Ustawa o biokomponentach i biopaliwach ciekłych

Czego dotyczą nowe przepisy?

Z dniem 1 stycznia 2007 roku wchodzi w życie nowa ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych.

Ustawa ta określa zasady: 

  1. wykonywania działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania biokomponentów; 

  2. wytwarzania przez rolników biopaliw ciekłych na własny użytek; 

  3. wykonywania działalności gospodarczej w zakresie wprowadzania do obrotu biokomponentów i biopaliw ciekłych oraz określania i realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego; 

  4. przeprowadzania kontroli; 

    Porady prawne
  5. sporządzania sprawozdawczości i tryb przedkładania sprawozdań. 

Przepisów omawianej ustawy nie stosuje się do paliw ciekłych przeznaczonych na rezerwy państwowe w rozumieniu ustawy z dnia 30 maja 1996 r. o rezerwach państwowych oraz zapasach obowiązkowych paliw.

Jakie warunki musi spełnić wytwórca biokomponentów?

Wytwórca (tzn. przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania, magazynowania lub wprowadzania do obrotu biokomponentów) jest obowiązany spełniać następujące warunki: 

  1. posiadać tytuł prawny do obiektów budowlanych, w których będzie wykonywana działalność gospodarcza; 

  2. dysponować odpowiednimi urządzeniami technicznymi i obiektami budowlanymi, spełniającymi wymagania określone w szczególności w przepisach o ochronie przeciwpożarowej, sanitarnych i o ochronie środowiska, umożliwiającymi prawidłowe wykonywanie działalności gospodarczej; 

  3. posiadać zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego

Działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania, magazynowania lub wprowadzania do obrotu biokomponentów może wykonywać wytwórca, który nie był karany za przestępstwa skarbowe, przeciwko mieniu, wiarygodności dokumentów, a także przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi oraz obrotowi gospodarczemu

Jak uzyskać wpis do rejestru wytwórców?

Jak stanowi nowa ustawa, działalność gospodarcza w zakresie wytwarzania, magazynowania lub wprowadzania do obrotu biokomponentów jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej i wymaga wpisu do rejestru wytwórców. Organem prowadzącym rejestr wytwórców jest Prezes Agencji Rynku Rolnego. Organ rejestrowy, w drodze decyzji administracyjnej, dokonuje wpisu do rejestru wytwórców na pisemny wniosek wytwórcy. Wniosek o wpis do rejestru wytwórców zawiera: 

  1. oznaczenie firmy wytwórcy, jej siedziby i adres; 

  2. numer identyfikacji podatkowej (NIP) wytwórcy oraz numer identyfikacyjny w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (REGON), jeżeli został nadany, a w przypadku osoby fizycznej również numer ewidencyjny powszechnego elektronicznego systemu ewidencji ludności (PESEL); 

  3. określenie: 

    • rodzaju i zakresu wykonywanej działalności gospodarczej, 

    • miejsca lub miejsc wykonywania działalności gospodarczej, 

    • rodzaju i rocznej wydajności instalacji do wytwarzania biokomponentów; 

  4. oświadczenie, że w chwili składania wniosku wytwórca nie zalega z wpłatami na rzecz organów podatkowych, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych albo Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. 

W przypadku gdy wniosek nie zawiera ww. danych, organ rejestrowy niezwłocznie wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. Nieuzupełnienie wniosku w wyznaczonym terminie skutkuje odrzuceniem wniosku. 

Wzór wniosku o wpis do rejestru wytwórców opracowuje i udostępnia Agencja Rynku Rolnego. 

Wytwórca powinien dołączyć do wniosku o wpis do rejestru wytwórców oświadczenie następującej treści: 

„Oświadczam, że: 

1) dane zawarte we wniosku o wpis do rejestru wytwórców są kompletne i zgodne z prawdą; 

2) znane mi są i spełniam warunki wykonywania działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania, magazynowania lub wprowadzania do obrotu biokomponentów, określone w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 169, poz. 1199).”. 

Oświadczenie to powinno również zawierać: 

  1. oznaczenie: 

    • firmy wytwórcy, jej siedziby i adres, 

    • miejsca i datę złożenia oświadczenia; 

  2. podpis osoby uprawnionej do reprezentowania wytwórcy, ze wskazaniem imienia i nazwiska oraz pełnionej funkcji. 

Wytwórcy są obowiązani do przekazywania, w terminie do 45 dni po zakończeniu kwartału, Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki oraz Prezesowi Agencji Rynku Rolnego sprawozdań kwartalnych sporządzonych na podstawie faktur VAT lub innych dokumentów.

Producenci zaś - tzn. przedsiębiorcy wykonujący działalność gospodarczą w zakresie: wytwarzania, magazynowania, importu lub nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych i wprowadzania ich do obrotu czy też importu lub nabycia wewnątrzwspólnotowego biokomponentów - są obowiązani do przekazywania, w terminie do 45 dni po zakończeniu kwartału, Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki, sprawozdań kwartalnych sporządzonych na podstawie faktur VAT lub innych dokumentów.

Na jakich zasadach rolnicy mogą wytwarzać biopaliwa ciekłe?

Zgodnie z nowymi przepisami, rolnicy mogą wytwarzać biopaliwa ciekłe na własny użytek, po uzyskaniu wpisu do rejestru rolników wytwarzających biopaliwa ciekłe na własny użytek. Taki rejestr rolników prowadzi Prezes Agencji Rynku Rolnego. Rolnik wytwarzając biopaliwa ciekłe na własny użytek jest obowiązany spełniać następujące warunki: 

  1. dysponować odpowiednimi urządzeniami technicznymi i obiektami budowlanymi, spełniającymi wymagania określone w szczególności w przepisach o ochronie przeciwpożarowej, sanitarnych i o ochronie środowiska, umożliwiającymi prawidłowe wytwarzanie biopaliw ciekłych; 

  2. posiadać zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. 

Organ rejestrowy dokonuje wpisu do rejestru rolników na pisemny wniosek rolnika i po złożeniu oświadczenia o spełnieniu ww. warunków. Rolnicy, wytwarzający biopaliwa ciekłe na własny użytek, są obowiązani do przekazywania, w terminie do 45 dni po zakończeniu roku kalendarzowego, Prezesowi Agencji Rynku Rolnego, sprawozdań rocznych zawierających informacje dotyczące ilości i rodzajów: 

  • surowców użytych do wytworzenia biopaliw ciekłych; 

  • biopaliw ciekłych wytworzonych i zużytych na własny użytek. 

Co to jest "Narodowy Cel Wskaźnikowy"?

"Narodowy Cel Wskaźnikowy" oznacza minimalny udział biokomponentów i innych paliw odnawialnych w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych zużywanych w ciągu roku kalendarzowego w transporcie, liczony według wartości opałowej. 

Podmiot realizujący Narodowy Cel Wskaźnikowy - czyli przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania, importu lub nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych, który sprzedaje lub zbywa je w innej formie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub zużywa na potrzeby własne - jest obowiązany zapewnić w danym roku co najmniej minimalny udział biokomponentów i innych paliw odnawialnych w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych sprzedawanych, zbywanych w innej formie lub zużywanych przez niego na potrzeby własne. Ten minimalny udział liczony jest według wartości opałowej poszczególnych biokomponentów (określonej w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw gospodarki) i jest równy Narodowemu Celowi Wskaźnikowemu.  Rada Ministrów, co 3 lata, do dnia 15 czerwca danego roku, określa, w drodze rozporządzenia, Narodowe Cele Wskaźnikowe na kolejne 6 lat, biorąc pod uwagę możliwości surowcowe i wytwórcze, możliwości branży paliwowej oraz przepisy Unii Europejskiej w tym zakresie. W przypadku wystąpienia na rynku nadzwyczajnych zdarzeń skutkujących zmianą warunków zaopatrzenia w surowce rolnicze lub biomasę, Rada Ministrów może obniżyć, w drodze rozporządzenia, Narodowy Cel Wskaźnikowy wyznaczony na dany rok kalendarzowy. 

Jakie wymogi muszą spełniać biokomponenty wprowadzane do obrotu lub wykorzystywane przez producentów?

Przepisy nowej ustawy stanowią też, że biokomponenty wprowadzane do obrotu lub wykorzystywane przez producentów do wytwarzania paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych powinny spełniać wymagania jakościowe potwierdzone certyfikatem jakości wydanym przez akredytowane jednostki certyfikujące. Badania jakości biokomponentów wykonują akredytowane laboratoria badawcze. Akredytowane jednostki certyfikujące każdorazowo informują organ rejestrowy o wydaniu lub cofnięciu certyfikatu jakości.

Dystrybutory używane na stacjach paliwowych do biopaliw ciekłych oznakowuje się w sposób umożliwiający identyfikację rodzaju biopaliwa ciekłego i udziałów objętościowych, wyrażonych w procentach, biokomponentów zawartych w tym biopaliwie. Wymóg oznakowania dystrybutorów dotyczy także dystrybutorów na stacjach zakładowych. Minister właściwy do spraw gospodarki określać ma, w drodze rozporządzenia, sposób oznakowania dystrybutorów. 

Przedsiębiorcy, o których mowa w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, wprowadzający do obrotu biopaliwa ciekłe na stacjach paliwowych, są obowiązani do zamieszczania czytelnych informacji o dostępności biopaliw ciekłych na tych stacjach.

Kto skontroluje jakość i wymogi dotyczące biopaliw?

Kontrolę w zakresie: 

  1. jakości biokomponentów wprowadzanych do obrotu, 

  2. oznakowania dystrybutorów, o którym mowa w art. 25, 

  3. zamieszczania informacji o dostępności biopaliw ciekłych na tych stacjach paliwowych 

- prowadzi Inspekcja Handlowa
Organ rejestrowy, czyli Prezes Agencji Rynku Rolnego, jest uprawniony do kontroli: 

  1. wykonywania działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania, magazynowania lub wprowadzania do obrotu biokomponentów; 

  2. wytwarzania przez rolników biopaliw ciekłych na własny użytek; 

  3. przestrzegania wymagań dotyczących rolników wytwarzających biopaliwa ciekłe na własny użytek. 

Czynności kontrolne wykonują pracownicy organu rejestrowego na podstawie pisemnego upoważnienia oraz po okazaniu legitymacji służbowej. 

Niestosowanie się do wymagań nałożonych nową ustawą grozi zastosowaniem wysokich kar pieniężnych.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. 2006 r., Nr 169, poz. 1199);

  • Ustawa z dnia 30 maja 1996 r. o rezerwach państwowych oraz zapasach obowiązkowych paliw (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 197, ze zm.);

  • Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. 2004 r., Nr 173, poz. 1807, ze zm.);

  • Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. 2006 r., Nr 169, poz. 1200) 


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika