązana niezwłocznie zawiadomić starostę o zmianie stanu faktycznego wymagającego zmiany danych w dokumencie zawartych. Zmianą taką jest m.in. zmiana miejsca zamieszkania. Starosta wydaje wtórnik dokumentu na wniosek osoby uprawnionej. Wydanie następuje zasadniczo za odpłatnością, z tym że w przypadku zmiany adresu możliwe jest obniżenie lub zwolnienie od opłaty. Wyjątek ten został przewidziany w art. 98a ustawy o ruchu drogowym, zgodnie z którym:

W przypadku gdy zmiana stanu faktycznego w zakresie adresu kierowcy wymagająca wydania nowego prawa jazdy, spowodowana została zmianami administracyjnymi, rada powiatu może, w drodze uchwały, zmniejszyć opłatę lub zwolnić od jej uiszczenia osoby obowiązane do ubiegania się o wydanie tego dokumentu”.

Osoba ubiegająca się o wydanie wtórnika prawa jazdy składa wniosek bezpośrednio do starosty wraz z dowodem uiszczenia opłaty za wydanie prawa jazdy lub pozwolenia, wyraźną fotografią o wymiarach 3,5 × 4,5 cm, przedstawiającą osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami w taki sposób, aby ukazywała głowę w pozycji lewego półprofilu z widocznym lewym uchem, z zachowaniem równomiernego oświetlenia twarzy (osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć fotografię przedstawiającą osobę w okularach z ciemnymi szkłami, a osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania - fotografię przedstawiającą osobę z nakryciem głowy, pod warunkiem, że fotografia taka zamieszczona jest w dokumencie potwierdzającym tożsamość tej osoby), kserokopią posiadanego prawa jazdy lub pozwolenia, jeżeli wydanie dokumentu następuje w wyniku zmiany danych, a w wypadku gdy zmiana dotyczy ważności uzyskanego uprawnienia - orzeczeniem lekarskim stwierdzającym brak przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem oraz orzeczeniem psychologicznym o braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem, jeśli jest ono wymagane (§ 5 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie wydawania uprawnień do kierowania pojazdami).

Przywołany przepis rozporządzenia jednoznacznie wskazuje, że orzeczenie lekarskie jest wymagane przy wydaniu prawa jazdy po raz pierwszy, a przy wydaniu wtórnika dokumentu wówczas, jeżeli zmiana dotyczy ważności dokumentu. Taka sytuacja w Pana przypadku nie wystąpiła.

W praktyce zdarza się, że organ domaga się dodatkowych dokumentów, jednak w świetle przedstawionych przepisów, nie jest Pan zobligowany do przedstawiania orzeczenia lekarskiego.

Zaznaczyć jednak należy, że czym innym jest wydanie wtórnika dokumentu, a czym innym prowadzenie postępowania o odtworzenie akt administracyjnych. Wprawdzie przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego nie regulują postępowania w razie zaginięcia lub zniszczenia akt, to jednak zgodnie z przyjętą w doktrynie zasadą, dopuszczalne a nawet konieczne staje się w tej sytuacji stosowanie w drodze analogii normujących tę kwestię przepisów działu IX ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270) (por. B. Gruszczyński w: Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi).

Dokonując odtworzenia zaginionych lub zniszczonych akt organ wzywa organy administracji publicznej lub instytucje wskazane we wniosku oraz znane z urzędu do złożenia w określonym terminie poświadczonych urzędowo odpisów dokumentów będących w ich posiadaniu albo do oświadczenia, że ich nie posiadają (art. 292 ustawy prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi). Jeżeli osoba wezwana nie posiada dokumentu lub odpisu, a przed wezwaniem była w jego posiadaniu, powinna wyjaśnić gdzie dokumenty lub odpis się znajduje. Organ może skazać na grzywnę każdego, kto nie uczyni zadość wezwaniu. Grzywnę wymierza się do wysokości dziesięciokrotnego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzednim, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. Jeżeli zatem toczy się postępowanie o odtworzenie akt i może Pan przedłożyć orzeczenie lekarskie – powinien Pan to uczynić.

Podsumowanie

Z powyższego wynika, że należy wyraźnie odróżnić wydanie wtórnika dokumentu od prowadzenia postępowania o odtworzenie akt administracyjnych. W przypadku postępowania dotyczącego odtworzenia akt dostarczenie zaświadczenia lekarskiego może okazać się konieczne.

Z poważaniem

Zespół prawników e-prawnik.pl 


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika