Zagadnienie, o rozstrzygnięcie którego zwraca się Spółka, dotyczy ustalenia miejsca świadczenia (...)

Zagadnienie, o rozstrzygnięcie którego zwraca się Spółka, dotyczy ustalenia miejsca świadczenia ww. usługi. Spółka stoi na stanowisku, że zastosowanie powinny mieć zasady ogólne określające miejsce wykonania usługi w miejscu siedziby usługodawcy. Co za tym idzie polski podatnik nie powinien wykazać podatku VAT od importu usług.

W odpowiedzi na zapytanie sformułowane we wniosku z dnia 28 listopada 2006r.(data wpływu do tutejszego Urzędu 29.11.2006r.), dotyczące stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r., Nr 54, poz. 535 ze zm.), działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r., nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie

postanawia

uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe

Porady prawne

UZASADNIENIE

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka świadczy usługi związane z badaniami klinicznymi leków, zatrudniając przy tym wysokiej klasy specjalistów. W celu zatrudnienia odpowiednich pracowników Spółka zawiera umowy z profesjonalnymi podmiotami świadczącymi usługi rekrutacyjne, polegające na wyszukiwaniu wykwalifikowanego personelu. Spółka zawarła tego typu umowę między innymi ze spółką mającą siedzibę w Londynie. Na fakturze wystawionej z tytułu świadczenia, ww. usługi brytyjski podatnik (na fakturze widnieje brytyjski numer identyfikacyjny VAT wystawcy) nie wykazał kwoty podatku od wartości dodanej.

Zagadnienie, o rozstrzygnięcie którego zwraca się Spółka, dotyczy ustalenia miejsca świadczenia ww. usługi. Spółka stoi na stanowisku, że zastosowanie powinny mieć zasady ogólne określające miejsce wykonania usługi w miejscu siedziby usługodawcy. Co za tym idzie polski podatnik nie powinien wykazać podatku VAT od importu usług.

Odnosząc sie do opisanego stanu faktycznego Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie uzasadnia swoje stanowisko jak niżej.

Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług przez import usług rozumie się takie świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.Zaś art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Przepisów art. 17 ust. 1 pkt 4 nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem świadczenia usług określonych w art. 27 ust. 3 lub art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 - art. 17 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. W myśl art. 27 ust. 1 ww. ustawy miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania. Jednak w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4 wspomnianego artykułu, są świadczone na rzecz:1) osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub2) podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługęmiejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania ? art. 27 ust.

3 ustawy o podatku od towarów i usług. W obliczu powyższego należy stwierdzić, iż Spółka zobowiązana jest do wykazania kwoty podatku należnego z tytułu importu usług w przypadku, gdy miejscem świadczenia usług przez nią nabywanych jest Polska. Takie szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług obowiązują w przypadku niektórych wymienionych w art. 27 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług usług niematerialnych. Przedmiotowe usługi rekrutacji, które świadczone są przez kontrahenta brytyjskiego na rzecz Spółki umieszczone są w Polskiej Klasyfikacji Towarów i Usług w dziale 74 usług związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, w grupowaniu usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu oraz usług świadczonych przez jednoosobowe podmioty gospodarcze prowadzące działalność gospodarczą wyłącznie na rzecz jednego podmiotu (PKWiU 74.5). Wskazany przez Spółkę symbol PKWiU 74.50.1 klasyfikuje je jako usługi wyszukiwania osób i miejsc pracy. Usługi rekrutacji świadczone przez brytyjskiego kontrahenta Spółki polegają na wyszukiwaniu odpowiednich osób będących wysokiej klasy specjalistami w dziedzinie badań klinicznych leków. Celem tej rekrutacji jest zatrudnienie przez Spółkę osób, które spełniają jej wymagania. Tak więc usługa świadczona przez brytyjskiego kontrahenta polega na dostarczeniu Spółce osób, które w przyszłości będą jej pracownikami (personelem zatrudnionym w Spółce). Przyjmując taką definicję przedmiotowych usług należy stwierdzić, iż kwalifikują się one do wskazanych w art. 27 ust. 4 pkt 5 usług dostarczania (oddelegowania) personelu.Jednocześnie z uwagi na fakt, iż ww. przepis art. 27 ust. 4 pkt 5 ustawy określając, iż usługi dostarczania (oddelegowania) personelu podlegają opodatkowaniu w kraju siedziby usługobiorcy nie odwołuje się do klasyfikacji statystycznej usługi, należy stwierdzić, iż uznanie opisanej usługi jako usługę dostarczania (oddelegowania) personelu nie zależy od jej klasyfikacji statystycznej lecz od charakteru świadczonej usługi.Tak więc miejscem świadczenia usługi rekrutacji przez kontrahenta brytyjskiego będzie Polska. Co za tym idzie Spółka, jest podatnikiem z tytułu wykonania przedmiotowych usług i jest zobowiązania do wykazania w deklaracji VAT-7 podatku należnego z tytułu importu usług.

Mając na uwadze wskazane wyżej okoliczności, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie orzekł jak powyżej.

Niniejsza interpretacja dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego zawartego we wniosku z zastrzeżeniami wynikającymi z art. 14a, 14b oraz 14c ustawy Ordynacja podatkowa.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika