Usługa wymiany wodomierzy wraz z dostawą wodomierzy i części niezbędnych do wykonania usługi podlega (...)

Usługa wymiany wodomierzy wraz z dostawą wodomierzy i części niezbędnych do wykonania usługi podlega opodatkowaniu stawką 7% VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana P., przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2007r. (data wpływu 19 lipca 2007r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 września 2007r. (data wpływu 10 września 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wysokości stawki podatku VAT na usługę wymiany wodomierzy w budynkach mieszkalnych -jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 19 lipca 2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wysokości stawki podatku VAT na usługę wymiany wodomierzy w budynkach mieszkalnych. Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 6 września 2007r. (data wpływu 10 września 2007r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP2/443-10/07-1/EJ z dnia 30 sierpnia 2007r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zawarł umowę ze spółdzielnią mieszkaniową na wymianę wodomierzy w budynkach mieszkalnych (demontaż starych i montaż nowych wraz z ich dostawą). Wnioskodawca wskazał, że nie jest producentem wodomierzy, świadczy tylko usługę wymiany wodomierzy nabytych wcześniej od producentów lub handlowców. Po zakończeniu zadania Podatnik wystawił faktury VAT o treści ?wodomierz z osprzętem i wymianą? i opodatkował sprzedaż stawką VAT 22%. Fakturowania usługi i sprzedaży wodomierzy dokonał w jednej pozycji, przy czym jej wartość obejmowała: cenę sprzedaży wodomierza, części użyte do montażu (np. uszczelki, plomby) oraz wartość wykonanej robocizny. Jednak spółdzielnia mieszkaniowa domaga się skorygowania faktur i zmiany stawki VAT na 7%, powołując się na przepis art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług twierdząc, że wymiana wodomierzy w mieszkaniach zalicza się do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawką powinna być opodatkowana wymiana wodomierzy w obiektach mieszkalnych należących do spółdzielni mieszkaniowej...

Zdaniem Wnioskodawcy wymiany wodomierzy nie zalicza się do robót budowlano-montażowych związanych z montażem instalacji wodno-kanalizacyjnych. Wodomierz jest przyrządem pomiarowym, a jego montaż zaliczyć należy do usług instalowania, napraw i konserwacji przyrządów, aparatów i urządzeń kontrolno - pomiarowych, badawczych i nawigacyjnych ? PKWiU 33.20.9.

W związku z powyższym Podatnik uważa, iż sprzedaż wodomierzy z osprzętem i wymianą należy opodatkować stawką podstawową 22%.W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) do dnia 31 grudnia 2007r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. W myśl ust. 2 tego przepisu przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Na podstawie art. 146 ust. 3 ustawy przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się:

  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazd, zieleń i małą architekturę,
  3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne
    - jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Natomiast przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy, rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Należy zauważyć, iż w treści powołanych wyżej przepisów ustawodawca użył pojęć ?roboty budowlano-montażowe?, ?remonty? oraz ?roboty konserwacyjne?, nie podając konkretnych symboli statystycznych dla tych usług. Taka regulacja oznacza, że obniżona do 7% stawka podatku VAT ma zastosowanie wyłącznie do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, a nie do wszystkich czynności dotyczących samego instalowania różnych towarów w budynkach mieszkalnych.

W świetle powyższego, stwierdzam co następuje:

Świadczenie usług polegających na instalowaniu oraz wymianie urządzeń pomiarowych (np. wodomierzy), konstrukcyjnie związanych z obiektami budownictwa mieszkaniowego, sklasyfikowanych pod symbolem PKOB 111, 112, ex 113, w sytuacji gdy instalowanie tych urządzeń integralnie wiąże je z obiektami budownictwa mieszkaniowego, należy uznać za roboty budowlano ? montażowe dotyczące obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Ponadto należy zaznaczyć, że zastosowanie właściwej stawki podatkowej do świadczonej usługi zależy od tego, co jest przedmiotem umowy cywilno-prawnej. Jeżeli przedmiotem umowy (sprzedaży) jest robota budowlana (budowlano ? montażowa) wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia itp.). Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania ? dla celów podatkowych ? poszczególnych elementów, zawartych w tym wyliczeniu. W takiej sytuacji do pełnej wartości usługi zastosowanie ma jednolita stawka podatku VAT. Podatnicy świadczący usługi jedynie w szczególnych przypadkach mogą osobno rozliczać robociznę, a osobno materiały zużyte przy wykonywaniu danej usługi. Warunkiem koniecznym jest, aby taki sposób rozliczenia wynikał z zawartej umowy cywilno ? prawnej. Wówczas stosuje się stawkę podatku VAT właściwą dla sprzedaży materiałów oraz dla wykonywanej usługi. Zatem podatnik może także w wystawionej fakturze opodatkowywać poszczególne jej pozycje właściwymi stawkami ? o ile, jak już wspomniano, taki sposób rozliczenia wynika z zawartej umowy.

W przedmiotowej sytuacji Wnioskodawca zawarł umowę ze spółdzielnią mieszkaniową na wymianę wodomierzy w budynkach mieszkalnych. Wnioskodawca nie jest producentem wodomierzy. Świadczy tylko usługę wymiany wodomierzy nabytych wcześniej od producentów lub handlowców. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wartość usługi obejmuje: cenę sprzedaży wodomierza, części użytych do montażu (np. uszczelki, plomby) oraz wartość wykonanej robocizny (demontaż starych i montaż nowych wodomierzy). Zawarta umowa nie przewiduje odrębnego fakturowania robocizny i materiałów zużytych przy wykonywaniu montażu wodomierza.

Zatem w przedstawionym stanie faktycznym świadczenie usług wymiany wodomierzy (obejmujących dostarczenie wodomierzy wraz z częściami użytymi do montażu, uszczelki, plomby itp., oraz robociznę) w obiektach budownictwa mieszkaniowego w okresie do dnia 31 grudnia 2007r. podlegać będzie opodatkowaniu jednolitą stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%. Tym samym stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę należy uznać za nieprawidłowe.

Na marginesie należy zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji usługi, świadczonej przez Wnioskodawcę, według PKWiU, bowiem zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania wyrobu lub usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Ł, ul. S. Tak więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług, a w razie wątpliwości Podatnik może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Ł.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2000r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

e-prawnik.pl

Legalsupport sp. z o.o.

ul. Św. Filipa 23/3

31-150 Kraków

biuro@e-prawnik.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone

Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika