Zgłaszanie kandydatów na wójta, prezydenta i burmistrza

Do 27 października należy zgłosić do gminnej komisji wyborczej osoby ubiegające się o urzędy wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. Zgodnie z ustawą o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta kandydatów na te urzędy można zgłaszać najpóźniej na 25 dni przed wyborami. Termin mija o północy – wskazuje Gazeta Prawna.

 

Termin powyższy ulegnie zmianie w dwóch przypadkach. Po pierwsze, jeżeli zostanie zgłoszony tylko jeden kandydat, termin na zgłoszenie kolejnych osób ulegnie przedłużenie o następne pięć dni (bieg terminu liczony jest dopiero od dnia, w którym zostaną rozwieszone informacje wzywające do składania kolejnych kandydatur). Natomiast, gdyby w danej gminie nie zgłosił się żaden chętny na stanowisko wójta, burmistrza, prezydenta miasta, wówczas wyboru w głosowaniu tajnym dokona rada gminy spośród kandydatów zgłoszonych przez radnych.

Porady prawne

 

Regulacje dotyczące wyborów wójta, burmistrza, prezydenta miasta reguluje ustawa z dnia 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta (tekst jednolity: Dz. U. 2010 r. Nr 176 poz. 1191). Zgodnie z przepisami tej ustawy prawo zgłaszania kandydatów na wójta przysługuje:

1) partiom politycznym i koalicjom partii politycznych;

2) stowarzyszeniom i organizacjom społecznym;

3) wyborcom.

Kandydatów mogą zgłaszać komitety wyborcze, które w co najmniej połowie okręgów wyborczych w danej gminie zarejestrowały wcześniej listy kandydatów na radnych.


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika