Czy pomoc finansowa na działalność polegającą na zbieraniu zwłok zwierzęcych i ich transporcie (...)

Czy pomoc finansowa na działalność polegającą na zbieraniu zwłok zwierzęcych i ich transporcie do zakładu przetwarzającego, otrzymana od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zgodnie z umową między Spółką a ARiMR, podlega zwolnieniu od podatku w myśl art. 17 pkt 14b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej w piśmie z dnia 2 marca 2006 r. (z datą wpływu do tutejszego Urzędu w dniu 7 marca 2006 r.)

p o s t a n a w i a

Porady prawne

uznać stanowisko Spółki za prawidłowe - o ile środki przeznaczone na pomoc finansową nie pochodzą ze środków budżetowych.

U Z A S A D N I E N I E

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka ma podpisaną umowę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z siedzibą w Warszawie na pomoc finansową w zakresie prowadzenia działalności polegającej na zbieraniu zwłok zwierzęcych i ich transporcie do najbliższego zakładu przetwarzającego. Spółka po zakończeniu każdego miesiąca, na podstawie złożonych udokumentowanych kalkulacji kosztu odbioru sztuk, otrzymuje z Agencji pomoc finansową.

W związku z przedstawionym powyżej stanem faktycznym Spółka wnosi o udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy otrzymana od ARiMR pomoc finansowa podlega zwolnieniu od podatku od osób prawnych zgodnie z art. 17 pkt 14b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Spółki otrzymana pomoc finansowa nie podlega zwolnieniu od podatku od osób prawnych.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 08.05.2006 r. Spółka informuje, że korzystając ze strony internetowej www.arimr.gov.pl uzyskała informacje, iż ARiMR jest instytucją rządową i zajmuje się wdrażaniem instrumentów współfinansowanych z budżetu Unii Europejskiej oraz udziela pomocy ze środków krajowych. Poza tym w komunikacie Rzecznika Prasowego ARiMR oraz umowie zawartej pomiędzy Spółką a ARiMR Warszawa nie jest powiedziane, czy pomoc finansowa otrzymana przez Spółkę pochodzi ze środków budżetu państwa.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego po zapoznaniu się z przedstawionymi okolicznościami informuje, co następuje:

Stosownie do przepisu art. 17 ust. 1 pkt 14b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) - dalej updop - wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. Powyższy przepis został uchylony przez art. 1 pkt 13 lit. a) tiret pierwsze ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1957) zmieniającej ustawę z dniem 1 stycznia 2004 r. Ustawą z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 254, poz. 2533) zmieniono ust. 1, 2 i 5 w art. 5 w/w ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. Zgodnie z nowymi regulacjami zwolnienie, o którym mowa w pkt 14b, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003 r. stosuje się do dnia 31 grudnia 2006 r. w zakresie i na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2003 r.

Ustawą z dnia 29 grudnia 1993 r. o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 264 ze zm.) została utworzona Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa - dalej ARiMR - która jest państwową osobą prawną. Zgodnie z § 23c ust. 1 i 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 stycznia 1996 r. w sprawie szczegółowych kierunków działań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz sposobów ich realizacji (Dz. U. Nr 16, poz. 82 ze zm.) Agencja może udzielać pomocy finansowej podmiotom zajmującym się:

1. zbieraniem lub przetwarzaniem na mączkę zwłok zwierzęcych: bydła, owiec, kóz i świń,

2. transportem lub spalaniem mączki, o której mowa w pkt 1.

Powyższa pomoc udzielana jest na podstawie umów zawieranych przez Agencję z podmiotami, które złożą w Agencji wnioski o jej udzielenie, zawierające informacje dotyczące w szczególności określenia przewidywanych kosztów związanych z wykonywaniem działalności, o której mowa powyżej oraz wysokość wnioskowanej pomocy. Umowy zawierane przez ARiMR z wybranymi podmiotami określają w szczególności: wysokość pomocy finansowej, z tym że nie może ona przekroczyć 98% kwoty kosztów związanych z wykonywaniem działalności, o której mowa powyżej oraz zasady rozliczenia otrzymanej pomocy finansowej. Prezes Agencji przedstawia do akceptacji ministrowi właściwemu do spraw rolnictwa oraz ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych szczegółowy sposób wyboru podmiotów, którym będzie udzielana pomoc. Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o utworzeniu ARiMR przychodami Agencji są:

1. środki budżetowe określone corocznie w ustawie budżetowej,

2. odsetki od lokat bankowych,

3. środki uzyskane w ramach bezzwrotnej i kredytowej pomocy zagranicznej,

4. inne wpływy.

Biorąc powyższe pod uwagę należy zauważyć, że główną przesłanką zwolnienia od podatku kwoty pomocy jest otrzymanie przez Agencję środków przeznaczonych na ten cel z budżetu państwa.

Agencja natomiast może otrzymywać środki na prowadzenie swoich zadań zarówno z budżetu państwa, jak i innych źródeł (m. in. pomocy zagranicznej).

Spółka w przedstawionym stanie faktycznym nie zawarła informacji z jakiego źródła Agencja czerpie środki na finansowanie pomocy w zakresie prowadzenia działalności polegającej na utylizacji padłych zwierząt. Natomiast z uzupełnienia przedmiotowego wniosku wynika, że Spółka nie posiada takiej wiedzy.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego potwierdza stanowisko Spółki, że otrzymana pomoc finansowa na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 14b nie podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych, o ile środki przeznaczone na ten cel nie pochodzą z budżetu państwa. W sytuacji natomiast wydatkowania tych środków z budżetu państwa należy potraktować otrzymaną pomoc finansową jako podlegającą zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych.

Wobec bowiem braku jednoznacznej informacji o źródle pochodzenie otrzymanej przez Agencję na ten cel kwoty, interpretacja udzielona jest wariantowo.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanowił jak w sentencji.

Jednocześnie tutejszy organ podatkowy informuje, że przedmiotem interpretacji jest stan faktyczny zawarty w zapytaniu oraz stanowisko Spółki w sprawie, natomiast załączniki do wniosku nie podlegają analizie.Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego i faktycznego przedstawionego przez Pytającego. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę zakresu praw i obowiązków Podatnika.

Zgodnie z treścią art. 14 b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 5 w/w ustawy.

Na podstawie art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 PLN (ustawa z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej - t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika