Sprzedaż poniżej kosztów lub sprzedaż z niezwykle wąskim marginesem zysku jest w niektórych krajach wprost zakazana, jest to również praktyka niedozwolona w prawie europejskim (art. 82 Traktatu rzymskiego). Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji reguluje zasady organizowania promocji handlowych jak również określa zasady wyprzedaży posezonowej. Regulacja ta została wprowadzona do polskiego porządku prawnego w interesie publicznym, przedsiębiorców oraz klientów, a zwłaszcza konsumentów. Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta.
Jak zgodnie z prawem zorganizować wyprzedaż lub promocję?
Ustawodawca ten sposób sprzedaży poddał kontroli. W wyliczeniu negatywnym podał przypadki, w których wyprzedaż i promocja są dopuszczalne i nie stanowią czynu nieuczciwej konkurencji. Czynem nieuczciwej konkurencji jest sprzedaż polegająca na utrudnianiu małym przedsiębiorcom, dostępu do rynku przez sprzedaż towarów lub usług w obiektach handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 400 m2 po cenie nieuwzględniającej marży handlowej. Dotyczy to zwłaszcza sprzedaży poniżej kosztów własnych sprawcy czynu. Sprzedaż poniżej kosztów własnych nie wystarcza jeszcze do zakwalifikowania danego zachowania jako czynu nieuczciwej konkurencji. Konieczne jest ponadto wykazanie, iż do transakcji doszło w celu eliminacji innych przedsiębiorców. Jeżeli jednak taka sprzedaż jest dokonywana w celu:

-
wyprzedaży posezonowej, dokonywanej dwa razy w roku na koniec sezonu letniego i zimowego, trwającej każdorazowo nie dłużej niż miesiąc,
-
wyprzedaży ze względu na upływający termin przydatności towarów do spożycia lub upływającą datę minimalnej trwałości,
-
likwidacji obiektu handlowego, o ile sprzedaż taka trwa nie dłużej niż 3 miesiące od dnia podania do publicznej wiadomości informacji o likwidacji tego obiektu, a w przypadku likwidacji wszystkich obiektów handlowych przedsiębiorcy w związku z zaprzestaniem przez niego działalności handlowej - nie dłużej niż rok,
wtedy nie stanowi czynu nieuczciwej konkurencji.
Dozwolona jest sprzedaż poniżej kosztów dokonywana w innym celu, jakim w szczególności może być zamiar pozbycia się zapasów w obliczu trudności gospodarczych albo sezonowa wyprzedaż, promocja wyrobów (konkretnych) albo próba wejścia na rynek itp. W takich przypadkach odniesiony uboczny skutek w postaci nawet wyeliminowania przedsiębiorcy, nie będzie miał znaczenia.
Kiedy wyprzedaż lub promocja może stanowić czyn nieuczciwej konkurencji?
Czynem nieuczciwej konkurencji jest taka sprzedaż konsumentom towarów lub usług, która jest połączona z przyznaniem wszystkim albo niektórym nabywcom towarów lub usług nieodpłatnej premii, w postaci towarów lub usług odmiennych od stanowiących przedmiot sprzedaży.
Przykład: Jeżeli kupisz dwa produkty X dostaniesz produkt Y lub upust na ten produkt. Przy czym produkt X jest zupełnie inny niż produkt Y.
Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie loterii promocyjnych (wygrasz samochód jeśli kupisz 10 swetrów marki X) jest formułowanie ofert w sposób stwarzający konsumentowi - niezależnie od wyniku losowania czy wiedzy konsumenta - pewność wygranej, jeżeli konsument złoży zamówienie na towar lub usługę objęte promocją albo zapłaci oferentowi z góry jakąkolwiek kwotę.
Czynem nieuczciwej konkurencji jest organizowanie systemu sprzedaży lawinowej - polegającego na proponowaniu nabywania towarów lub usług poprzez składanie nabywcom tych towarów lub usług obietnicy uzyskania korzyści materialnych - w zamian za nakłonienie innych osób do dokonania takich samych transakcji (jeśli sprowadzisz do nas kolejnego klienta dostaniesz 20% rabatu), które to osoby uzyskałyby podobne korzyści materialne wskutek nakłonienia kolejnych osób do udziału w systemie. Przy czym nie stanowi czynu nieuczciwej konkurencji organizowanie systemu sprzedaży lawinowej, jeśli spełnione zostaną następujące warunki:
-
korzyści materialne uzyskiwane z uczestnictwa w systemie sprzedaży pochodzą ze środków uzyskiwanych z zakupu lub ze sprzedaży dóbr i usług po cenie, której wartość nie może rażąco przekraczać rzeczywistej wartości rynkowej tych dóbr i usług,
-
osoba rezygnująca z udziału w systemie sprzedaży ma prawo do odprzedaży organizatorowi systemu za co najmniej 90% ceny zakupu wszystkich nabytych od organizatora nadających się do sprzedaży towarów, materiałów informacyjno-instruktażowych, próbek towarów lub zestawów prezentacyjnych zakupionych w przeciągu 6 miesięcy poprzedzających datę złożenia rezygnacji organizatorowi systemu sprzedaży.

Potrzebujesz porady prawnej?
Oznaczanie treści reklamowych przez influencerów w mediach społecznościowych
Rekomendacje Prezesa UOKiK Promujesz telefon w zamian za zniżkę na produkty tej marki? Reklamujesz swoje książki lub testujesz kosmetyki otrzymane w paczce PR? Jesteś influencerem? Czy wiesz, jak prawidłowo oznaczyć wymienione treści? Przeczytaj tezy z rekomendacji Prezesa UOKiK. Rekomendacje (...)
Jak konsument może się bronić przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi przedsiębiorców?
Czego dotyczy ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym? Ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, obowiązująca od 21 grudnia 2007 r., określa nieuczciwe praktyki rynkowe w działalności gospodarczej i zawodowej oraz zasady przeciwdziałania (...)
Black Friday, Cyber Monday - nie daj się oszukać
70 proc. zniżki na wszystko? Drugi produkt gratis? Ruszyły wyprzedaże! Konsumencie – nie daj się oszukać. Sprawdź, na co należy zwrócić uwagę podczas zakupów. Śledź kampanię UOKiK na Twitterze! Już za kilka dni odbędzie się Black Friday - święto wyprzedaży. (...)
Zakaz podbierania pracowników - klauzule umowne oraz ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
O klauzuli non solicitation, czyli w uproszczeniu klauzuli zakazującej przejmowania pracowników usłyszeć można np. przy okazji szeroko pojętych transakcji fuzji i przejęć (M&A). Tego typu transakcje są skomplikowanymi procesami, a ich struktura może być różna, zależnie od (...)
Podstawowe zasady systemu zamówień publicznych
Kiedy zamawiający obowiązany jest stosować ustawowe procedury? Prawo zamówień publicznych i określone w nim tryby udzielania zamówień, stosuje się przy zawieraniu odpłatnych umów między zamawiającym a wykonawcą, których przedmiotem są dostawy, usługi lub roboty (...)
Podstawowe zasady zamówień publicznych (stan prawny obowiązujący do 1 marca 2004 r.)
Kiedy zamawiający obowiązany jest stosować ustawowe procedury? Ustawę o zamówieniach publicznych i określone nią tryby udzielania zamówień, stosuje się przy zamawianiu dostaw, usług lub robót budowlanych, finansowanych przez zamawiającego. Poprzez dostawy należy (...)
Jak przebiega postępowanie w sprawie nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej?
Ustawa z dnia 17 listopada 2021 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi weszła w życie 23 grudnia 2021 r. Do jakiej instytucji należy złożyć zawiadomienie w sprawie podejrzenia nieuczciwego wykorzystywania przewagi (...)
Przewaga kontraktowa w nowych przepisach
Weszła w życie nowa ustawa o przewadze kontraktowej. Wprowadzone zmiany poprawią sytuację rolników i dostawców produktów w kontaktach z największymi podmiotami na rynku rolno-spożywczym. UOKiK przygotował zestawienie najczęstszych pytań i odpowiedzi dotyczących (...)
Przeciwdziałanie nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej
Czemu ma służyć nowa regulacja o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej? 12 lipca 2017 r. wejdzie w życie ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi (przygotowana przez Ministerstwo (...)
Black Friday - nie daj się zrobić w konia
Masz takie same prawa, jak zawsze W piątek 24 listopada sklepy będą kusić wyprzedażami. Zanim ulegniesz szałowi zakupów, sprawdź, czy okazja naprawdę jest okazją. Towar kupiony w atrakcyjnej cenie również możesz reklamować - przypomina UKOKiK. Black Friday, czyli (...)
Co się zmieni od 1 stycznia? Dla kupujących on-line: weryfikacja opinii w internecie, jasne zasady plasowania ofert, aktualizacje treści i usług cyfrowych. Dla miłośników wyprzedaży: transparentne informacje o obniżkach cen. Dla wszystkich - nowe zasady reklamacji wadliwych (...)
Czy istnieje możliwość dochodzenia zwrotu tzw. opłat półkowych?
Sieci handlowe narzucają sprzedawcom produktów do sieci dodatkowe opłaty. Pojawia się pytanie, czy te „dodatkowe koszty wejścia na rynek” można odzyskać. Zgodnie bowiem z art. 15 ust 1 pkt 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tekst jednolity opublikowany w Dz. U. z (...)
Jak prowadzone jest postępowanie w związku z nieuczciwym wykorzystywaniem przewagi kontraktowej?
12 lipca 2017 r. wejdzie w życie ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. Określa ona zasady i tryb przeciwdziałania, w celu ochrony interesu publicznego, praktykom nieuczciwie wykorzystującym przewagę kontraktową (...)
Obowiązki usługodawcy świadczącego usługi drogą elektroniczną
Cel spełnienia obowiązków Podmiot świadczący usługi drogą elektroniczną zobowiązany jest na podstawie ustawy do spełnienia ściśle określonych wymogów. Wymogi te mają na celu przeciwdziałanie zagrożeniom, jakie niesie za sobą anonimowość usług świadczonych droga (...)
Co trzeba wiedzieć o kredycie mieszkaniowym?
Wady i zalety kredytu Oczywiście najlepszy byłby odwrotny porządek rzeczy – najpierw sobie uskładać, a potem kupić za własne pieniądze mieszkanie i nie zapożyczać się na całe życie. Jest jednak inaczej, tylko nielicznym udaje się odwrócić proces zakupu własnego kąta. Pewne (...)
Odpowiedzialność karna podmiotów zbiorowych
W dniu 28 listopada 2003 r. wchodzi w życie ustawa o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary (Dz. U. z 2002r. Nr 197 poz. 1661). Ustawa ta określa zasady odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary jako przestępstwa lub przestępstwa (...)
Jakie praktyki ograniczające konkurencję są zakazane?
Dlaczego i jak jest chroniona konkurencja? Już art. 9 ustawy - Prawo przedsiębiorców zobowiązuje ogólnie przedsiębiorców do wykonywania działalności gospodarcze zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji, poszanowania dobrych obyczajów oraz słusznych interesów (...)
Decyzje wydawane w sprawach koncentracji przedsiębiorców
W jakich wypadkach Prezes Urzędu może zgodzić się na koncentrację? Konieczność zgłoszenia zamiaru koncentracji przedsiębiorców wynika z ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Zasady te omówione zostały szczegółowo w poradzie Ograniczenia w koncentracji (...)
Jakie kary są nakładane na przedsiębiorców za naruszenie reguł konkurencji?
Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów UOKiK może nakładać na przedsiębiorców kary pieniężne za naruszenia reguł konkurencji. Przyjmuje się bowiem, iż konkurencja sprzyja rozwojowi przedsiębiorczości i produktywności. Jest korzystna dla przedsiębiorców (...)
Jakie porozumienia między przedsiębiorstwami są nieważne z mocy prawa?
Zgodnie z artykułem 81 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE), niezgodne ze wspólnym rynkiem i zakazane są wszelkie porozumienia między przedsiębiorstwami, wszelkie decyzje związków przedsiębiorstw i wszelkie praktyki uzgodnione, które mogą wpływać na handel między Państwami (...)
Jakie praktyki ograniczające konkurencję są zakazane?
Dlaczego i jak jest chroniona konkurencja? Już art. 9 ustawy - Prawo przedsiębiorców zobowiązuje ogólnie przedsiębiorców do wykonywania działalności gospodarcze zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji, poszanowania dobrych obyczajów oraz słusznych interesów (...)
Decyzje wydawane w sprawach koncentracji przedsiębiorców
W jakich wypadkach Prezes Urzędu może zgodzić się na koncentrację? Konieczność zgłoszenia zamiaru koncentracji przedsiębiorców wynika z ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Zasady te omówione zostały szczegółowo w poradzie Ograniczenia w koncentracji (...)
Jakie kary są nakładane na przedsiębiorców za naruszenie reguł konkurencji?
Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów UOKiK może nakładać na przedsiębiorców kary pieniężne za naruszenia reguł konkurencji. Przyjmuje się bowiem, iż konkurencja sprzyja rozwojowi przedsiębiorczości i produktywności. Jest korzystna dla przedsiębiorców (...)
Jakie porozumienia między przedsiębiorstwami są nieważne z mocy prawa?
Zgodnie z artykułem 81 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE), niezgodne ze wspólnym rynkiem i zakazane są wszelkie porozumienia między przedsiębiorstwami, wszelkie decyzje związków przedsiębiorstw i wszelkie praktyki uzgodnione, które mogą wpływać na handel między Państwami (...)
Opinia do projektów ustaw o zmianie ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych
Poniżej przedstawiamy opinię PKPP Lewiatan do poselskich projektów ustaw o zmianie ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych oraz niektórych innych ustaw (druk 686 i 755).PKPP Lewiatan jest przeciwna propozycjom przyspieszenia obniżania opłat dystrybucyjnych, jakie (...)
Nie tylko kablówki ścigają się z TP SA w szerokopasmowym internecie. Do kontrataku przystąpili alternatywni operatorzy telekomunikacyjni: Netia szybko pozyskuje nowych użytkowników, zaś Telefonia Dialog uruchamia testowo wideo na żądanie.Obaj najwięksi konkurencji Telekomunikacji Polskiej (...)
Zarządcy nekropolii łamią przepisy ustawy antymonopolowej - przestrzega Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. (...) UOKiK prowadzi rocznie od kilkunastu do kilkudziesięciu spraw dotyczących ograniczania możliwości świadczenia usług na cmentarzach. W ocenie przedsiębiorców oferujących (...)
Unijne zalecenia w sprawie nieuczciwej konkurencji
Agencja Reutera poinformowała we wtorek wieczorem, powołując się na bliżej niesprecyzowane "źródła", że firma Microsoft musi do 31 lipca wypełnić unijne zalecenia dotyczące uczciwej konkurencji, pod groźbą grzywny w wysokości 3 milionów euro dziennie. Z wcześniejszych doniesień wynika, (...)
Znów dzwonił do ciebie bank z nową ofertą? Niestety, będzie dzwonił coraz częściej. Konkurencja sprawia, że banki muszą sprzedać każdemu z nas po kilka produktów. (...) Natrętne telefony z banku to ostatnio plaga. Bankowcy, którzy w ubiegłym roku zarobili na nas w sumie ponad 10 mld zł, (...)
Otwarte fundusze emerytalne będą musiały konkurować?
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych i niektórych innych ustaw, który jest obecnie w Sejmie, dotyczy rozwoju rynku kapitałowego i gospodarki poprzez zwiększenie konkurencji między OFE i ograniczenie ryzyka dalszej koncentracji (...)
Nieuczciwa konkurencja: tolerowanie naruszenia prawa może prowadzić do jego utraty
W dzisiejszej - niezwykle konkurencyjnej - rzeczywistości rynkowy sukces produktu wymaga dobrego pomysłu, pracy oraz niemałych nakładów finansowych. Na sukces składa się wiele czynników. Obok jakości równie ważne (a może nawet ważniejsze) jest zbudowanie pozytywnych wyobrażeń (...)
Jakie rodzaje reklam są zakazane oraz kiedy reklama stanowi czyn nieuczciwej konkurencji?
Jakie rodzaje reklam są zakazane oraz kiedy reklama stanowi czyn nieuczciwej konkurencji? Reklama jest jednym ze sposobów działalności marketingowej. Trzeba powiedzieć, że jest to jeden z najskuteczniejszych sposobów pozyskiwania nowych klientów. Duże znaczenie ma reklama w (...)
Kiedy reklama jest nieuczciwa?
Czyn nieuczciwej konkurencji w reklamie Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności: reklama sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybiająca godności człowieka, reklama wprowadzająca klienta w błąd i mogąca przez to wpłynąć na (...)
Kiedy mamy do czynienia z czynem nieuczciwej konkurencji?
Kiedy spotykamy się z czynem nieuczciwej konkurencji? Jeżeli mówimy o nieuczciwej konkurencji, to bierzemy pod uwagę kilka podstawowych zagadnień; a mianowicie: pojęcie przedsiębiorcy, działalności gospodarczej oraz czynu nieuczciwej konkurencji. Jeśli mamy do czynienia z czynem nieuczciwej (...)
Jakie działania są niezgodne z regułami konkurencji?
Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów zakazuje praktyk ograniczających konkurencję. Reguły konkurencji są wiążące dla przedsiębiorców oraz dla osób zarządzających. Obejmują one zakaz zawierania antykonkurencyjnych porozumień (praktyki wielostronne) oraz zakaz (...)
Sądowa kontrola decyzji i postanowień wydawanych przez Prezesa UOKiK
Postępowanie w sprawach praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, w sprawach praktyk ograniczających konkurencję oraz w sprawach koncentracji przedsiębiorców toczone przed Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów kończy się zazwyczaj wydaniem decyzji. (...)
Konkurencja na rynkach lokalnych
Kilkadziesiąt postępowań wyjaśniających, ponad 20 antymonopolowych i blisko 20 wydanych decyzji - to wynik działań Urzędu podjętych w 2008 roku w sprawie przedsiębiorców naruszających prawo antymonopolowe na rynkach lokalnych. W świetle prawa konkurencji gmina - mimo, że jest (...)
Rekrutacja do szkół ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych na rok szkolny 2019/2020
Każdy absolwent szkoły podstawowej i gimnazjum będzie miał miejsce w szkole od 1 września 2019 roku - poinformowała minister Anna Zalewska podczas konferencji prasowej z udziałem wiceministra Macieja Kopcia i dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Marcina Smolika. Szkoły są przygotowane (...)
OECD szuka recept antykryzysowych
Działający przy OECD Komitet BIAC ds. Polityki Gospodarczej (EPC) przestrzega przed nadmiernym zapałem regulacyjnym ws rynków finansowych, gdyż przeregulowanie może osłabić innowacje, a także zmienić zachowania banków w nieprzewidywalny sposób przez co system nie musi wcale stać się bezpieczniejszy. (...)
Koniec bałaganu wokół refundacji leków
Łatwiejszy dostęp pacjentów do leków, poprawa jakości leczenia oraz transparentny system wpisu na listę refundacyjną i ustalania cen - to efekty zmian zaproponowanych przez Polski Związek Pracodawców Przemysłu Farmaceutycznego i PKPP Lewiatan w ustawie refundacyjnej. Według wyliczeń CASE (...)
Taryfy dla gospodarstw domowych jeszcze w 2009 roku
Zdaniem Mariusza Swory, Prezesa URE efektywna konkurencja na rynku energii elektrycznej praktycznie nie istnieje. Prezes URE stwierdził, że uwolni ceny dla gospodarstw domowych, jeżeli zostanie wzmocniona pozycja odbiorcy końcowego, konkurencja oraz pozycja i uprawnienia organu regulacyjnego.Rynek (...)