Ustawa o komercjalizacji Poczty Polskiej
Czemu ma służyć komercjalizacja Poczty Polskiej?
10 listopada 2008 r. wchodzi w zasadzie w życie ustawa o komercjalizacji Poczty Polskiej. Celem komercjalizacji Poczty Polskiej, czyli przekształcenia formy prawnej przedsiębiorstwa państwowego w formę jednoosobowej spółki akcyjnej Skarbu Państwa, jest umożliwienie temu podmiotowi gospodarczemu funkcjonowania na rynku w takiej samej formie, w jakiej funkcjonują działający na nim inni krajowi i zagraniczni operatorzy pocztowi, a tym samym skuteczniej konkurować, po pełnym uwolnieniu rynku usług pocztowych.
Ponadto Poczta Polska będzie miała większe możliwości pozyskania środków ze źródeł zewnętrznych na finansowanie nakładów inwestycyjnych, tj. komercyjnych kredytów bankowych i emisji obligacji. Zmiana formy prawnej wpłynie też na usprawnienie procesu decyzyjnego. Obecnie niektóre decyzje związane z działalnością gospodarczą nie mogą być podejmowane przez kadrę zarządzającą bez konsultacji z organem nadzorującym, co spowalnia zdolności Poczty Polskiej do szybkiego reagowania na działania konkurencji.
Jak mają przebiegać przekształcenia Poczty Polskiej?
Zgodnie z ustawą przekształcenia Poczty Polskiej w spółkę akcyjną ze 100% udziałem Skarbu Państwa dokona Minister Infrastruktury nie później niż w ciągu 12 miesięcy od dnia wejścia ustawy w życie i będzie on w tej spółce reprezentował Skarb Państwa.
Do komercjalizacji Poczty Polskiej będą miały zastosowanie przepisy Działu II ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji, jednak z uwzględnieniem specyfiki p.p.u.p. „Poczta Polska". W nowej ustawie przewidziano bowiem zachowanie przez powstałą w wyniku komercjalizacji spółkę niektórych praw wyłącznych przysługujących obecnie przedsiębiorstwa państwowego użyteczności publicznej „Poczta Polska", np. prawa do:
dotacji na świadczenie usług powszechnych w ramach obowiązku ustawowego nałożonego na nią jako operatora publicznego - poprzez uregulowanie tej sprawy w ustawie Prawo pocztowe,
używania w działalności dotyczącej świadczenia powszechnych usług pocztowych nazwy „Poczta Polska" oraz zastrzeżonego znaku towarowego oraz oznak z godłem oraz pieczęci urzędowych z wizerunkiem orła i napisem w otoku,
stosowania ulgi polegającej na zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym i składkami ZUS wypłacanych listonoszom kwot z tytułu zwrotu kosztów używania własnych pojazdów samochodowych do celów służbowych (obsługi rejonów doręczeń).
W nowej ustawie zawarto też przepisy określające przedmiot podstawowej działalności spółki oraz przepisy, na podstawie których Poczta Polska po komercjalizacji będzie mogła kontynuować działalność związaną z wykonywaniem usług finansowych w ramach pośrednictwa, w tym czynności bankowych.
Zapewniono też pracownikom spółki prawo do nieodpłatnego nabycia akcji na ogólnie obowiązujących zasadach określonych w art. 2 pkt 5 i Dziale IV Rozdział 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji.
Ustawa z dnia 5 września br. o komercjalizacji państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej „Poczta Polska" została opublikowana w Dz. U. z dnia 10 października 2008 r. Oznacza to, że jej przepisy, z wyjątkiem art. 21, 23 i 25-28, wejdą w życie po 30 dniach od daty opublikowania. Natomiast przepisy wyżej wymienionych artykułów wprowadzające zmiany do innych ustaw w związku z przekształceniem Poczty Polskiej w spółkę akcyjną wejdą w życie po wykreśleniu przedsiębiorstwa z rejestru przedsiębiorstw państwowych w KRS. [źródło: www.mi.gov.pl]
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 5 września 2008 r. o komercjalizacji państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej „Poczta Polska" (Dz. U. 2008 r., Nr 180 poz. 1109);
Ustawa z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. 2002 r., Nr 171, poz. 1397, ze zm.)
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?