Zmiany w akcyzie
Z dniem 22 grudnia 2005 r. wprowadzone zostały zmiany w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego. Nowelizacja ma służyć ograniczeniu wykorzystywania oleju opałowego do napędu pojazdów.
Rozszerzono zastosowanie stawek akcyzy w wysokości 232,00 zł/1 000 l. Stosuje się je teraz dla olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe, z których 30 % lub więcej objętościowo destyluje w 350 °C lub (dotąd: „oraz”) których gęstość w temperaturze 15 °C jest niższa od 890 kg/m3, w przypadku gdy oleje te są zabarwione na czerwono i oznaczone znacznikiem.
Wprowadzono modyfikacje w załączniku nr 1 do rozporządzenia (tzn. w tabeli stawek akcyzy dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju) w poz. 2. Teraz brzmi ona następująco:
1 |
2 |
3 |
4 |
2 |
bez względu na symbol PKWiU |
Oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe: a) z których 30 % lub więcej objętościowo destyluje przy 350 °C lub których gęstość w temperaturze 15 °C jest niższa od 890 kg/m3, w przypadku gdy są zabarwione na czerwono i oznaczone znacznikiem, |
232,00 zł/1000 l |
|
|
b) pozostałe z wyłączeniem ciężkich olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe |
60,00 zł/1000 kg |
Zmianie uległa również poz. 1 w załączniku nr 2 do rozporządzenia, tj. w tabeli stawek akcyzy dla wyrobów akcyzowych dostarczanych wewnątrzwspólnotowo, nabywanych wewnątrzwspólnotowo i importowanych:
1 |
2 |
3 |
4 |
1 |
bez względu na kod CN |
Oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70 % masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów, z wyłączeniem towarów klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, 27112) z czego: |
1 882,00 zł/1000 l |
|
|
1) oleje lekkie |
1 747,00 zł/1000 l |
|
|
w tym: |
|
|
|
a) benzyna silnikowa z zawartością ołowiu przekraczającą 0,013 g/1 |
1 747,00 zł/1000 l |
|
|
b) benzyna silnikowa z zawartością ołowiu nieprzekraczającą 0,013 g/1 |
1 315,00 zł/1000 l |
|
|
c) benzyny specjalne, benzyna lotnicza, paliwa typu benzyny do silników odrzutowych |
1 822,00 zł/1000 l |
|
|
2) oleje średnie |
1 822,00 zł/1000 l |
|
|
w tym: |
|
|
|
- paliwa do silników odrzutowych |
1 072,00 zł/1000 l |
|
|
3) oleje ciężkie: |
|
|
|
a) oleje napędowe |
1 180,00 zł/1000 l |
|
|
w tym o zawartości siarki: |
|
|
|
- powyżej 0,001 % do 0,005 % włącznie |
1 099,00 zł/1000 l |
|
|
- do 0,001 % włącznie |
1 048,00 zł/1000 l |
|
2710 19 41 2710 19 45 2710 19 49 |
b) pozostałe oleje napędowe, w przypadku gdy są zabarwione na czerwono i oznaczone znacznikiem, przeznaczone na cele opałowe |
232,00 zł/1000 l |
|
bez względu na kod CN |
c) oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe: |
|
|
- z których 30 % lub więcej objętościowo destyluje przy 350 °C lub których gęstość w temperaturze 15 °C jest niższa od 890 kg/m3, w przypadku gdy są zabarwione na czerwono i oznaczone znacznikiem, |
232,00 zł/1000 l | |
|
|
- pozostałe z wyłączeniem ciężkich olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe |
60,00 zł/1000 kg |
|
bez względu na kod CN |
d) mieszaniny olejów napędowych zawierające w masie mniej niż 70 % olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, służące do napędu silników spalinowych z czego o zawartości siarki: |
1 180,00 zł/1000 l |
|
|
- powyżej 0,001 % do 0,005 % włącznie |
1 099,00 zł 1000 l |
|
|
- do 0,001 % włącznie |
1 048,00 zł 1000 l |
Jeżeli obowiązek podatkowy w akcyzie powstał jeszcze przed dniem wejścia w życie rozporządzenia zmieniającego, tj. przed 22 grudnia 2005 r., to stosuje się dotychczasowe stawki akcyzy.
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2005 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. 2005 r., Nr 239, poz. 2013);
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. 2004 r., z. 825, ze zm.)
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?