Zgłaszanie kandydatów na wójta, prezydenta i burmistrza
Do 27 października należy zgłosić do gminnej komisji wyborczej osoby ubiegające się o urzędy wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. Zgodnie z ustawą o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta kandydatów na te urzędy można zgłaszać najpóźniej na 25 dni przed wyborami. Termin mija o północy – wskazuje Gazeta Prawna.
Termin powyższy ulegnie zmianie w dwóch przypadkach. Po pierwsze, jeżeli zostanie zgłoszony tylko jeden kandydat, termin na zgłoszenie kolejnych osób ulegnie przedłużenie o następne pięć dni (bieg terminu liczony jest dopiero od dnia, w którym zostaną rozwieszone informacje wzywające do składania kolejnych kandydatur). Natomiast, gdyby w danej gminie nie zgłosił się żaden chętny na stanowisko wójta, burmistrza, prezydenta miasta, wówczas wyboru w głosowaniu tajnym dokona rada gminy spośród kandydatów zgłoszonych przez radnych.
Regulacje dotyczące wyborów wójta, burmistrza, prezydenta miasta reguluje ustawa z dnia 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta (tekst jednolity: Dz. U. 2010 r. Nr 176 poz. 1191). Zgodnie z przepisami tej ustawy prawo zgłaszania kandydatów na wójta przysługuje:
1) partiom politycznym i koalicjom partii politycznych;
2) stowarzyszeniom i organizacjom społecznym;
3) wyborcom.
Kandydatów mogą zgłaszać komitety wyborcze, które w co najmniej połowie okręgów wyborczych w danej gminie zarejestrowały wcześniej listy kandydatów na radnych.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?