W zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości: działki na której została rozpoczęta inwestycja (...)

W zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości: działki na której została rozpoczęta inwestycja budowy budynku handlowo-usługowego wraz z garażem oraz działki niezabudowanej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2018 r. (data wpływu 9 stycznia 2018 r.), uzupełnionym w dniu 7 lutego 2018 r. (data wpływu 15 lutego 2018 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 30 stycznia 2018 r. (skutecznie doręczone 2 lutego 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości: działki na której została rozpoczęta inwestycja budowy budynku handlowo-usługowego wraz z garażem oraz działki niezabudowanej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 9 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości: działki na której została rozpoczęta inwestycja budowy budynku handlowo-usługowego wraz z garażem oraz działki niezabudowanej.


Wniosek uzupełniony został w dniu 7 lutego 2018 r. (data wpływu 15 lutego 2018 r.), na wezwanie tut. Organu z dnia 30 stycznia 2018 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Na podstawie art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późniejszymi zmianami) Syndyk masy upadłości A. sp. z o.o. w upadłości, zwraca się z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości: działki na której została rozpoczęta inwestycja budowy budynku handlowo-usługowego wraz z garażem oraz działki niezabudowanej.

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. Według KRS przedmiotem podstawowej działalności Spółki są roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych; realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków; pozostałe specjalistyczne roboty budowlane-gdzie indziej niesklasyfikowane; roboty związane z budową pozostałych obiektów inżynierii lądowej i wodnej - gdzie indziej niesklasyfikowane; rozbiórka i burzenie obiektów budowlanych; kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek; wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi; przygotowanie terenu pod budowę; działalność w zakresie architektury; pozostałe formy udzielania kredytów.

W dniu 21 sierpnia 2017 roku Sąd Rejonowy Wydział Gospodarczy do spraw upadłościowych i restrukturyzacyjnych wydał postanowienie o ogłoszeniu upadłości Spółki. W skład masy upadłości A. sp. z o.o. w upadłości weszły nieruchomości stanowiące własność Spółki: działka nr 4/1, na której została rozpoczęta inwestycja budowy budynku handlowo-usługowego wraz z garażem oraz niezabudowana działka nr 5/7 dla których prowadzona jest wspólna Księga Wieczysta.

Spółka w dniu 28 października 2013 roku uzyskała Decyzję Prezydenta Miasta zatwierdzającą projekt budowlany i uzyskała pozwolenie na budowę obiektu kategorii XVII, inwestycji polegającej na budowie budynku handlowo-usługowego na działkach 4/1 i 5/7. Teren nieruchomości jest częściowo zagospodarowany. Na nieruchomości były prowadzone prace budowlane. Działka nr 4/1 posiada dostęp do drogi publicznej nr 1/4. Jest ona jednak wymieniona w decyzji Wojewody z dnia 19 lipca 2017 r., jako działka poza pasem drogowym przeznaczona pod budowę lub przebudowę sieci uzbrojenia terenu. Działka nr 5/7 posiada dostęp do drogi poprzez działkę nr 4/1 - jest również wymieniona w wyżej wymienionej Decyzji z takim samym zapisem. Dla obszaru nieruchomości istnieje obowiązujący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego terenu osiedla uchwalony 26 października 2006 r., przez Radę Miasta. Zatwierdzony projekt budowlany według Urzędu Miasta jest zgodny z wyżej wymienionym planem. Powołany przez Syndyka rzeczoznawca określił wartość nieruchomości. Do wyceny rozpoczętej inwestycji rzeczoznawca przyjął stopień zaawansowania robót w wysokości 26,99%. W toku postępowania upadłościowego Syndyk zamierza sprzedać powyżej opisaną nieruchomość jako całość .

Na dzień sporządzenia Wniosku Syndyk nie jest w posiadaniu dokumentacji dotyczącej zakupu gruntu i nie posiada wiedzy, czy na moment nabycia działek Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT. Syndyk dysponuje zapisami ksiąg rachunkowych od 2012 roku- na dzień 1 stycznia 2012 r. grunty te widniały już w księgach jako nieruchomości i prawa będące inwestycją długoterminową. W dniu 31 stycznia 2015 r. zostały przeksięgowane na środki trwałe-grunty. Spółka wykazywała w deklaracjach VAT-7 podatek naliczony VAT od zakupów związanych z robotami budowlano-montażowymi inwestycji.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy sprzedaż nieruchomości, jako całości (składającej się z działki, na której została rozpoczęta inwestycja budynku handlowo-usługowego z garażem oraz działki niezabudowanej), powinna zostać opodatkowana podatkiem VAT i jaka powinna zostać zastosowana stawka podatku?


Zdaniem Wnioskodawcy,


Transakcja sprzedaży nieruchomości powinna być objęta podatkiem od towarów i usług i opodatkowana stawką podstawową 23% od całości transakcji-gruntu i rozpoczętej inwestycji.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (tekst jednolity Dz. U z 2017 r. poz. 1221, z późniejszymi zmianami) dalej zwanej ustawą, Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.


Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Definicję towaru ustawodawca zawarł w art. 2 pkt 6 ustawy, który mówi, że przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Jednocześnie należy zauważyć, że zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę, korzysta ze zwolnienia od opodatkowania.


Według art. 2 ust. 33 ustawy, przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Spółka w dniu 28 października 2013 roku uzyskała Decyzję Prezydenta Miasta zatwierdzającą projekt budowlany i uzyskała pozwolenie na budowę obiektu kategorii XVII, inwestycji polegającej na budowie budynku handlowo-usługowego na działkach 4/1 i 5/7. Zgodnie z uwarunkowaniami planistycznymi działki nr 4/1 i 5/7 usytuowane są na terenie objętym obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego terenu osiedla.


Działka nr 4/1 znajduje się w następujących jednostkach terenowych: usługi bez przesądzenia ich profilu-obejmujące tereny obiektów prowadzących szeroko rozumianą działalność usługową, usługi kultu religijnego, usługi różne, w tym produkcyjno-techniczne, tereny dróg publicznych.


Działka 5/7 znajduje się w następujących jednostkach terenowych: usługi bez przesądzenia ich profilu - obejmujące tereny obiektów prowadzących szeroko rozumianą działalność usługową usługi kultu religijnego, tereny dróg publicznych.


Powyższe wyklucza zakwalifikowanie powyżej opisanych działek do terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane, co w konsekwencji wyklucza możliwość skorzystania ze zwolnienia zawartego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy: dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim lub gdy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że: w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Zgodnie z art. 43 ust. 7a, warunków dotyczących ulepszenia nie stosuje się w przypadku, gdy nieruchomość była wykorzystywana przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.


Ponadto zgodnie z art. 43 ust. 10, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni oraz złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.


Zgodnie z art. 43 ust. 11, oświadczenie o którym mowa powyżej musi również zawierać: imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy, planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części oraz adres budynku, budowli lub ich części.


W związku z tym, że inwestycja nie została jeszcze zakończona nie zostały spełnione przesłanki art. 43 ust. 1 pkt 10 dotyczące zwolnienia z podatku VAT.


Na dzień sporządzenia Wniosku Syndyk nie jest w posiadaniu dokumentacji dotyczącej zakupu gruntu i nie posiada wiedzy, czy na moment nabycia działek Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT - Syndyk dysponuje zapisami ksiąg rachunkowych od 2012 roku - na dzień 1 stycznia 2012 r. grunty te widniały już w księgach jako nieruchomości i prawa będące inwestycją długoterminową. W dniu 31 stycznia 2015 r. zostały przeksięgowane na środki trwałe-grunty. Spółka wykazywała w deklaracjach VAT-7 podatek naliczony VAT od zakupów związanych z robotami budowlano-montażowymi inwestycji.


Zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.


Z związku z powyższym według Wnioskodawcy, transakcja sprzedaży nieruchomości powinna być objęta podatkiem od towarów i usług i opodatkowana stawką podstawową 23% od całości transakcji-gruntu i rozpoczętej inwestycji.


Jednocześnie Syndyk informuje, że obecnie prowadzona jest kontrola celno-skarbowa na podstawie upoważnienia do przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej wydanego przez Naczelnika Urzędu Celno-Skarbowego w dniu 17 maja 2017 r. w zakresie rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowości obliczenia i wpłacania podatku od towarów i usług za okresy rozliczeniowe od lipca 2014 r. do lipca 2016 r. oraz postępowanie kontrolne na podstawie postanowienia o wszczęciu postępowania kontrolnego wydanego przez Dyrektora Kontroli Skarbowej w dniu 30 stycznia 2017 r. w zakresie rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowości obliczania i wpłacania podatku od towarów i usług za miesiąc sierpień 2016 r.


Zdaniem Syndyka prowadzone kontrole dotyczą innych zagadnień i nie mają wpływu na możliwość złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ustawy ? przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).


Natomiast świadczeniem usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, ? zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy ? jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).


Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.


Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.


Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Zatem zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 2 ustawy, ma zastosowanie wyłącznie dla sprzedaży towarów wykorzystywanych jedynie na cele działalności zwolnionej od podatku przy czym podatnikowi przy ich zakupie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.


Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 33 ustawy przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu ? zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112 poz. 1316, z późn. zm.) stanowiącej usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.


Zgodnie zatem z PKOB, przez obiekt budowlany rozumie się konstrukcję połączoną z gruntem w sposób trwały, wykonany z materiałów budowlanych i elementów składowych, będący wynikiem prac budowlanych. Budynki natomiast to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.


Stosownie natomiast do art. 3 pkt 2 oraz pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2017 r., poz. 1332, z późn. zm.), przez:

  • budynek ? należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;
  • budowlę ? należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.


Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. W dniu 21 sierpnia 2017 roku Sąd Rejonowy, wydał postanowienie o ogłoszeniu upadłości Spółki. W skład masy upadłości A. sp.z o.o. w upadłości weszły nieruchomości stanowiące własność Spółki: działka nr 4/1, na której została rozpoczęta inwestycja budowy budynku handlowo-usługowego wraz z garażem oraz niezabudowana działka nr 5/7 dla których prowadzona jest wspólna Księga Wieczysta. Spółka w dniu 28 października 2013 roku uzyskała Decyzję Prezydenta Miasta zatwierdzającą projekt budowlany i uzyskała pozwolenie na budowę obiektu kategorii XVII, inwestycji polegającej na budowie budynku handlowo-usługowego na działkach 4/1 i 5/7. Teren nieruchomości jest częściowo zagospodarowany. Na nieruchomości były prowadzone prace budowlane. Działka nr 4/1 jest wymieniona w decyzji Wojewody jako działka poza pasem drogowym przeznaczona pod budowę lub przebudowę sieci uzbrojenia terenu. Działka nr 5/7 jest również wymieniona w wyżej wymienionej Decyzji z takim samym zapisem. Dla obszaru nieruchomości istnieje obowiązujący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego terenu osiedla. Zatwierdzony projekt budowlany według Urzędu Miasta jest zgodny z wyżej wymienionym planem. Powołany przez Syndyka rzeczoznawca określił wartość nieruchomości. Do wyceny rozpoczętej inwestycji rzeczoznawca przyjął stopień zaawansowania robót w wysokości 26,99%. W toku postępowania upadłościowego Syndyk zamierza sprzedać powyżej opisaną nieruchomość jako całość.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą opodatkowania VAT oraz stawki podatku dla sprzedaży nieruchomości, jako całości (składającej się z działki, na której została rozpoczęta inwestycja budynku handlowo-usługowego z garażem oraz działki niezabudowanej).


W odniesieniu do niezabudowanej ewidencyjnie wyodrębnionej działki gruntu nr 5/7, należy wskazać, że jak wynika z wniosku, jest ona wymieniona w decyzji Wojewody jako działka poza pasem drogowym przeznaczona pod budowę lub przebudowę sieci uzbrojenia terenu. Przy czym, dla obszaru tej nieruchomości istnieje obowiązujący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego terenu osiedla.


Wobec tego, niezabudowana ewidencyjnie wyodrębniona działka gruntu nr 5/7, wypełnia definicję teremu budowlanego, o którym mowa w art. 2 pkt 33 ustawy.


Zatem, dla dostawy niezabudowanej, ewidencyjnie wyodrębnionej działki gruntu nr 5/7 ? nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.


Wnioskodawca we wniosku wskazał, że przedmiotem sprzedaży będzie również niedokończona inwestycja budowlana w postaci budowy budynku handlowo-usługowego wraz z garażem wykonana na działce nr 4/1. Dotychczas wykonane prace budowlane wskazują na to, że powstała konstrukcja nie wypełnia definicji budynku oraz nie nosi cech pozwalających uznać ją za budowlę. Ponadto, jak wskazano w opisie sprawy, na moment sprzedaży, do wyceny rozpoczętej inwestycji rzeczoznawca przyjął stopień zaawansowania robót w wysokości 26,99%.

Wobec tego, z uwagi na opis wniosku należy stwierdzić, że wyżej wskazane prace, na tak wstępnym etapie budowy, nie stanowią budynku, budowli lub ich części. Z opisu wniosku jednoznacznie wynika, że na przedmiot dostawy składa się grunt (działka nr 4/1) wraz z rozpoczętymi pracami budowlanymi (stopień zaawansowania robót w wysokości 26,99%), które nie mogą być zaklasyfikowane ani w świetle przepisów prawa budowlanego, ani według Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, jako budynek, budowla lub ich część.


W konsekwencji dla potrzeb klasyfikacji prawnopodatkowej teren z niedokończoną budową należy uznać jako teren niezabudowany.


Wnioskodawca we wniosku wskazał, że działka nr 4/1, na której została rozpoczęta inwestycja budowy budynku handlowo-usługowego wraz z garażem jest wymieniona w decyzji Wojewody, jako działka poza pasem drogowym przeznaczona pod budowę lub przebudowę sieci uzbrojenia terenu. Dla obszaru nieruchomości istnieje obowiązujący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego terenu osiedla.


Zatem ewidencyjnie wyodrębniona działka gruntu nr 4/1 również wypełnia definicję teremu budowlanego, o którym mowa w art. 2 pkt 33 ustawy.


Wobec tego, dla dostawy ewidencyjnie wyodrębnionej działki gruntu nr 4/1, na której została rozpoczęta inwestycja budowy budynku handlowo-usługowego wraz z garażem ? nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.


Z uwagi na wykorzystywanie przez Spółkę nieruchomości na cele swojej działalności opodatkowanej VAT (tj. Spółka wykazywała w deklaracjach VAT-7 podatek naliczony VAT od zakupów związanych z robotami budowlano-montażowymi inwestycji Centrum) - zwolnienie od podatku przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, również nie znajdzie zastosowania w niniejszej sprawie.

Zatem, transakcję sprzedaży ewidencyjnie wyodrębnionej działki gruntu nr 4/1, na której została rozpoczęta inwestycja budowy budynku handlowo-usługowego wraz z garażem oraz niezabudowanej, ewidencyjnie wyodrębnionej działki gruntu nr 5/7, należy opodatkować podstawową stawką podatku w wysokości 23%, stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT w związku z art. 146a ust. 1 ustawy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisywanym zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej tego zdarzenia ? nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej ? rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności prawidłowości wykazywania przez Spółkę w składanych deklaracjach podatkowych podatku naliczonego od zakupów związanych z robotami budowlano-montażowymi inwestycji Centrum.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika