Zasady oznaczania towarów
W dniu 19 lipca 2002 r. weszło w życie wydane na podstawie ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży.
W rozporządzeniu tym zostały określone szczegółowe zasady uwidaczniania cen towarów i usług w miejscach sprzedaży detalicznej oraz w miejscach świadczenia usług a także sposoby oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży detalicznej.
Zgodnie z powyższym rozporządzeniem towary oferowane kupującym w miejscu sprzedaży powinny zostać opatrzone wywieszkami zawierającymi informacje wskazujące ich nazwy handlowe, ceny (aktualne w momencie oferowania towarów) oraz jednostki miar, do których odnoszą się uwidocznione ceny.
W przypadku towarów podobnych na wywieszkach powinna zostać ponadto umieszczona nazwa producenta danego towaru a także inne informacje umożliwiające niebudzącą wątpliwości identyfikację ceny z tym towarem.
Ceny powinny być również uwidocznione przy towarach wystawionych w miejscach ekspozycji handlowych np. w oknach, witrynach, gablotach sklepowych lub innych miejscach wystawowych. Jeżeli zamiast towarów oryginalnych przedsiębiorca wystawi ich atrapy, imitacje lub wzory, powinien uwidocznić ceny w taki sam sposób i taką samą czcionką, jak ceny towarów oryginalnych. W przypadku wystawiania na sprzedaż większej ilości określonego towaru cena będzie mogła być uwidoczniona tylko przy jednej sztuce identycznego towaru.
Wywieszki na których znajdują się ceny muszą zostać umieszczone w miejscu ogólnodostępnym i widocznym dla każdego kupującego, bezpośrednio przy towarach lub w bliskiej odległości od towarów, których dotyczą, w taki sposób, aby nie można było pomylić ceny określonego towaru z ceną innego.
W przypadku towarów przeznaczonych do sprzedaży, lecz umieszczonych w miejscu niedostępnym i niewidocznym dla kupujących, a w szczególności na zapleczu ceny powinny zostać uwidocznione w tzw. cennikach (zestawieniach cen). Cenniki te muszą zostać udostępnione w miejscu sprzedaży towarów tak, aby były one czytelne dla kupujących.
Jeżeli chodzi o ceny potraw lub wyrobów oferowanych w przedsiębiorstwach gastronomicznych powinny być one uwidocznione w sposób czytelny w cenniku wywieszonym w miejscu ogólnodostępnym dla kupujących wewnątrz lub na zewnątrz lokalu, w pobliżu drzwi wejściowych.
W przypadku reklamy przez sprzedawcę towaru lub usługi wraz z ceną sprzedaży w czasopiśmie, gazecie, telewizji, handlu jak również w inny sposób, powinien także uwidocznić cenę jednostkową tego towaru lub usługi oraz datę lub termin obowiązywania podanej ceny.
Zgodnie z rozporządzeniem cena jednostkowa (czyli cena ustalona za jednostkę określonego towaru lub usługi) umieszczona na wywieszce powinna dotyczyć ceny za:
- 1 litr lub 1 metr sześcienny - dla towarów przeznaczonych do sprzedaży według objętości,
- 1 kilogram lub 1 tonę - dla towarów przeznaczonych do sprzedaży według masy
- 1 metr lub 1 metr kwadratowy - dla towarów sprzedawanych według długości lub powierzchni,
- 1 sztukę - dla towarów sprzedawanych na sztuki.
W przypadku jednak gdy cena jednostkowa będzie identyczna z ceną sprzedaży towaru nie będzie wymagała uwidocznienia.
Ceny towarów przeznaczonych do sprzedaży detalicznej powinny zostać umieszczone bezpośredno na poszczególnych egzemplarzach lub ich opakowaniach metodą uniemożliwiającą łatwe usunięcie takiego oznaczenia. Za równoznaczne ze spełnieniem wymogu oznaczenia ceną rozporządzenie uznaje pod pewnymi warunkami oznaczenie kodem kreskowym towaru oferowanego w miejscu sprzedaży detalicznej.
Do dnia 1 grudnia 2003 r. bezpośredniego oznaczenia ceną nie będą wymagały jednak towary przeznaczone do sprzedaży detalicznej, które ze swej natury nie mogą być oznaczone w taki sposób. Będzie to dotyczyło między innymi towarów o małych gabarytach, towarów masowych, sadzonek roślin, kwiatów ciętych i doniczkowych, żywych zwierząt, towarów żywnościowych, niepaczkowanych sprzedawanych na sztuki i innych. Towary te powinny być opatrzone na trwale złączonych z nimi etykietach (przywieszkach) lub w cennikach albo w katalogach, a także na ekranach monitorów, do których kupujący powinien mieć bezpośredni wgląd.
W przypadku cen za usługi powinny być one umieszczone z dokładnym określeniem rodzaju i zakresu danej usługi. Jeżeli jest to jednak zgodne z praktyką obrotu, ze względu na rodzaj świadczonej usługi, zamiast cen za usługę można podawać cenę jednostkową za jednostkę usługi. Przy określaniu takich cen mogą być podawane stawki godzinowe, procentowe, ceny za kilometr i inne stawki przeliczeniowe, które powinny zawierać wszystkie elementy składowe ceny. W zakładach świadczących usługi w miejscu widocznym i ogólnodostępnym powinien znajdować się ponadto cennik wraz z dokładnym określeniem rodzaju i zakresu wykonywanych usług.
W terminie trzech miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia przedsiębiorcy zobowiązani są dostosować dotychczasowe sposoby informowania o cenach towarów i usług oferowanych kupującym do wymagań wynikających z rozporządzenia.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?