Więcej czasu dla starostów
Nowelizacja ustawy o ujawnieniu w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego precyzuje zasady dotyczące sporządzania wykazów nieruchomości oraz nakłada nowe obowiązki na organy za to odpowiedzialne.
Najważniejszą zmianą jest wydłużenie do 66 miesięcy terminu sporządzania przez starostów wykazu nieruchomości. Mają oni obowiązek przekazać je odpowiednim organom wojewodom, marszałkom województw lub burmistrzom.
Ustawa nakłada także obowiązek współpracy w tym zakresie między wójtami, burmistrzami, prezydentami miast, marszałkami województw oraz innymi organami reprezentującymi Skarb Państwa ze starostami. Przekazywanie danych oraz wymiana informacji ma odbywać się za pomocą zintegrowanego systemu informacji o nieruchomościach.
Dodatkowo wojewodowie mogą żądać uzupełnienia wykazu. Są oni także odpowiedzialni za przekazanie informacji o nieruchomościach, nabytych przez Skarb Państwa, Głównemu Geodecie Kraju. Ma on za zadanie aktualizować zestaw zbiorczy.
Ministrowie właściwi ds. administracji publicznej powinni określić zakres wykazu oraz sposób i formę jego przekazywania. Ponadto muszą raz do roku przedstawiać Radzie Ministrów raport z realizacji ustawy.
Nowe regulacje określają także maksymalną kwotę, która może zostać przeznaczona z budżetu państwa na wykonanie ustawy. Przewidywany limit wynosi 10.337.500 zł.
(AH)
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?