Zastosowanie zwolnienia od podatku VAT przy świadczeniu usług transportu medycznego i zabezpieczeń (...)

Zastosowanie zwolnienia od podatku VAT przy świadczeniu usług transportu medycznego i zabezpieczeń medycznych (PKWiU 85.14).

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana S. przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2009r. (data wpływu 12 lutego 2009r.), uzupełnionym pismami z dnia 7 kwietnia 2009r. (data wpływu 14 kwietnia 2009r.), z dnia 24 kwietnia 2009r. oraz z dnia 28 kwietnia 2009r. (data wpływu 5 maja 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT przy świadczeniu usług transportu medycznego i zabezpieczeń medycznych ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2009r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismami z dnia 7 kwietnia 2009r. oraz z dnia 24 kwietnia 2009r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT przy świadczeniu usług transportu medycznego i zabezpieczeń medycznych.

Wniosek został uzupełniony także pismem z dnia 28 kwietnia 2009r. (data wpływu 5 maja 2009r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 20 kwietnia 2009r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług transportu medycznego. Usługi polegają na przewozie osób chorych karetką wraz z zespołem medycznym (bądź bez zespołu) pomiędzy przychodniami, szpitalami, poradniami czy też do domu pacjenta ? na zlecenie tych instytucji lub na zlecenie pacjentów. Jeżeli transport realizowany jest bez zespołu medycznego, to kierowcą jest ratownik medyczny lub pielęgniarz.

Wnioskodawca świadczy też usługi polegające na zabezpieczeniu medycznym różnego rodzaju imprez masowych. W zależności od rodzaju zlecenia w transporcie uczestniczą zespoły medyczne w różnym składzie (kierowca, ratownicy, lekarz, pielęgniarka). Karetka wyposażona jest zgodnie z obowiązującymi przepisami i spełnia wymogi karetki pogotowia ratunkowego. Według klasyfikacji urzędu statystycznego ? usługi świadczone przez Wnioskodawcę mieszczą się w grupowaniu PKWiU 85.14.14-00.00 ?Usługi ambulatoriów wypadkowych? oraz 85.14 ?Usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego, pozostałe?.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że jest podatnikiem podatku VAT czynnym z tytułu wcześniej prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie handlu pojazdami samochodowymi od dnia 5 października 2001r.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę, o których mowa we wniosku są usługami wykonywanymi odpłatnie.

Wnioskodawca świadczy usługi w następującym zakresie: 85.14.14-00.00 ? usługi w zakresie pogotowia ratunkowego oraz 85.14.18 ? 00.00 ? usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane. Przedmiotowej klasyfikacji Wnioskodawca dokonał samodzielnie.

Usługi są świadczone na rzecz publicznych i niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz na rzecz osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi transportu medycznego i sanitarnego oraz zabezpieczeń medycznych korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług jako usługi wymienione w poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy o VAT, czy też podlegają opodatkowaniu według stawki 7%...

Zdaniem Wnioskodawcy świadczone usługi mają na celu przede wszystkim zapewnienie ochrony zdrowia poprzez udział personelu medycznego wchodzącego w skład karetki, jako zespół ratownictwa medycznego oraz użycie specjalistycznego sprzętu.

W związku z powyższym usługi te powinni korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W świetle przepisów ustawy stawka podatku od towarów i usług zależy od określenia przedmiotu opodatkowania. Stosownie do art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 tej ustawy, zarówno towary jak i usługi identyfikowane są za pomocą klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Dla prawidłowego określenia stawki podatku od towarów i usług w odniesieniu do czynności, które są usługami w rozumieniu przepisów art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, niezbędne jest zatem ustalenie symbolu PKWiU, gdyż ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Klasyfikacje te służą identyfikacji towarów i usług opodatkowanych stawkami niższymi niż 22% oraz zwolnionych od tego podatku.

Zgodnie z art. 41 ust.

1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast w art. 43 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. Pod poz. 9 tego załącznika wymienione zostały usługi określone symbolem PKWiU ex 85 - Usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

Oznaczenie w załączniku danej grupy ?ex? oznacza, że stawka podatku odnosi się tylko do danej usługi.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, a także przepisy wykonawcze nie wymieniają instytucji (podmiotów), których usługi klasyfikowane do grupowania PKWiU 85 nie są zwolnione od podatku. Wyłączenie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, w poz. 9 załącznika Nr 4, dotyczy wyłącznie usług weterynaryjnych.

Jak wskazuje analiza grupowania statystycznego oznaczonego symbolem PKWiU 85, zakres przedmiotowy usług w zakresie ochrony zdrowia jest szeroki i obejmuje: usługi świadczone przez szpitale, usługi medyczne świadczone przez przychodnie i praktyki lekarskie, usługi stomatologiczne oraz usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego, pozostałe (w tym usługi położnych, pielęgniarek, fizykoterapeutów i innych osób zajmujących się usługami paramedycznymi, usługi pogotowia ratunkowego, usługi świadczone przez laboratoria medyczne oraz usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane).

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług transportu medycznego. Usługi polegają na przewozie osób chorych karetką wraz z zespołem medycznym (bądź bez zespołu) pomiędzy przychodniami, szpitalami, poradniami czy też do domu pacjenta ? na zlecenie tych instytucji lub na zlecenie pacjentów. Jeżeli transport realizowany jest bez zespołu medycznego, to kierowcą jest ratownik medyczny lub pielęgniarz.

Wnioskodawca świadczy też usługi polegające na zabezpieczeniu medycznym różnego rodzaju imprez masowych. W zależności od rodzaju zlecenia w transporcie uczestniczą zespoły medyczne w różnym składzie (kierowca, ratownicy, lekarz, pielęgniarka). Karetka wyposażona jest zgodnie z obowiązującymi przepisami i spełnia wymogi karetki pogotowia ratunkowego. Według klasyfikacji Wnioskodawcy świadczy on usługi w następującym zakresie: 85.14.14-00.00 ? usługi w zakresie pogotowia ratunkowego oraz 85.14.18?00.00 ? usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Podsumowując w oparciu o przestawiony we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy stwierdzić, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi, o ile mieszczą się w PKWiU 85.14.14-00.00 ? usługi w zakresie pogotowia ratunkowego oraz 85.14.18?00.00 ? usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane, to korzystają z przedmiotowego zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy o VAT.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo podkreślić należy, iż kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług wskazanych we wniosku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do dokonywania klasyfikacji statystycznej świadczonych usług, a niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego.

Za prawidłową klasyfikację wyrobu lub usługi jest bowiem odpowiedzialny producent lub dokonujący dostawy towaru bądź świadczący usługę. To właśnie ten podmiot obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług. W przypadku zaistnienia wątpliwości w tym zakresie, należy zwrócić się o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Ponadto zauważa się, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy ? Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.

Natomiast w myśl w art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego stanu faktycznego.

Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego, jest zatem związany wyłącznie opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika