Czy otrzymanie decyzji organów celnych określających należności celne oraz podatek od towarów i (...)

Czy otrzymanie decyzji organów celnych określających należności celne oraz podatek od towarów i usług w nowej, wyższej wysokości nie pozbawia Spółkę, mimo przeprowadzenia kontroli w sprawie, możliwości odliczenia podatku naliczonego (różnicy między kwotą podatku wynikającą z decyzji a uprzednio odliczoną na podstawie SAD-u) w deklaracji VAT-7 za okres otrzymania tej decyzji lub w rozliczeniu za miesiąc następny. Zdaniem Strony w opisanej sytuacji nie ma zastosowania art. 81b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr. 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Porady prawne

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż u Strony w 2005r. została przeprowadzona kontrola skarbowa w zakresie zgodności z prawem przywozu towarów dopuszczonych do obrotu na polskim obszarze celnym lub mających inne przeznaczenie celne, rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowości obliczania i wpłacania podatków stanowiących dochód budżetu państwa od towarów sprowadzonych z zagranicy w okresie od 01.01.2003 do 30.04.2004 r. W wyniku kontroli ustalono, iż w przypadku niektórych towarów ich wartość celna została zaniżona, co skutkowało wszczęciem postępowań celnych i podatkowych przez organy celne w zakresie wymiaru cła oraz podatku od towarów i usług. W ich wyniku organy celne wydały decyzje, w których określona została prawidłowa, wyższa wartość celna sprowadzanych towarów, a co za tym idzie wyższe zobowiązanie celne oraz kwota należnego podatku od towarów i usług.

W związku z tym Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, iż otrzymanie w opisanej sytuacji decyzji organów celnych określających należności celne oraz podatek od towarów i usług w nowej, wyższej wysokości nie pozbawia Jej, mimo przeprowadzenia kontroli w sprawie, możliwości odliczenia podatku naliczonego (różnicy między kwotą podatku wynikającą z decyzji a uprzednio odliczoną na podstawie SAD-u) w deklaracji VAT-7 za okres otrzymania tej decyzji lub w rozliczeniu za miesiąc następny. Zdaniem Strony w opisanej sytuacji nie ma zastosowania art. 81b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Co się tyczy prawa do korygowania rozliczenia dla podatku od towarów i usług po postępowaniu kontrolnym to należy zauważyć, iż na podstawie art. 81 b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tj. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) uprawnienie do skorygowania deklaracji:1)ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej - w zakresie objętym postępowaniem lub kontrolą,2)przysługuje nadal po zakończeniu:a) kontroli podatkowej b) postępowania podatkowego - w zakresie nieobjętym decyzją określajacą wysokość zobowiazania podatkowego. Zgodnie z § 3 ww. artykułu § 1 pkt 2 lit. a nie stosuje się w zakresie podatku od towarów i usług. Z ww. przepisów wynika, iż podatnik traci prawo do dokonania korekty rozliczenia (deklaracji) podatku od towarów i usług w przypadku, gdy została u niego przeprowadzona kontrola podatkowa w tym zakresie, która wykazała nieprawidłowości. Natomiast jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, zakres przerowadzonej u Strony kontroli obejmował rzetelność deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowość obliczania i wpłacania podatków stanowiących dochód budżetu państwa od towarów sprowadzonych z zagranicy w okresie od 01.01.2003 r. do 30.04.2004 r.
Przede wszystkim należy jednak wskazać, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do ust. 2 pkt 2 ww. artykułu kwotę podatku naliczonego stanowi w przypadku importu towarów suma kwot podatku wynikająca z dokumentów celnych. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w myśl ust. 10 tego artykułu w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał dokument celny.
Jeżeli organ celny stwierdzi, że w zgłoszeniu celnym kwota podatku została wykazana nieprawidłowo to, zgodnie z art. 33 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, wydaje decyzję określającą podatek w prawidłowej wysokości. Może przy tym określić kwotę podatku w decyzji dotyczącej należności celnych. W takim przypadku stosownie do art. 37 ust. 1 ww. ustawy podatnik jest zobowiązany zapłacić różnicę między podatkiem wynikającym z decyzji, o której wyżej mowa, a podatkiem pobranym przez ten organ w terminie 10 dni, licząc od dnia jej doręczenia.
Jak wynika zaś wprost z brzmienia ust. 2 tego artykułu różnica, o której wyżej mowa, dotycząca podatku stanowi podatek naliczony w rozumieniu art. 86 ust. 2. Cytowany przepis jako lex specialis stanowi więc samoistną podstawę do potraktowania przedmiotowej różnicy podatku jako podatku naliczonego i - w przypadku spełnienia warunków, od których uzależnione zostało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony - jego odliczenia, zgodnie z art. 86 ust. 10 i 11 ustawy, w rozliczeniu podatku od towarów i usług za okres, w którym podatnik otrzymał decyzję organu celnego, lub w rozliczeniu za następny okres. A więc w rozliczeniu za okres inny aniżeli objęty kontrolą.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika