9.10.2007
A.J.
Zespół e-prawnik.pl
10 października 2007 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 15 czerwca 2007 r. o licencji syndyka. Określa ona zasady uzyskiwania i tryb przyznawania licencji syndyka, odmowy jej przyznania, cofania i zawieszania praw wynikających z tej licencji.
Licencja syndyka uprawnia do wykonywania czynności syndyka, nadzorcy sądowego i zarządcy na podstawie ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze.
Jaki egzamin trzeba zdać?
Egzamin dla osób ubiegających się o licencję syndyka będzie przeprowadzany co najmniej dwa razy w ciągu roku. Informację o terminie egzaminu Minister Sprawiedliwości ma ogłaszać w Biuletynie Informacji Publicznej na swoich stronach podmiotowych oraz w dzienniku o zasięgu ogólnokrajowym, co najmniej na trzy miesiące przed planowanym terminem egzaminu.

Minister Sprawiedliwości będzie powoływał, w drodze zarządzenia, Komisję Egzaminacyjną składającą się z 7 osób powołanych na na okres 2 lat wyróżniających się wiedzą teoretyczną i praktyczną z zakresu problematyki objętej egzaminem. Pierwsza taka Komisja ma zostać powołana już w terminie 3 miesięcy.
Osoba ubiegająca się o licencję syndyka powinna złożyć do Ministra Sprawiedliwości wniosek o dopuszczenie do egzaminu najpóźniej 45 dni przed terminem rozpoczęcia egzaminu. Powinna także uiścić opłatę egzaminacyjną. Do wniosku należy załączyć:
- odpis dyplomu potwierdzającego uzyskanie tytułu magistra lub zaświadczenie o ukończeniu wyższych studiów magisterskich albo równorzędnych w państwie Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym;
- oświadczenie wnioskodawcy, że nie jest podejrzany albo oskarżony o przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;
- dowód uiszczenia opłaty egzaminacyjnej.
Egzamin będzie się składał z części pisemnej i ustnej oraz jest przeprowadzany w języku polskim. Ma obejmować zagadnienia z zakresu prawa, ekonomii i finansów oraz zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki postępowania upadłościowego i naprawczego.
Część pisemna będzie polegała na rozwiązaniu testu składającego się ze 100 pytań oraz wykonaniu zadania problemowego. Część ustna egzaminu będzie natomiast polegała na udzieleniu odpowiedzi na pytania zamieszczone w wylosowanym zestawie 10 pytań.
Egzamin będzie uważany za zdany w przypadku uzyskania pozytywnych wyników z obu jego części. Złożenie egzaminu z wynikiem pozytywnym potwierdzać będzie zaś zaświadczenie wystawione przez Komisję Egzaminacyjną.
Kto może się ubiegać o licencję syndyka?
Wedle nowych przepisów licencję syndyka może uzyskać osoba fizyczna, która:
- ma obywatelstwo państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym;
- zna język polski w zakresie niezbędnym do wykonywania czynności syndyka;
- ma pełną zdolność do czynności prawnych;
- ukończyła wyższe studia i uzyskała tytuł magistra lub równorzędny w ww. państwie;
- posiada nieposzlakowaną opinię;
- w okresie 15 lat przed złożeniem wniosku o licencję syndyka przez co najmniej 3 lata zarządzała majątkiem upadłego, przedsiębiorstwem lub jego wyodrębnioną częścią w Rzeczypospolitej Polskiej lub ww. państwie;
- nie była karana za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe;
- nie jest podejrzana albo oskarżona o przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;
- nie jest wpisana do rejestru dłużników niewypłacalnych Krajowego Rejestru Sądowego;
- złożyła z pozytywnym wynikiem egzamin przed Komisją Egzaminacyjną, powołaną przez Ministra Sprawiedliwości;
- jest zdolna, ze względu na stan zdrowia, do wykonywania czynności syndyka.
Jak uzyskać licencję syndyka?
Licencję syndyka będzie przyznawana na wniosek osoby ubiegającej się o licencję syndyka, złożony nie później niż po upływie 2 lat od dnia złożenia egzaminu. Do wniosku należy dołączyć dokumenty potwierdzające spełnienie ww. wymogów (wskazanych w pkt 1, 4, 6, 7 i 9), oświadczenie, że nie jest prowadzone przeciwko wnioskodawcy postępowanie o przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe oraz oryginał zaświadczenia potwierdzającego złożenie egzaminu z wynikiem pozytywnym.

Potrzebujesz porady prawnej?
Syndyk jest zobowiązany do pełnienia swoich obowiązków należycie, zgodnie z powagą swego urzędu i ze składaną przysięgą. Przed przystąpieniem do czynności syndyk składa bowiem wobec sędziego-komisarza przyrzeczenie sumiennego wykonywania obowiązków. Odpowiedzialność (...)
Syndyka do pełnienia obowiązków powołuje sąd na mocy orzeczenia spośród kandydatów umieszczonych na liście prowadzonej przez prezesów sądów okręgowych. Przed przystąpieniem do czynności syndyk składa wobec sędziego-komisarza przyrzeczenie sumiennego wykonywania obowiązków. Syndyk jest (...)
Syndyk, jak również powołany na jego żądanie zarządca odrębnego majątku – mają prawo do wynagrodzenia za swoją działalność oraz do zwrotu uzasadnionych wydatków, które wyłożyli z powodu swoich czynności. Wstępne określenie wynagrodzenia upadłość, (...)
Plan podziału w postępowaniu upadłościowym - stan prawny aktualny do dnia 30 września 2003 r.
Kto sporządza plan podziału i co powinno się w nim znajdować? Czynności przygotowawczych do podziału masy upadłości, polegających na sporządzeniu planu podziału tej masy, dokonuje syndyk. To właśnie syndyk sporządzi i złoży sędziemu-komisarzowi plan podziału. W planie ty upadłość, (...)
Co się stanie z majątkiem upadłego konsumenta?
Część osób niebędących w stanie spłacać swoich zobowiązań finansowych będzie wkrótce miała prawo ogłosić upadłość. Z końcem marca 2009 r. wprowadzony zostanie nowy typ postępowania oddłużeniowego, określanego jako upadłość konsumencka. Możliwość tzw upadły, (...)
Postanowienie sądu o ogłoszeniu upadłości konsumenckiej
Kiedy sąd wydaje postanowienie o ogłoszeniu upadłości konsumenckiej? Postępowanie związane z ogłoszeniem upadłości jest to pierwsze stadium postępowania upadłościowego. Sąd winien rozpatrzyć wniosek o otwarcie postanowienie sądu, ogłoszenie upadłości, likwidacja majątku, upadły, (...)
Jak odzyskać pieniądze od upadłego konsumenta?
Z końcem marca 2009 r. wprowadzony został nowy typ postępowania oddłużeniowego, określanego jako upadłość konsumencka. Możliwość tzw. upadłości konsumenckiej mają osoby fizyczne, które nie są przedsiębiorcami. Postępowanie upadłościowe w sprawach konsumenckich plan podziału (...)
Opieczętowanie Opieczętowanie jest podejmowane w postępowaniu upadłościowym, tylko jeżeli tak zadecyduje syndyk lub sędzia komisarz. Decyzja ta jest podejmowana według własnego uznania syndyka albo na zarządzenie sędziego-komisarza. Opieczętowanie majątku upadłego trwa tak długo, jak (...)
Sporządzenie listy wierzytelności następuje w trzech etapach. Pierwszym z nich jest zgłoszenie wierzytelności, które mają być umieszczone na liście sędziemu-komisarzowi, który doręcza listę syndykowi, a ten wzywa upadłego, by się oświadczył co do zgłoszonej wierzytelności. (...)
Syndyk jest zobowiązany do pełnienia swoich obowiązków należycie, zgodnie z powagą swego urzędu i ze składaną przysięgą. Przed przystąpieniem do czynności syndyk składa bowiem wobec sędziego-komisarza przyrzeczenie sumiennego wykonywania obowiązków. Odpowiedzialność (...)
Syndyka do pełnienia obowiązków powołuje sąd na mocy orzeczenia spośród kandydatów umieszczonych na liście prowadzonej przez prezesów sądów okręgowych. Przed przystąpieniem do czynności syndyk składa wobec sędziego-komisarza przyrzeczenie sumiennego wykonywania obowiązków. Syndyk jest (...)
Syndyk, jak również powołany na jego żądanie zarządca odrębnego majątku – mają prawo do wynagrodzenia za swoją działalność oraz do zwrotu uzasadnionych wydatków, które wyłożyli z powodu swoich czynności. Wstępne określenie wynagrodzenia upadłość, (...)
Plan podziału w postępowaniu upadłościowym - stan prawny aktualny do dnia 30 września 2003 r.
Kto sporządza plan podziału i co powinno się w nim znajdować? Czynności przygotowawczych do podziału masy upadłości, polegających na sporządzeniu planu podziału tej masy, dokonuje syndyk. To właśnie syndyk sporządzi i złoży sędziemu-komisarzowi plan podziału. W planie ty upadłość, (...)
Co się stanie z majątkiem upadłego konsumenta?
Część osób niebędących w stanie spłacać swoich zobowiązań finansowych będzie wkrótce miała prawo ogłosić upadłość. Z końcem marca 2009 r. wprowadzony zostanie nowy typ postępowania oddłużeniowego, określanego jako upadłość konsumencka. Możliwość tzw upadły, (...)
Postanowienie sądu o ogłoszeniu upadłości konsumenckiej
Kiedy sąd wydaje postanowienie o ogłoszeniu upadłości konsumenckiej? Postępowanie związane z ogłoszeniem upadłości jest to pierwsze stadium postępowania upadłościowego. Sąd winien rozpatrzyć wniosek o otwarcie postanowienie sądu, ogłoszenie upadłości, likwidacja majątku, upadły, (...)
Jak odzyskać pieniądze od upadłego konsumenta?
Z końcem marca 2009 r. wprowadzony został nowy typ postępowania oddłużeniowego, określanego jako upadłość konsumencka. Możliwość tzw. upadłości konsumenckiej mają osoby fizyczne, które nie są przedsiębiorcami. Postępowanie upadłościowe w sprawach konsumenckich plan podziału (...)
Opieczętowanie Opieczętowanie jest podejmowane w postępowaniu upadłościowym, tylko jeżeli tak zadecyduje syndyk lub sędzia komisarz. Decyzja ta jest podejmowana według własnego uznania syndyka albo na zarządzenie sędziego-komisarza. Opieczętowanie majątku upadłego trwa tak długo, jak (...)
Sporządzenie listy wierzytelności następuje w trzech etapach. Pierwszym z nich jest zgłoszenie wierzytelności, które mają być umieszczone na liście sędziemu-komisarzowi, który doręcza listę syndykowi, a ten wzywa upadłego, by się oświadczył co do zgłoszonej wierzytelności. (...)
Obowiązki właściciela i zarządcy w związku z utrzymywaniem obiektów budowlanych
Jakie są ogólne zasady utrzymywania obiektów budowlanych?Właściciel lub zarządca obiektu budowlanego jest obowiązany utrzymywać i użytkować obiekt zgodnie z jego przeznaczeniem i wymaganiami ochrony środowiska oraz utrzymywać go w należytym prawo budowlane; utrzymywanie (...)
Obowiązki właściciela i zarządcy w związku z utrzymywaniem obiektów budowlanych
Jakie są ogólne zasady utrzymywania obiektów budowlanych?Właściciel lub zarządca obiektu budowlanego jest obowiązany utrzymywać i użytkować obiekt zgodnie z jego przeznaczeniem i wymaganiami ochrony środowiska oraz utrzymywać go w należytym prawo budowlane; utrzymywanie (...)
Rady dla zarządcy sukcesyjnego
Bilans pierwszego roku obowiązywania ustawy o zarządzie sukcesyjnym Ponad 12,5 tys. przedsiębiorców złożyło już wniosek o ustanowienie zarządcy sukcesyjnego, (z czego w ponad 830 przypadkach sprawowany jest zarząd sukcesyjny). Oznacza to, że tylu właścicieli dało swoim firmom szansę (...)
2 lata ustawy o zarządzie sukcesyjnym – blisko 2 tys. działających zarządców sukcesyjnych 19,1 tys. powołanych zarządców sukcesyjnych, z czego 1914 prowadzi obecnie przedsiębiorstwa. Zdecydowaną większość stanowią przypadki, w których przedsiębiorcy sami ustanawiają (...)
Rekomendacje dla zarządzających budynkami mieszkalnymi w czasie epidemii
Jakie są zalecenia GIS i MR dla zarządzających budynkami mieszkalnymi na czas epiedemii koronawirusa? Sprawdź. Obowiązki zarządzających budynkami mieszkalnymi zarządzający budynkami mieszkalnymi, epidemia, koronawirus, COVID-19, blok, kamienica, zarząd budynkiem, zarządca
Jak zdobyć pieniądze na windę?
Jesteś zarządcą w wielorodzinnym budynku mieszkalnym wspólnoty mieszkaniowej, spółdzielni mieszkaniowej, towarzystwa budownictwa społecznego, gminy? W Twoim budynku mieszka osoba niepełnosprawna, której trzeba zapewnić bezpieczny dostęp do lokalu? Skorzystaj z pomocy PFRON (...)
Czy należy się VAT od towarów po wygaśnięciu zarządu sukcesyjnego?
Minister Finansów wydał interpretację ogólną (nr PT3.8101.1.2020), z której wynika brak opodatkowania podatkiem od towarów i usług towarów, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy, w przyp przedsiębiorstwo w spadku, podatek od towarów i usług (...)
Jak zgłosić zarządcę sukcesyjnego w CEIDG?
Jesteś przedsiębiorcą? Jeśli chcesz, aby firma zachowała ciągłość działania po twojej śmierci, wybierz zarządcę sukcesyjnego. Musisz wpisać go do CEIDG. Możesz to zrobić online – zobacz, jakie to proste. ##baner## Krok 1: Zaloguj się na  zarządca sukcesyjny, CEIDG, sukcesja (...)
Kontrole stanu technicznego obiektów budowlanych
Dla zapewnienia utrzymania obiektów budowlanych we właściwym stanie, obowiązujące przepisy nakazują poddawanie obiektów budowlanych okresowym i doraźnym kontrolom stanu technicznego, wykonywanym przez odpowiednio wykwalifikowane osoby. ##baner## kontrola stanu technicznego, (...)
Co przewiduje ustawa o zarządzie sukcesyjnym w firmach jednoosobowych? Nowe przepisy wychodzą naprzeciw potrzebom tzw. firm jednoosobowych, które stanowią ogromną większość polskich przedsiębiorstw. Dzięki tym rozwiązaniom, w przypadku śmierci przedsiębiorcy, jego firma będzie mogła (...)
Na czym polega i kto sprawuje zarząd nad nieruchomością w czasie egzekucji?
Zgodnie z przepisami egzekucyjnymi zajętą nieruchomość pozostawia się w zarządzie dłużnika. Jeżeli jednak prawidłowe sprawowanie zarządu tego wymaga, sąd odejmie dłużnikowi zarząd i ustanowi innego zarządcę; to samo dotyczy ustanowionego zarządcy. Jeżeli sprawowanie zarządu wymaga (...)
Jakie rodzaje dróg wyróżnia się w Polsce?
Drogi w Polsce, pod względem prawnym, dzielimy na drogi publiczne oraz drogi wewnętrzne. rodzaje dróg, Polska, sieć drogowa, droga publiczna, kategoria drogi, klasa, zarządca drogi, autostrada, droga ekspresowa, droga krajowa, wojewódzka, powiatowa, gminna, droga główna ruchu przyspieszonego, (...)