Czy wypłacane wynagrodzenie podatnikowi realizujacemu bezpośrednio projekty w ramach programów finansowanych (...)

Czy wypłacane wynagrodzenie podatnikowi realizujacemu bezpośrednio projekty w ramach programów finansowanych ze srodków unijnych podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych

Postanowienie:
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zwoleniu , działając na podstawie . art.14a§1 oraz §4, ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa , / Dz.U. z 2005r.,Nr 8 poz. 60 z późn.zm../ po rozpatrzeniu wniosku z dnia 23.01.2006r.., otrzymanego przez urząd w dniu 24.01.2006r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny i prawny, postanawia przedstawione we wniosku stanowisko uznać za nieprawidłowe.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W dniu 23.01.2006r.do Urzędu Skarbowego w Zwoleniu wpłynął , wniosek dotyczący o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.Ze stanowiska przedstawionego we wniosku Podatnika wynika, następujący stan faktyczny:

Porady prawne

Podatnik jest zatrudniony na umowę o pracę - w jednostce realizującej projekty w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego- Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006., przyjętego rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004r. w sprawie przyjęcia programu operacyjnego - Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 ( Dz. U. z 2004r., Nr 166, poz. 1743) , oraz w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 przyjętego rozporządzeniem ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Rozwoju regionalnego 2004-2006 Dz. U. z 2004r. Nr166, poz1745)Jednostka realizując bezpośrednio cele programów , finansowanych ze środków przekazywanych na wykonanie zadań mieszczących się w obszarach działania SPORZL i ZPORR zatrudnia w oparciu zawarte umowy o prace i umowy cywilno prawne i wypłaca wynagrodzenia osobom realizującym bezpośrednio cele programów.Obowiązki Podatnika zawarte w umowie o pracę polegają na bezpośredniej realizacji celów programu

Zdaniem Podatnika : na podstawie art.21.ust.1,pkt 46 i 47 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U.z 2000r., Nr.14, poz.176 z póżn. zm.), oraz art.14 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003r., Nr201 , poz.1956 z późn.. zm..), wolne są od podatku dochodowego , wynagrodzenia pracowników bezpośrednio realizujących cele SPORZL i ZPORR oraz osób zatrudnionych na podstawie umów cywilno prawnych też bezpośrednio realizujących cele SPORZL i ZPORRNaczelnik Urzędu Skarbowego w Zwoleniu po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wydał postanowienie z dnia 12.04.2006r., Nr.1444/ND/14/4/2006r.uznając stanowisko podatnika za nieprawidłowe.Podatnik w dniu 18.04.2006 wniósł za pośrednictwem urzędu zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie nie zgadzając się z interpretacją Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zwoleniu.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie decyzją z dnia 27.06.2006r , Nr.1463/WD/4117/1/4/06/GR, otrzymaną przez urząd 18.

07.2006r. ,( akta sprawy wpłynęły 11.08.2006r.) uchylił w całości postanowienie organu pierwszej instancji i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia przez ten organ.Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli: a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencję rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z przytoczonego wyżej przepisu wynika, że zwolnione są od podatku dochodowego od osób fizycznych te dochody, w stosunku do których spełnione zostaną łącznie dwie przesłanki: - dochody te są sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, - podatnik uzyskujący te dochody bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004 - 2006 w ramach Narodowego Planu Rozwoju jest realizowane za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). Zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. z 2004 r. Nr 116, poz. 1206 ze zm.) określenie publiczne środki wspólnotowe oznacza - środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich, a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) oraz zmieniających i uchylających niektóre rozporządzenia, rozporządzeniu w sprawie Instrumentu Finansowego Wspierania Rybołówstwa oraz rozporządzeniu ustanawiającym Fundusz Spójności, ujęte w załączniku do ustawy budżetowej, służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju.

W myśl art. 8 ust. 1 w/w ustawy o Narodowym Planie Rozwoju w celu realizacji Planu tworzy się: 1. sektorowe programy operacyjne; 2. regionalne programy operacyjne; 3. inne programy operacyjne; 4. strategię wykorzystania Funduszu Spójności. Programy, o których mowa w pkt 1-3, są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych - art. 8 ust. 2 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju.Strategia wykorzystania Funduszu Spójności jest współfinansowana z publicznych środków wspólnotowych.Ponadto powyższe programy i strategia wykorzystania Fundusz Spójności mogą być również współfinansowane ze środków prywatnych. Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi zatem ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych.

W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe na podstawie cytowanego art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy.Środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu państwa nie mogą być uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa w przepisach ustawy o finansach publicznych. A zatem, w tej części pomoc otrzymana przez beneficjenta również nie jest zwolniona z podatku dochodowego, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.Pomoc finansowana z funduszy strukturalnych oraz z Funduszu Spójności ze względu na kierunki jej przeznaczenia można podzielić na środki, z których finansowane są programy: - inwestycyjne, - o charakterze społecznym i edukacyjnym. Kierując się takim podziałem środków pochodzących z tychże funduszy, do otrzymanej przez beneficjentów pomocy finansowej, obowiązujące przepisy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stosuje się w zależności od celu, na jaki przeznaczone są te środki.

Fundusz Spójności współfinansuje przede wszystkim projekty służące rozwojowi infrastruktury publicznej. Celem nadrzędnym jest wzmacnianie spójności społecznej i gospodarczej Unii poprzez finansowanie dużych projektów tworzących spójną całość w zakresie ochrony środowiska i infrastruktury transportowej.Ze środków pochodzących z Funduszu Spójności finansowane są zatem wynagrodzenia osób zatrudnionych (np. na podstawie stosunku pracy lub na podstawie umowy cywilnoprawnej) przy bezpośredniej realizacji programów np.: zatrudnionych przy budowie dróg i autostrad.Jednakże, do przychodów ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych oraz z umów cywilnoprawnych uzyskiwanych przez osoby uczestniczące we wdrażaniu Programów finansowanych z Funduszu Spójności, nie ma zastosowania żadne ze zwolnień przedmiotowych, określonych w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.W konsekwencji przychody te podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych.Oznacza to, że od dochodów ze stosunku pracy płatnik ma obowiązek poboru zaliczek na podatek stosownie do przepisu art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i odpowiednio od dochodów z umów cywilno - prawnych, stosownie do przepisów art. 41 ust. 1 tej ustawy. Ponadto Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zwoleniu pragnie jeszcze raz podkreślić, iż zwolnienie zawarte w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy wyłącznie dochodów osób fizycznych finansowanych ze środków przedakcesyjnych (np. SAPARD, ISPA, PHARE), nie zaś z funduszy strukturalnych czy też z Funduszu Spójności, gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.

Mając powyższe na uwadze biorąc pod uwagę przedstawione dodatkowe materiały dotyczące kserokopii umowy w ramach ZPORR i umowy w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich oraz , kserokopii umowy o pracę, kserokopii wydruku operacji bankowych, kserokopii umów dotyczących rachunku pomocniczego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zwoleniu nie podziela stanowiska wnioskującego w tej sprawie, postanawiając jak na wstępie.Powyższe stanowisko zostało potwierdzono w wyjaśnieniu Ministra Finansów zawartym w piśmie znak DD-6-8213-8/06/DZ/412 z dnia 30.08.2006r.Powyższa interpretacja:- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji przez organ odwoławczy.

Pouczenie
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zwoleniu w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia o czym stanowi art236 §2,pkt1 Ordynacji podatkowej)


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika