Sprzęt elektroniczny i elektryczny trzeba utylizować
W zasadzie od 5 października br. będzie obowiązywać dość obszerna nowa ustawa z 29 lipca br. dotycząca utylizacji zużytego sprzętu elektronicznego i elektrycznego. Wprowadza ona również zmiany w przepisach wielu ustaw związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Czego dotyczy nowelizacja?
Wdraża ona wymogi unijne, zabraniające wyrzucania zużytych urządzeń na śmietnik. Ma ona na celu ograniczenie ilości odpadów powstałych z tego sprzętu. Ustawa określa wymagania, jakim powinien odpowiadać sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz zasady postępowania ze zużytym sprzętem w sposób zapewniający ochronę zdrowia i życia ludzi, a także ochronę środowiska zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.
Co to jest „zużyty sprzęt”?
Pojęcie sprzętu obejmuje urządzenia, których prawidłowe działanie jest uzależnione od dopływu prądu elektrycznego lub od obecności pól elektromagnetycznych, oraz mogące służyć do wytwarzania, przesyłu lub pomiaru prądu elektrycznego lub pól elektromagnetycznych i zaprojektowane do użytku przy napięciu elektrycznym nieprzekraczającym 1 000 V dla prądu zmiennego oraz 1 500 V dla prądu stałego, zaliczone do grup sprzętu określonych w załączniku nr 1 do ustawy. Natomiast zużyty sprzęt to sprzęt stanowiący odpady czyli przedmioty należący do jednej z kategorii, określonych w załączniku nr 1 do ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62 poz. 628), których posiadacz pozbywa się, zamierza pozbyć się lub do ich pozbycia się jest obowiązany.
Jakie obowiązki nałożono na przedsiębiorców?
Przedsiębiorcy - przed rozpoczęciem działalności w zakresie: wprowadzania sprzętu, zbierania zużytego sprzętu, przetwarzania, recyklingu czy innych niż recykling procesów odzysku - są obowiązani złożyć do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska wniosek o wpis do jego specjalnego rejestru. Natomiast organizacja odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego musi złożyć taki wniosek w terminie 14 dni od dnia uzyskania wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego.
Poza tym ustawa określa dodatkowe obowiązki wprowadzających sprzęt, zbierających zużyty sprzęt, prowadzących zakłady przetwarzania, prowadzących działalność w zakresie recyklingu, prowadzących działalność w zakresie innych niż recykling procesów odzysku oraz organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego.
Sprowadzany sprzęt
Wprowadzono zasadę uwzględnienia przy ustalaniu ilości i masy sprzętu wprowadzonego na terytorium kraju tylko pierwszego wprowadzenia sprzętu i tylko sprzętu ostatecznie wykorzystanego w kraju. Przy ustalaniu tej ilości i masy nie uwzględnia się też tego sprzętu, który został wprowadzony w drodze importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia, a następnie został wyeksportowany lub był przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy dokonanej przez wprowadzającego sprzęt lub innego przedsiębiorcę.
Demontaż
Z ustawy wynika także zasada demontażu zużytego sprzętu wyłącznie w zakładach przetwarzania. Demontaż taki obejmuje usunięcie z tego sprzętu składników niebezpiecznych, materiałów i części składowych, określonych w załączniku nr 2 do ustawy.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. 2005 r., Nr 180, poz. 1495)
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?