Czy w świetle przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia (...)

Czy w świetle przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia wypłacane przez Uczelnię, których koszty płac pokrywane są ze środków UE, podlegają zwolnieniu z podatku, a fakt realizacji przez pracownika czy też osobę zatrudniona na podstawie umów cywilnoprawnych w całości czy w części projektów finansowanych ze środków UE upoważnia Uczelnię do odpowiednio pełnego lub częściowego zaniechania poboru zaliczki na podatek dochodowy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Uczelnia realizuje projekty badawcze finansowane ze środków VI Programu Ramowego uchwalone decyzją nr 1513/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej z dnia 27.06.2002r. na rzecz badań naukowych. W okresie od 2002 do chwili obecnej Uczelnia realizowała/realizuje następujące projekty: SAFE, INEQ, CSR, ?next steps in information society services in the new member states?, ?Leonardo da Vinci?.

Ze środków otrzymanych na finansowanie wymienionych projektów pokrywane są w pełni koszty wynagrodzeń pracowników biorących udział w realizacji tych projektów. W ramach projektu SAFE Uczelnia wypłaca stypendium doktoranckie.

Porady prawne

Projekty te realizowane są przez pracowników etatowych ? zatrudnionych na podstawie umów o pracę oraz przez osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych (umowa o dzieło czy umowa zlecenia). Osoby te mają sporządzane miesięczne karty pracy dokumentujące liczbę godzin przepracowanych nad poszczególnymi projektami. Uczelnia odprowadzała oraz odprowadza nadal od pracowników biorących udział w projektach miesięczne zaliczki na podatek dochodowy na ogólnych zasadach. Zaś od kwoty stypendium doktoranckiego nie jest odprowadzany podatek.

W związku z powyższym stanem faktycznym Uczelnia stoi na stanowisku, iż w świetle przepisy art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia wypłacane przez Uczelnię, których koszty płac pokrywane są ze środków UE, podlegają zwolnieniu z podatku, a fakt realizacji przez pracownika czy też osobę zatrudniona na podstawie umów cywilnoprawnych w całości czy w części projektów finansowanych ze środków UE upoważnia Uczelnię do odpowiednio pełnego lub częściowego zaniechania poboru zaliczki na podatek dochodowy.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego nie podziela stanowiska Uczelni i wyjaśnia.

Art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000r. poz. 176 ze zm.) stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a)pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b)podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest bezpośrednie realizowanie celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Jak wynika z przedstawionego przez Uczelnię stanu faktycznego projekty są i były realizowane przez Uczelnię. Wynika z tego, że to Uczelnia jest odpowiedzialna za podejmowane decyzje, rozdysponowanie środków oraz w konsekwencji realizację celu programu, jak również to ona otrzymuje środki z tej pomocy. W związku z tym to Uczelnia jest beneficjentem pomocy i nie zmienia tego fakt, iż w ramach tej pomocy otrzymuje ona refundację części wydatków poniesionych na wypłacone wynagrodzenia. W przedmiotowej sytuacji zastosowanie ma wyłączenie z ww. zwolnienia wskazane w punkcie b, który stanowi, iż zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Jeśli stypendium doktoranckie o którym mowa we wniosku spełnia powyższe wymagania to korzysta ono ze zwolnienia. W przeciwnym razie podlega ono opodatkowaniu, gdyż do niego także nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy.

Reasumując, w przedstawionym przez Uczelnię stanie faktycznym brak jest podstaw do zastosowania zwolnienia zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym na Uczelni z tytułu dokonywania wypłat wynagrodzeń będą ciążyły obowiązki płatnika określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika