Czy otrzymane przez Jednostkę środki finansowe z Komisji Europejskiej na realizację projektów w ramach (...)

Czy otrzymane przez Jednostkę środki finansowe z Komisji Europejskiej na realizację projektów w ramach 6. Programu Badań i Rozwoju Technicznego oraz Funduszu Badawczego Węgla i Stali stanowią dochody wolne od podatku dochodowego od osób prawnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Zmiana Interpretacji Indywidualnej


Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Minister Finansów zmienia z urzędu interpretację indywidualną wydaną w dniu 8 października 2008 r. Nr IBPB3/423-530/08/CzP przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w ten sposób, że stwierdza, iż stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania środków finansowych otrzymanych z Komisji Europejskiej na realizację europejskich projektów badawczych ? jest prawidłowe.

Porady prawne


Uzasadnienie


Wniosek z dnia 25 czerwca 2008 r. Wnioskodawcy o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczył podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania środków finansowych otrzymanych z Komisji Europejskiej na realizację europejskich projektów badawczych. W dniu 30 września 2008 r. Wnioskodawca uzupełnił powyższy wniosek poprzez podanie dat otrzymania pomocy z Komisji Europejskiej


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest jednostką badawczo-rozwojową, która realizuje lub zakończyła realizację europejskich projektów badawczych w ramach dwóch programów: 6 Program Ramowy Badań i Rozwoju Technicznego (6.PR) oraz Fundusz Badawczy Węgla i Stali (FBWiS).Realizacja i finansowanie projektów (6.PR) i (FBWiS), wynika bezpośrednio z kontraktów podpisywanych z Komisją Europejską, w których Wnioskodawca jest bezpośrednim beneficjentem pomocy. Środki na sfinansowanie kosztów realizowanych projektów przekazywane są do Wnioskodawcy bezpośrednio z Komisji Europejskiej lub za pośrednictwem koordynatorów projektów.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


?Czy otrzymane przez Wnioskodawcę środki finansowe z Komisji Europejskiej na realizację projektów w ramach 6. Programu Badań i Rozwoju Technicznego oraz Funduszu Badawczego Węgla i Stali stanowią dochody wolne od podatku dochodowego w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...?


Zdaniem Wnioskodawcy uzyskane z Komisji Europejskiej środki finansowe na realizację projektów 6. Programu Badań i Rozwoju Technicznego oraz Funduszu Badawczego Węgla i Stali pochodzą od organizacji międzynarodowej, ze środków bezzwrotnej pomocy, przyznanych na podstawie bezpośredniej umowy zawartej z Komisją Europejską i przekazanych za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy otrzymane z Komisji Europejskiej dotacje na realizację projektów (6.PR) i (FBWiS), spełniają kryteria dochodu wolnego od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


W wydanej interpretacji indywidualnej, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, nie zgodził się z Wnioskodawcą. Opisując stan faktyczny objęty interpretacją indywidualną, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wskazał, że dofinansowanie otrzymane przez Wnioskodawcę dotyczące projektów rozpoczętych w latach 2004-2006 nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego i stanowi dla niego przychód podatkowy, wydatki zaś poniesione w związku z uzyskaniem tego przychodu będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Natomiast dofinansowanie otrzymane w latach 2007-2010 korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy. Jednakże w myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy.

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa z dnia 26 listopada 2009 r. Nr IBPBI/2/423W-99/08/CzP uznał, że z uwagi na niezachowanie przez organ podatkowy terminu, do wydania interpretacji indywidualnej, w obrocie prawnym znajduje się tzw. ?milcząca? interpretacja przepisów prawa podatkowego odpowiadająca stanowisku wnioskodawcy.


W związku z powyższym Minister Finansów zważył, co następuje.


Zgodnie z art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, Minister Finansów może, z urzędu, zmienić ją w dowolnym czasie.

Naczelny Sąd Administracyjny w dniu 14 grudnia 2009 r. podjął uchwałę o następującej treści: ?w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 lipca 2007 r. pojęcie ?niewydanie interpretacji? użyte w art. 14o § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), nie oznacza braku jej doręczenia w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku, o którym mowa w art. 14d powołanej ustawy.? (sygn. II FPS 7/09 ? Uchwała I NSA).

Wobec tego, w odpowiedzi Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 26 listopada 2008 r. Nr IBPBI/2/423W-99/08/CzP na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, błędnie poinformowano podatnika o tym, że doszło do wydania tzw. ?milczącej interpretacji?. Interpretacja indywidualna z dnia 8 października 2008 r. Nr IBPB3/423-530/08/CzP wydana została bowiem w terminie 3 miesięcy licząc od dnia otrzymania wniosku, z uwzględnieniem okresu wyznaczonego do uszczegółowienia stanu faktycznego przez Wnioskodawcę.

W związku z zaistniałym stanem prawnym, w ocenie Ministra Finansów, stanowiska Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 8 października 2008 r., Nr ITPB3/423-530/08/CzP, nie można uznać za prawidłowe.

Zgodne z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r.

), wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Wolne od podatku są dochody podatników pochodzące ze środków pomocowych uzyskane albo od wymienionych podmiotów zagranicznych albo od tych podmiotów, ale za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz tych, którym ta pomoc ma służyć.

Podatnik ażeby mógł mieć prawo do tego zwolnienia przedmiotowego powinien jednocześnie spełniać dwa warunki. Pierwszy ? uzyskać środki od wskazanego w przepisie podmiotu zagranicznego, bezpośrednio lub za pośrednictwem krajowego podmiotu lub podmiotów upoważnionych do ich rozdzielania. Drugi- środki te muszą stanowić bezzwrotną pomoc zagraniczną.

W przedstawionym stanie faktycznym nie mamy doczynienia z sytuacją, do której mogłyby mieć zastosowanie rozwiązania zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W szczególności nie mamy doczynienia z brakiem zwolnienia od podatku dochodowego od otrzymanego przez Wnioskodawcę dofinansowania dotyczącego projektów rozpoczętych w latach 2004-2006. Otrzymywane przez Wnioskodawcę dofinansowania bezpośrednio z Komisji Europejskiej w ramach ?6. Programu Ramowego Badań i Rozwoju Technicznego? oraz ?Funduszu Badawczego Węgla i Stali? podlegają w całości zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przyznane środki finansowe nie pochodzą bowiem z funduszy strukturalnych, do których przepis ten w latach 2004-2006 nie miał zastosowania.

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych (obowiązującej do dnia 31 grudnia 2009 r.), oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206).


Zmiana interpretacji indywidualnej dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienionej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą zmianę interpretacji przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał zmianę interpretacji indywidualnej w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa stosownie do zapisu art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. ? Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 tej ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika