Projektowane zmiany w postępowaniu mandatowym
W Sejmie pojawił się małorozbudowany projekt ustawy zmieniającej kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia. Zmiany miałyby dotyczyć właściwie tylko postępowania mandatowego.
Co proponuje projekt?
Projekt proponuje zmiany artykułu 101 kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia, co właściwie jest wynikiem orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego. Zgodnie z wyrokiem Tybunału Konstytucyjnego z dnia 18 maja 2004 r., art. 101 § 2 traci moc obowiązującą z dniem 1 stycznia 2005 r., z tym że, wobec uwzględnienia skargi konstytucyjnej, odroczenie terminu utraty mocy obowiązującej tego przepisu nie stoi na przeszkodzie realizacji praw skarżących, określonych w art. 190 ust. 4 Konstytucji, w sprawie będącej podstawą niniejszego postępowania.
Zmiana polegałaby na dodaniu jednego ustępu - 2a - do artykułu 101. Do tej pory stanowił on, iż prawomocny mandat karny podlega uchyleniu, jeżeli grzywnę nałożono za czyn niebędący czynem zabronionym jako wykroczenie. Uchylenie następuje na wniosek ukaranego złożony w zawitym terminie 7 dni od daty uprawomocnienia się mandatu lub z urzędu. Uprawnionym do uchylenia prawomocnego mandatu karnego jest sąd właściwy do rozpoznania sprawy, na którego obszarze działania grzywna została nałożona. W przedmiocie uchylenia mandatu karnego sąd orzeka na posiedzeniu. Przed wydaniem postanowienia sąd może zarządzić stosowne czynności w celu sprawdzenia podstaw do uchylenia mandatu karnego.
Natomiast według omawianego projektu miałby zostać dodany przepis, zgodnie z którym uprawnionym do uchylenia prawomocnego mandatu karnego jest sąd właściwy do rozpoznania sprawy, na którego obszarze działania została nałożona grzywna. W przedmiocie uchylenia mandatu karnego sąd orzeka na posiedzeniu. W posiedzeniu mają prawo uczestniczyć strony oraz ujawniony pokrzywdzony. Przed wydaniem postanowienia sąd może zarządzić stosowne czynności w celu sprawdzenia podstaw do uchylenia mandatu karnego.
Jak jest obecnie?
Jak wynika z dotychczasowej treści artykułu 101 postępowanie mandatowe stanowiło postępowanie szczególne i maksymalnie uproszczone. Uregulowane były jedynie prawa i obowiązku ukaranego oraz organu mandatowego. Taki model postępowania uniemożliwiał pokrzywdzonemu ochronę swoich interesów w postępowaniu sądowym o uchylenie mandatu.
W wyniku wydania przez TK powyżej przytoczonego orzeczenia koniecznym stało się znowelizowanie postępowania mandatowego w taki sposób, aby pozostało w zgodzie z powyższym orzeczeniem. Założeniem proponowanej zmiany jest bowiem to, iż jedynie określenie praw procesowych pokrzywdzonego umożliwi usunięcie wszelkich wątpliwości interpretacyjnych i zapewni jednakowy poziom ochrony interesów pokrzywdzonego i ukaranego w tym postępowaniu.
Źródło:
-
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (druk 3708).
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?