Czy usługi świadczone przez Podatnika na rzecz jej klienta mającego siedzibę poza terytorium Unii (...)

Czy usługi świadczone przez Podatnika na rzecz jej klienta mającego siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej stanowią usługi przetwarzania danych i dostarczania infromacji w rozumieniu art. 27 ust. 4 ustawy o VAT i w związku z powyższym pozostają poza zakresem opodatkowania VAT w Polsce jako usługi, których miejscem świadczenia jest miejsce gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania?


Na podstawie art.14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w związku z wnioskiem Spółki z dnia 13.05.2005 r. (data wpływu 18.05.2005 r.), uzupełnionym w dniu 29.06.2005 r., w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego, postanawia uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.


UZASADNIENIE

Porady prawne


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka zawarła umowę ze spółką mającą siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej 'o świadczenie usług rezerwacji biletów podróży'. Na bazie tej umowy Podatnik dokonuje analizy dostępnych wariantów podróży służbowych pracowników swojego klienta oraz określa dogodne i optymalne pod względem kosztów opcje podróży. Zgromadzone informacje przekazywane są drogą elektroniczną kontrahentowi. Na świadczone usługi składa się w szczególności gromadzenie i analiza danych uzyskanych ze zgłoszeń złożonych przez pracowników i przedstawicieli klienta, badanie dostępnych możliwości organizacji podróży dla podróżujących pracowników klienta oferowanych przez dostawców usług komunikacyjnych, za pośrednictwem systemu rezerwacji komputerowej Sabre, analiza dostępnych połączeń lotniczych oraz ustalanie i wybór najdogodniejszych oraz najtańszych możliwości przelotu dla podróżujących pracowników klienta przy pomocy narzędzia 'samodzielna rezerwacja', ustalanie możliwości wynajęcia samochodów i zakwaterowania w hotelach oraz dokonywanie odpowiednich rezerwacji, zapewnienie kontroli jakości procesu rezerwacji. Wnioskodawca podkreśla, iż zbiera i analizuje zgłoszenia pracowników i przedstawicieli klienta dotyczące podróży służbowych oraz wyszukuje informacje na temat istniejących w danym okresie ofert przewoźników. Następnie za pomocą zaprojektowanych w tym celu narzędzi informatycznych przetwarza zgromadzone dane i przy uwzględnieniu wymogów określonych w zgłoszeniach identyfikuje optymalne w danych okolicznościach opcje podróży. Stanowiąca wynik tego procesu końcowa informacja dostarczana jest klientowi. Istotę działań i usług świadczonych przez Spółkę w ramach ww. umowy stanowi opracowywanie uprzednio zgromadzonych danych zgodnie z potrzebami kontrahenta i dostarczanie rezultatu tych prac w uzgodnionym formacie w celu umożliwienia klientowi podjęcia decyzji dotyczącej wyboru wariantu podróży służbowych. Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż miejscem świadczenia usług, które wykonuje na rzecz klienta mającego siedzibę na terytorium państwa trzeciego, jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Urzędu stwierdza, co następuje:

Stosownie do treści art. 27 ust. 3 pkt 1 i ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) o podatku od towarów i usług (dalej ustawa) za miejsce świadczenia (a zarazem opodatkowania) usług przetwarzania danych i dostarczania informacji wykonywanych na rzecz osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, uznaje się miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Naczelnik Urzędu podziela zdanie Wnioskodawcy, iż świadczone przez Spółkę usługi - w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, należy uznać za usługi przetwarzania danych i dostarczania informacji. Czynności Podatnika polegają na zebraniu i przeanalizowaniu zgłoszeń klienta, wyszukaniu informacji na temat istniejących w danym okresie ofert przewoźników. Zgromadzone w ten sposób dane są przetwarzane tak, aby możliwe było wybranie optymalnych opcji podróży (zgodnych z preferencjami kontrahenta). Wynikiem tych działań jest gotowa informacja, umożliwiająca dokonanie wyboru wariantu podróży służbowych, lotu, następnie jego rezerwacji bezpośrednio przez klienta bądź Spółkę. Ponadto - jak wynika z pisma Podatnika - mogą wystąpić sytuacje, w których rezerwacja nie zostanie dokonana, a mimo wszystko z tytułu świadczonej usługi Wnioskodawcy będzie przysługiwało wynagrodzenie. Zdaniem Naczelnika Urzędu wykonywane przez Podatnika usługi, w ramach zawartej umowy, należy traktować jako kompleksową, jednorodną usługę, o której charakterze decyduje świadczenie główne, zatem jako - przetwarzanie danych i dostarczanie informacji.

W świetle powyższego w sytuacji, w której Spółka świadczy, na rzecz podmiotu posiadającego siedzibę poza terytorium Wspólnoty - usługi o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy, to miejsce ich świadczenia powinno zostać ustalone w oparciu o zasadę wynikającą z wyżej cytowanego przepisu art. 27 ust. 3 pkt 1 ustawy, co w konsekwencji spowoduje, iż przedmiotowe czynności nie będą podlegały opodatkowaniu na terytorium Polski.

Z tych też względów Naczelnik Urzędu postanowił jak na wstępie.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika