Jaka część dotacji otrzymanej ze środków współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego (...)

Jaka część dotacji otrzymanej ze środków współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa będzie podlegała zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych i czy dobra zakupione z tych środków będą stanowiły koszt uzyskania przychodów?

Działając na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku ? Ordynacja podatkowa (j. t. w Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 20.02.2006r. (data wpływu 22.02.2006r.), uzupełnionego w dniu 14.03.2006r. Pani X zam. Gdańsk o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku

postanawia

uznać stanowisko przedstawione w złożonym wniosku za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Powołanym w sentencji wnioskiem z dnia 22.02.2006r. Podatniczka wystąpiła do tutejszego organu podatkowego w trybie przepisów art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Zapytanie dotyczy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych otrzymanej dotacji ze środków współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego i Budżetu Państwa na realizację projektu w ramach Priorytetu 2 oraz księgowania przychodów i wydatków związanych z realizacją tego projektu w ewidencji księgowej prowadzonej działalności gospodarczej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że:

Podatniczka wykonuje pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie nauczania języków obcych pod nazwą ....... Dla potrzeb wykonywanej działalności gospodarczej prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów.

W dniu 23.01.2006r. Podatniczka jako ?Beneficjent? podpisała z Samorządem Województwa Pomorskiego umowę na realizację projektu w ramach Priorytetu 2 ? Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 ? 2006. Samorząd Województwa, jako ?Instytucja Wdrażająca?, przyznał Podatniczce, zwanej w umowie ?Beneficjentem?, na realizację powyższego projektu dofinansowanie w formie dotacji na pokrycie całkowitych wydatków związanych z realizacją projektu.

Dotacja przeznaczona jest na naukę języka angielskiego 50 osób z terenu Starogardu Gdańskiego.

W ramach programu został zakupiony sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem do nauki języka angielskiego. Jak wynika z harmonogramu rzeczowo-finansowego realizacji projektu, stanowiącego załącznik do wniosku o dofinansowanie projektu ze środków EFS, planowane wydatki na zakup pojedynczego komputera wraz z oprogramowaniem nie przekroczą 3.500,00 zł. Zgodnie z oświadczeniem Podatniczki, komputery nie stanowią środków trwałych i nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności poza projektem.

Dofinansowanie obejmuje również wynagrodzenie Podatniczki, która pełni funkcję koordynatora projektu.

Według założeń programowych wdrażanych przez Wojewódzki Urząd Pracy 75% dofinansowania pochodzi z Unii Europejskiej natomiast 25% z Budżetu Państwa.

Zdaniem Strony w powyższej sprawie będzie miał zastosowanie przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wywołujący skutki podatkowe w postaci obowiązku ujęcia po stronie przychodów opodatkowanych 25% pełnej kwoty dotacji przeznaczonej na naukę języka angielskiego oraz 25% wynagrodzenia koordynatora - jako przychodu z działalności gospodarczej; pozostała część, czyli 75% stanowiłaby przychód nie opodatkowany. Również koszty uzyskania przychodu stanowiłoby tylko 25% wszystkich poniesionych wydatków, natomiast sprzęt komputerowy w ocenie podatnika nie stanowiłby kosztu uzyskania przychodu w żadnej części.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t.: Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a ? 22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca ? bez względu na rodzaj umowy ? wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z zapisu powyższego wynika, że zwolnienie od podatku ma zastosowanie tylko wtedy, gdy spełnione są dwie przesłanki, tj. środki pieniężne pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych oraz podatnik bezpośrednio realizuje cel programu sfinansowanego z w/w środków.

Odnosząc powyższe uregulowania do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wskazać należy, iż otrzymane przez Podatniczkę dofinansowanie stanowi dla niej przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w tej części, w której nie jest ono wypłacane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Przychody te nie są objęte zwolnieniem od podatku dochodowego w żadnej części, bowiem w całości pochodzą ze źródeł krajowych.

Dotacje otrzymywane transzami przez Beneficjenta finansowane są przez jednostki samorządu terytorialnego z pożyczek zaciąganych na prefinansowanie projektów zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych i wydanym na podstawie tej ustawy rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 13 września 2004 roku w sprawie przekazywania i zwrotu środków na prefinansowanie Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (Dz. U. Nr 208, poz. 2123). Dopiero po udokumentowaniu przez Beneficjenta wydatkowania uzyskanych środków możliwe jest wnioskowanie do Komisji Europejskiej przez odpowiednie instytucje o zwrot określonej części wydatkowanych kwot. W związku z takim sposobem dokonywania finansowania projektu Beneficjent nie jest zaangażowany w proces rozliczeń finansowych z Unią Europejską.

W konsekwencji przychody z tytułu przedmiotowych dotacji i pokryte z tych przychodów wydatki winny być ewidencjonowane w prowadzonej dla celów wykonywanej działalności gospodarczej podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Odmiennie przedstawiałaby się sytuacja w przypadku sfinansowania z otrzymanej dotacji nabycia środków trwałych.

Z zapisu art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie środków trwałych.

Zgodnie z treścią art. 22 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23.?

W myśl art. 22a ust. 1 ww. ustawy ?amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

  1. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
  2. maszyny, urządzenia i środki transportu,
  3. inne przedmioty
  • o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane środkami trwałymi.?

Natomiast z treści art. 23 ust. 1 pkt 45 powoływanej ustawy wynika, że nie stanowią kosztów uzyskania przychodów odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywane, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Zatem jeśli Podatnik przeznaczy otrzymaną dotację na zakup środków trwałych, wydatki poniesione na ich nabycie, jak również dokonywane odpisy amortyzacyjne nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów, gdyż faktycznie poprzez wypłatę dotacji zostały Podatnikowi zwrócone

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że stanowisko zajęte przez Podatniczkę w powołanym na wstępie wniosku co do stosowania w przedmiotowej sprawie przepisów prawa podatkowego jest nieprawidłowe.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika